Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels/Fusion, på Bootcamp-partitionen eller inte?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har några frågor angående Bootcamp och virtuella maskiner:

1) Har läst att flertalet kör sin virtuella maskin på sin bootcamp-partition, är detta det enda alternativet eller går det att göra på annat sätt?

2) Vad jag förstått är det inte så klokt att få ett virus om man är inne och arbetar i bootcamp då det då angriper hela maskinen, men hur är det då om man kör sin virtuella maskin på bootcamp-partitionen, är det lika känsligt då också?

Tack för visat intresse!

Är detta alldeles för uppenbart så ingen vill svara?
I så fall ber jag om ursäkt för den totala okunskapen..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-29 21:21

Tjena,

1) nej det inte inte enda sättet. Det är snarare en ganska ny feature i dessa typer av program. Det ordinarie sättet är att man skapar en "virtuell hårddisk", dvs man lägger ett filsystem innuti en fil på låt säga 2 gigabyte där man installerar operativsystemet. På så sätt påverkar man inte hårddisken alls eftersom filsystemet i ditt virtuella OS är en helt vanlig fil i den ordinarie Mac-partitionen.

2) Jag förstår inte riktigt frågan. Bootcamp är inget man "arbetar i". Bootcamp är en utility för att skapa och installera ett windowsystem som körs "embedded" (alltså inte virtuelltm, utan hårdvarunära) samt ett drivrutinspaket för Windows. När man säger "bootcamp"-partition menar man helt enkelt en windowspartition skapad med verktyget Bootcamp.

Ett datorvirus är i de allra flera fall begränsat till att förstöra det operativsystem som det körs på. Det är ett dolt program som kopierar sig själv och integrerar sin kod i de program som för tillfället ligger i minnet eller förstör filer. För flera år sen fanns ett virus som hette CIH (vet inte om det kommit några varianter/andra sådana) som inte bara kopierade sig till programmen utan även kopierade sig själv in i bootromen på moderkortet så att biosen pajade, men eftersom samma typ av bios inte existerar i apples datorer så finner jag det högt otroligt. Dessutom är denna typ av virus väldigt ovanliga.

Nåväl, kör du i en virtuell maskin så lär det vara totalt järnsäkert eftersom den då i värsta fall kopierar sig själv till den virtuella biosen som finns i Vmware/Paralells. Denna bios är unik för varje fil och därför är svaret: nej det kan inte påverka din maskin.

MVH
Andreas

Tack för det briljanta svaret!

Det jag menar med arbetar är om du bootat Mac:en i windows.

1
Bevaka tråden