Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig ruta som kräver omstart.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-29 00:41

Hej! Har just precis startat om min MacBook, inköpt i september, efter att ha fått upp en ruta där det stod att jag var tvungen att starta om datorn. Det hände även igår och har aldrig hänt förut. Höll inte på att installerade någonting utan kollade bara på film och den kom upp.
Jag vet inte om det kan ha att göra med att jag satte in nya minnen i den i förrgår men det borde inte spela någon roll. Nån som vart med om det och som kanske vet vad som händer?

Du har råkat ut för en Kernel Panic, ett så allvarligt fel att hela datorn som du märker kraschar och måste startas om. Nio fall av tio (om inte fler) beror på hårdvarufel, min gissning är att ett av minnena är boven och behöver bytas ut. Du får köra uteslutningsmetoden och köra med det ena ett tag och sen med det andra och se med vilket det händer igen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-29 00:59

Okej tack för snabbt svar. Jag prövar köra båda en vecka till och händer det igen så gör jag som du sa eller helt enkelt tar kontakt med komplett eller Corsair och ser vad dom har att säga om saken.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791 Är dom stickorna jag har. Någon som haft problem med dom?

Jag köpte två VSA1GSD667D2, alltså två stycken 1GB-varianter av samma märke som dig i somras. Hade otroliga problem och det tog tre stickor, på fjärde fick jag en fungerande. Delar av problemen kan dock attributeras till okunnighet på Multitronic som jag köpte stickorna av.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-30 13:02

Jag fick tag i en memtestapplication och körde den. Är det nån här som kan tyda svaret?

Jag tycker det ser ut som att det saknas 800 mb och dom på komplett trodde att var kompabilitetsproblem och inte defekt minne. Nån som vet hur man ska tolka ett memtest?

Citat:

Mac OS X 10.5.1 (9B18) running in single user mode
Memory Page Size: 4096
System has 2 Intel processor(s) with SSE
Requested memory: 1222MB (1282023424 bytes)
Available memory: 1222MB (1282023424 bytes)
NOTE: Memory request is too large, reducing to acceptable value...
Allocated memory: 1188MB (1246126720 bytes) at local address 0x0000000101000000
Attempting memory lock... locked successfully
Partitioning memory into 2 comparison buffers...
Buffer A: 594MB (623063360 bytes) starts at local address 0x0000000101000000
Buffer B: 594MB (623063360 bytes) starts at local address 0x0000000126233140

Running 1 test sequence... (CTRL-C to quit)

Test sequence 1 of 1:

Running tests on full 1188MB region...
Stuck Address : ok
Linear PRN : ok
Running comparison tests using 594MB buffers...
Random Value : ok
Compare XOR : ok
Compare SUB : ok
Compare MUL : ok
Compare DIV : ok
Compare OR : ok
Compare AND : ok
Sequential Increment: ok
Solid Bits : ok
Block Sequential : setti ok
Checkerboard : ok
Bit Spread : ok
Bit Flip : ok
Walking Ones : ok
Walking Zeroes : ok

All tests passed! Execution time: 1583 seconds.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-30 13:34
Ursprungligen av nllub:

Jag fick tag i en memtestapplication och körde den. Är det nån här som kan tyda svaret?

Jag tycker det ser ut som att det saknas 800 mb och dom på komplett trodde att var kompabilitetsproblem och inte defekt minne. Nån som vet hur man ska tolka ett memtest?

hur kan komplett säga att du har ett kompatiblitesproblem om det står i deras produktbeskrivning att din dator stödjer dessa stickor?

Ursprungligen av Kompletts Beskrivning:

Consumers demand their systems have enough power and capabilities so they can create and edit their own digital media: audio, video, images. Adding system memory is one of the most effective ways to improve overall performance and Corsair’s Mac Memory offers a full line of choices for upgrading the MacBook, the MacBook Pro and the Intel-based versions of the iMac family.

Ursprungligen av svindyr:

hur kan komplett säga att du har ett kompatiblitesproblem om det står i deras produktbeskrivning att din dator stödjer dessa stickor?

Det är inget. Multitronic berättade för mig att om jag köper två stickor av samma modell från samma tillverkare borde jag förväntat mig att de inte fungerar tillsammans eftersom bara KIT-stickor fungerar tillsammans. Oh yes indeed.

Senast redigerat 2007-11-30 14:34
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-30 18:51

Men lol.
Ligg på dem och säg att du är säker på att det är rätt minnen, att du har kollat upp det i datorns manual, etc. Ge dig inte förrän du fått nya minnen. Kernel panic är ett väldigt klassiskt tecken på defekta minnen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-12-01 00:43

Här är svaret jag fick av komplett när jag skickade dom memtestet.

Citat:

Hej Emil.

Jag är inte fullt kunnande på OS X, har bara latjat med det lite grand. Tror dock inte det skall vara något problem emd den för att dressera upp till åtminstonde drygt 3gb. Däremot kan det vara en begränsning av moderkortet/minneskontrollern som inte klarar att hantera fulla 2gb ram som ställer till det.

Uppenbarligen verkar det inte vara något defekt minne utan ett kompabilitetsproblem med antingen mängden eller typen av minne.

Om det är frågan om ett defekt minne så byter vi det självklart, men som sagt verkar inte som det är problemet.

Ledsen att jag inte kan ge dig ett rakare svar än så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-01 23:18

Mac OS X kan hantera mycket mer RAM än 3 GB! Xserve har t.ex. en maxgräns på 32 GB och jag har ingen exakt siffra på hur mycket OS X klarar, men det är betydligt mer.
Modellen MacBook har en maxgräns på 3 GB.

http://apple-history.com/body.php?page=gallery&model=mb_mid_07&performa=off&sort=date&order=ASC

På sidan ovan ser du även exakt vilken minnestyp det ska vara och om du har köpt rätt, är det ju frågan om defekt minne.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-01 23:42

Apropå Memtest är väl rekommendationen att man kör applikationen ett antal ggr, då det alltid är en del av minnet som används och därför inte testas... 3-5 ggr har jag hört ska vara lagom.

Sen så tycker jag det vittnar lite mot personalen när de pratar om moderkort istället för att säga logikkort när det sitter i en mac...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-12-05 23:44
Ursprungligen av Rajje:

Mac OS X kan hantera mycket mer RAM än 3 GB! Xserve har t.ex. en maxgräns på 32 GB och jag har ingen exakt siffra på hur mycket OS X klarar, men det är betydligt mer.
Modellen MacBook har en maxgräns på 3 GB.

http://apple-history.com/body.php?page=gallery&model=mb_mid_07&performa=off&sort=date&order=ASC

På sidan ovan ser du även exakt vilken minnestyp det ska vara och om du har köpt rätt, är det ju frågan om defekt minne.

Att kortet är rätt är det ingen som helst tvekan om.. På förpackningen står det "For MacBook and MacBook Pro".
Ska prova köra memtest igen några gånger.

Ursprungligen av nllub:

Hej! Har just precis startat om min MacBook, inköpt i september, efter att ha fått upp en ruta där det stod att jag var tvungen att starta om datorn. Det hände även igår och har aldrig hänt förut. Höll inte på att installerade någonting utan kollade bara på film och den kom upp.
Jag vet inte om det kan ha att göra med att jag satte in nya minnen i den i förrgår men det borde inte spela någon roll. Nån som vart med om det och som kanske vet vad som händer?

fått en ny macbook idag, händer samma sak för mig. håller just nu på att installera om leopard.. allt är ju orginal så det borde inte hända..

Mig också. Sitter med en Macbook 2.2 med 4GB RAM. Så fort jag stoppar i en DVD-film och startar Front Row så dyker rutan upp direkt.

Jag hade aldrig fått Kernel Panic innnan jag installerade Leopard och nu har jag fått det 4-5 gånger på en månad, både med original- och nya minnnen.

1
Bevaka tråden