Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksdisk i Airport Extreme med otroligt långsam överföring

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har airport extreme med en HD inkopplad till.
När jag ska föra över data från min mac till HD'n så tar det 1timma för 4 gb att laddas över till HD'n. Är det normalt eller vad kan jag göra för att det ska gå fortare?

tacksam för hjälp! /Filip

Vad har du för Mac? Har den 802.11n?
Hur är basstationen inställd vad gäller 802.11a/b/g/n?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-05 12:51

Kan nog stämma. WiFi är inget för filöverföring egentligen. Om disken inte är formaterad i HFS+ - utan fat32 eller XFS som nätdiskar brukar vara - så gör det också att det går lånsammare...framför allt om det är måååånga smååå filer istället för få stora. Tror jag.

Ursprungligen av wilhelmsson:

...eller vad kan jag göra för att det ska gå fortare?

Du kan börja med att berätta lite mer...

Vad är det för dator?
Kör du trådlöst eller via kabel från datorn till Airport Extreme?
Om du kör trådlöst, se även Björnströms frågor ovan.
Är det en USB-disk eller Ethernet-disk som är inkopplad i Airport Extreme?
Hur är disken formaterad - vilket filformat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 16:31

4 GByte * 8 = 32 Gbit

32000 Mbit / 3600 sekunder = 8,89 Mbit/sek

Vilken hastighet hade du väntat dig?

http://video.on.nytimes.com/index.jsp?fr_story=b8355b0a8fee2f54e496855847df7851ac073776

För stora filöverföringar kan jag rekommendera att koppla disken direkt till datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 19:57

Se dessa siffror som riktlinjer vid optimala förhållanden, typ när datorn står bredvid routern. Dessa gäller själva nätverket.

Kommer inte ihåg vilken version av Extreme (100/1000 switch) som testades.

2.4GHz
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_wireless/Itemid,200/chart,28/

5GHz
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_wireless/Itemid,200/chart,38/

För att testa ditt nätverk hemma, kan du koppla dig med sladd mot din Extreme, för att se om det är ditt nätverk och/eller din hårddisk som är den största flaskhalsen. Extreme funkar bäst med HFS+ formaterade diskar.

Hej igen! Jag har en imac 2.16 dual core, den nyaste av de vita imac.
Extreme är inställd på 802.11n och 802.11b/g kompatibel.
jag kör via kabel, det är en fat32 usb-disk.
Jag hade väntat mig att det skulle gå lika fort som när en usb-disk är inkopplad i datorn.
Pesc - Jag vill använda mig av nätverkshårddisk så att alla i nätverket kan komma åt mina filer på min usb-disk, vet inte hur man delar ut en extern HD över nätverket från datorn.

hoppas dessa uppgifter hjälper!

//Filip

Som ett inlägg i diskussionen tänkte jag berätta om min erfarenhet av Airport Extreme tillsammans med en LaCie mini HD. Jag placerade Extremen ovanpå HD för att få en snygg uppställning. Vid backup konstaterade jag att överföringen gick otroligt långsamt och att större filer inte kunde överföras utan gav ett felmeddelande. Samtidigt strulade Airport Skivverktyg och som inte hitta min HD på Extreme. Och jag var därför tvungen att starta om Extreme väligt många gånger för att åter igen hitta HD.
Lösning 1:
Firmware på Extreme, bytte från 7.2.1 till 7.1.1 och efter det hittade Skivverkyg alltid HD.
Lösning 2:
HD placeringen störde ut min Extreme så pass mycket så bara genom att ställa Extreme bredvid HD så fungerade nätverket utan problem. Kanalbyte och ett lager med skärmande aluminumfolie mellan HD och Extreme löste detta. Nu står dom staplade igen och fungerar alldeles utmärkt.

/Mattias

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-10-27 15:44

Problemet med långsam överföringshastighet har jag också då och då. Oftast när disken är nyinkopplad. Efter en stund fungerar dock disken felfritt igen och då tar det ungefär 4 minuter att före över en fil på 1 gb.

USB = inte max hastighet

Kör själv med en USB 2.0 HDD inkopplad till AP extreme i B/G/N läge och för min del så går överföringen klart bättre än de LAN anslutna diskar jag provat tidigare, både i Mac och Windows miljö. Att filöverföringen inte får samma hastighet som Firewire 400 (34 MB/s vid copy av 90GB) är väl inte så konstigt...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-30 16:45

Fråga: Om man nu ska köra ovanstående uppställning med möjlighet att ansluta från både Windows och OS X, ska man då formatera disken som HFS+? Jag tycker inte att den frågan fått ett riktigt svar ovan. Någon som har erfarenhet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 16:57

Om du ansluter till en disk över ett nätverk med t.ex. SMB eller AFP så spelar det mindre roll vilket filsystem du formatterat disken i. Detta beror på att det är den server som disken är kopplad till som handhar filsystemet. Klienterna ser bara nätverksprotokollet (SMB, AFP).

Så vad skall du formattera disken i för format?
- Något som servern (inte nödvändigtvis klienterna) stöder
- Något bra format som kan hantera stora filer om du behöver det (inte FAT)
- Om du vill köra Time machine så behöver du en HFS-formatterad disk. Alternativt kanske du kan skapa en HFS disk image på disken, men det är nog ett sämre alternativ.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-30 20:02

Med ovanstående menade jag grundfrågan - dvs Airport Extreme + USB-disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 23:23

Om hårddisken alltid skall vara inkopplad till en Airport Extreme så ser jag ingen anledning till att ha något annat än HFS+.

En Windows-dator ansluter via SMB och kommer aldrig att se hur disken är formatterad.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-31 15:02
Ursprungligen av pesc:

Om hårddisken alltid skall vara inkopplad till en Airport Extreme så ser jag ingen anledning till att ha något annat än HFS+.

En Windows-dator ansluter via SMB och kommer aldrig att se hur disken är formatterad.

Tack

Är 2.4GHz snabbare än 5GHz? Vad är eg. skillnaden?

  • Medlem
  • 2007-11-05 10:25
Ursprungligen av Fredrics:

Är 2.4GHz snabbare än 5GHz? Vad är eg. skillnaden?

Vattenmätare?..

Ursprungligen av Fredrics:

Är 2.4GHz snabbare än 5GHz? Vad är eg. skillnaden?

Enligt länkarna som "mry" lade up så skall 2.4 GHz överföringar vara snabbare. Varför? Någon med mer radiokunskaper kommer säkert att berätta.

Ursprungligen av Fredrics:

Är 2.4GHz snabbare än 5GHz? Vad är eg. skillnaden?

Det är inte hastigheter - det är frekvensband.

802.11a ligger på 5 GHz
802.11b och 11g ligger på 2,4 GHz

Som att P3 ligger på en frekvens på radion och P4 på en annan.

Läs lite här:
http://en.wikipedia.org/wiki/802.11#Summary

Vart får man då upp sin ex HD, när man kopplat in den till sin Extreme? Lägger den sig i Finder, eller ska man söka efter den som SMB eller AFP..

  • Medlem
  • 2007-12-04 07:33

Efter att ha installerat 10.5.1 hittar inte Airport extreme HDn.
I 10.4.8 fanns ett speciellt program som hanterade airport HDn, det programmet hittar jag inte längre.
Kopplar jag in HD direkt i min MacBook fungerar den.

Uppkopplingen fungerar som den ska i övrigt.

Någon som har ett tips.

Ser du inte disken i Finder? Alla nätverksenheter dyker ju upp där.

  • Medlem
  • 2007-12-04 08:38

jo den dyker upp, men går inte att öppna.... står bara : ansluter som xx i timmar - ingen respons.

Du kan installera det programmet igen, tror det är på aiport extreme installations skivan, aiport skiv verktyg, eller något liknande heter det.

1
Bevaka tråden