Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmdump från 72 dpi till "tryckkvalitet"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man bäst för att få upp upplösningen på en vanlig 72 dpi:s skärmdump så att den går att trycka i 180 (eller kanske rentav 300 dpi), med någorlunda bibehållen kvalitet och storlek? Dumpen är från en programmiljö så den går liksom inte att skapa någon annanstans. Jag har experimenterat en del i Image Size rutan i Photoshop men är inte riktigt nöjd med resultatet. Alla tips emottages med tacksamhet.

/tomas

Knappast nån anledning att skala om den, men om du absolut vill ha upp den till 300 ppi, sätt omskalning till 'närmsta granne'.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-28 19:06

Prova att vektorisera den, ge iaf: http://vectormagic.stanford.edu/ ett prov.

Skärmdump från en större skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 21:57

Ställ om upplösningen till 300ppi utan att sampla om den. Storleken i cm blir mindre men den blir OK. Sen kan du kanske klara dig med 200 ppi om du vill ha den lite större.

Janne

  • Medlem
  • 2007-11-29 23:14

Är det dagspress räcker 170, och då kan det funka ända ner till 85 om du har tur.

Det finns ett program som heter photozoom. Den använder en annan algoritm för upskalning (interpolering) av bilder än Photoshop. Jag har själv lyckats med en del bilder som jag först trodde var körda. I kombination med interpolering brukar man rastrera bilder med för dålig upplösning. Bilden byggs då upp av punkter med olika mkt luft i mellan. Detta ser man på stora posters om du går riktigt nära. Rastrering går att göra i PS med bra resultat.

Ursprungligen av ragnark:

Det finns ett program som heter photozoom...

Photozoom kostar €149 (http://www.benvista.com/main/content/content.php?page=ourproducts&section=photozoompro_7)

Och om vi ändå är uppe i de summorna, så finns det ju ytterligare ett alternativ - Alien Skin Blowup, som kostar $199 (http://www.alienskin.com/blowup/)

Sen kan det ju vara bra - när det gäller pixlig "datatext" från en skärmdump av exempelvis terminalfönstret - att _inte_ interpolera utan behålla "blockigheten" som den är. Man förväntar ju sig nästan det...

Om du har tiden till det så kanske du kan under systeminställningar Hjälpmedel > Syn kryssa för Zoom > På (Snabbkommandot för att slå av och på zoom-funktionen är: Alt + Kommando + 8). Sedan kan du använda Alt + Kommando + ´ (tangenten mellan ?/+ och backspace) för att zooma in och Alt + Kommando + ?/+ (tangenten till höger om noll). Alt + Kommando + * stänger av och på kantutjämning.

Sedan kan du ta skärmdumpar (kanske med Snapz Pro), montera dem i Photoshop. Poängen med detta är att du dels får en förstoringsfunktion som inte gör några större matematiska konstigheter och du får mera pixlar, 2-4 ggr. Jag har inte testat och jämfört med förstoringsalgoritmerna i tex Photoshop i någon större utsträckning men tänkt några gånger att det borde fungera.

aahh, 1024 tack, nu har jag en del att testa!

1
Bevaka tråden