Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW kopiera PB Titan till ny MB med Leo?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en ny MB på väg och tänkte vara smart/lat(!?) och kopiera hela PB innehåll via FW till den nya MB vid första installationen/uppstarten. Någon som har provat dylikt och vilka problem har ni i såfall stött på. PB är Titan 15" med 10.4.11, office 2004, Adobe CS premium, Toast 6 och MSN klient förutom apples egna standard program. Vore trevligt om någon har kommentarer om detta tillvägagångssätt. Har ju funkat fint tidigare när jag bytte PB Alu 1,5 till MBP 2,2. Fast då var det Tiger till Tiger. Ram kommer att vara fullt utbyggt till 4 GB.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-29 13:59

Tänkte du bara kopiera hemkatalogen & programkatalogen?
Det går men många program som Adobe & Toast sprider ut lite filer i systemet så dom ska helst installeras om.
Du kan även få olika rättighetsproblem.
Ett tips är att du sitter på Leoparden, startar Tigern i Targetmode, håll ner T vid start. Då kommer du åt hela den gamla disken och kan flytta filerna till den nya.

Följ rådet i föregående inlägg att starta upp den gamla datorn i Firewire Target mode.
Installera din nya dator.
I slutet av installationen får du en fråga om du vill föra över program, inställningar m.m. från en annan volym. Välj då den gamla datorns disk.

Du kan även göra överföringen vid ett senare tillfälle, med hjälp av programmet "Migration assistant"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Följ rådet i föregående inlägg att starta upp den gamla datorn i Firewire Target mode.
Installera din nya dator.
I slutet av installationen får du en fråga om du vill föra över program, inställningar m.m. från en annan volym. Välj då den gamla datorns disk.

Du kan även göra överföringen vid ett senare tillfälle, med hjälp av programmet "Migration assistant"

Precis detta som jag tänkte göra. Är det någon av er som har erfarenhet av om det genererar samma problem som rapporterats från de som uppgraderat befintlig systemdisk från Tiger till Leo haft?

Det är ju ett underbart smidigt sätt att migrera till ny dator.

Ni talar om Migration Assistent, var hittar jag detta, låter också intressant.

Ursprungligen av macuddevalla:

Ni talar om Migration Assistent, var hittar jag detta, låter också intressant.

Har du provat att söka på din hårddisk?

Den ligger i Applications > Utilities
(förmodligen Program > Verktygsprogram på svenska)

Ursprungligen av macuddevalla:

Precis detta som jag tänkte göra. Är det någon av er som har erfarenhet av om det genererar samma problem som rapporterats från de som uppgraderat befintlig systemdisk från Tiger till Leo haft?

Det är ju ett underbart smidigt sätt att migrera till ny dator.

Funkar hur bra som helst. Jag gjorde så när jag uppdaterade till Leopard - en "clean" installation (med valet "Radera och installera"), och sedan överföring av alla program och inställningar från en annan volym.

Min uppgradering var ju visserligen på samma dator, inte mellan två olika datorer. Men det fungerar ju likadant, och jag har inte hört om någon som har fått problem med detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-29 17:23

Sant Jesper, glömde helt bort Migration Assistant. Bra tips!

Migration assistant ska givetvis fungera utmärkt. Men jag ska ändå nämna det uppenbara, att det inte hade gått att klona hela powerbookens hårddisk, alltså Allt med stort A. Detta då därför att den nya Macbooken inte stödjer Tiger, och framför allt inte PPC-versionen av Tiger.

Men som alla andra sagt; använd Migration assistant så fixar sig allt.

Tack, det var ungefär detta jag hoppades få höra. Då är det bara att invänta den nyas ankomst...:D

1
Bevaka tråden