Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några kända probelm OSX Server 10.5?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 11:45

Tja,

vet inte om jag ska byta ännu, men är lite intresserad av att kunna få iCal att lira mellan datorerna på jobbet, någon som installerat och känner att dom är sugna på att ge lite feedback?

/Tangen

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2007-10-29 17:40

Inte bara Ical, gärna också Adressboken i delad form. Gärna åtkomlig även för pc-klienter.

Vill gärna också diskutera detta med andra som sitter och krånglar med 10.5 server..
/Nicklas

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-29 18:41

Enda problemet jag haft hittils är drivrutinsproblem. Target Mode-installerade Leopard och fick en massa nätverksproblem. Loggarna fylldes med errors. Efter pillade med både drivrutiner och tjänster öppnade jag systeminställningarna och gick in till nätverket. Såg att den hade kvar blåtand och wlanet, som kom från datorn jag installerat mjukvaran på.

Efter att jag tog bort dessa från nätverkslistan fungerade det perfekt.

Ursprungligen av Sidde:

Enda problemet jag haft hittils är drivrutinsproblem. Target Mode-installerade Leopard och fick en massa nätverksproblem. Loggarna fylldes med errors. Efter pillade med både drivrutiner och tjänster öppnade jag systeminställningarna och gick in till nätverket. Såg att den hade kvar blåtand och wlanet, som kom från datorn jag installerat mjukvaran på.

Efter att jag tog bort dessa från nätverkslistan fungerade det perfekt.

Hur har du konfigurerat Icalserver.
För att få enkla adresser som andra inom samma nätverk kan hitta kalendrar på.

Har du servern som en standaloneserver eller en Open directory?

Och använder du den enkla modellen med server preferences eller directory admin?

Många frågor och kanske otydliga men vi får se om du eller någon annan greppar vad jag menar..

/Nicklas

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-29 23:35
Ursprungligen av arlevall:

Hur har du konfigurerat Icalserver.
För att få enkla adresser som andra inom samma nätverk kan hitta kalendrar på.

Har du servern som en standaloneserver eller en Open directory?

Och använder du den enkla modellen med server preferences eller directory admin?

Många frågor och kanske otydliga men vi får se om du eller någon annan greppar vad jag menar..

/Nicklas

iCal-server är väldigt rakt på sak. Inte direkt mycket att konfigurera.
Jag kör Advanced Mode och styr genom Server Admin och Workgroup Manager.
Open Directory kör jag också ja.

För att få enkla adresser till server menar du? Det isånnafall får du göra via DNS-servern. Sedan kommer andra åt kalendern genom att ha dessa användare i samma grupper osv. men det sköts i servern i sig. Alla ansluter mot samma server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 21:46

iCal server är väl kanske den ensklit största anledningen att jag ska uppdatera

Ursprungligen av Tangen:

iCal server är väl kanske den ensklit största anledningen att jag ska uppdatera

Din anledning kanske är en annan och god nog.
Men inte är det så enkelt som Appple ger sken av.

Vilken är din största anledning då?

För vår skarpa server har jag inte uppdaterat.

/Nicklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-30 07:46
Ursprungligen av arlevall:

Din anledning kanske är en annan och god nog.
Men inte är det så enkelt som Appple ger sken av.

Vilken är din största anledning då?

För vår skarpa server har jag inte uppdaterat.

/Nicklas

Tja, Nej egentligen är det bara iCal server och Wiki server som gör att jag tar beslutet att uppdatera, vad gäller våran IT tekniker så har han säkert helt andra tankar på vad som är viktigt och oviktigt med servern. Nu använder vi ett annat program till kalender delning som heter Daylite, men det skulle vara bra att använda iCal istället - då det är lättare att synca mot mobiler etc.

Anledningen till den ursprungliga frågan var att jag ville veta från de som hänger här (varav många är IT tekniker) om det finns några problem med att uppdatera, rättighetsproblem, anslutningar osv - om det funkar som det ska eller om man ska vänta ett tag innan man uppdaterar

/Tangen

Någon som pillat med Jabber-servern? Några åsikter om den?

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Någon som pillat med Jabber-servern? Några åsikter om den?

Jag har precis börjat med att pilla på den och har inga åsikter ännu..
Så sorry för ett onödigt svarO:-)

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Någon som pillat med Jabber-servern? Några åsikter om den?

Det är väldigt få inställningsmöjligheter via GUI. Har för mig att det är ejabberd i botten, så det ska gå att göra mer med den.

Det verkar dessutom vara problem att få iChat-servern att funka mot Google Talk.

1
Bevaka tråden