Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oförklarligt problem? Två dashboard-widgets har plötsligt blivit processorhungriga?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-04 14:30

Har råkat ut för ett mycket skumt problem som jag inte har någon aning om hur jag ska lösa.

Lämnade datorn i en knapp timme och när jag kom tillbaka stod fläkten på högvarv. I Activity Monitor visade det sig att processen DashboardClient tog 80-90% processortid från båda kärnorna (oavsett om Dashboard synlig eller ej). Testade att döda processen, men när jag startade Dashboard igen gick processoranvändningen återigen i taket. Samma sak efter en omstart av hela datorn.

Efter lite pyssel med uteslutningsmetoden visade det sig att det är två widgets som får procesoranvändningen att skjuta i taket: iStat Pro (version 4.2) och Azureus Dashboard Widget (version 0.1.1). Ingen av dessa widgets är nyligen uppdaterade utan samma version (senaste, dessutom) som jag länge kört utan problem.

Har OS X 10.5.1 (dvs. Leopard) och en MacBook med en Core Duo 2 GHz och 2 GB minne (om det nu kan ha någon betydelse).

Idéer?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-05 13:33

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är Azureus Dashboard Widget som ställer till med problem för Azureus är (var iaf för 2 veckor sen) en väldigt hemsk jätte. Transmission rekommenderar jag starkt. Har så vitt jag vet allt man kan önska sig ur en bittorrent-klient och den funkar bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-05 19:09

Det tror jag inte, eftersom problemet även förekom med iStat Pro. Azureus Dashboard Widget har inte heller någon kod gemensam med "riktiga" Azureus (som jag förövrigt kör på en linux-burk som styrs via widgeten).

Hur som helst är problemet faktiskt löst. Varför eller hur vet jag inte, men nu fungerar allt igen. Fortsatte joxa lite med det igår och helt plötsligt kunde jag köra iStat Pro igen utan att Dashboard gick i taket. Azureus-widgeten strulade dock fortfarande.

När jag nu i dag testade igen så fungerade även den. Har inte gjort något speciellt med datorn, utan allt började bara fungera lika plötsligt som det började strula.

1
Bevaka tråden