Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operativsystemet försvann

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har aldrig haft problem med min mac innan jag köpte mitt problembarn i form av en imac med Leopard. I förrigår satt jag i system pref. och gjorde så att alla inställningar läses separat. Skiten hängde sig därefter och när jag skulle gå in och fixa secure virituelt minnen så gick det inte att läsa upp något. Testade ett antal gången och det hängde sig varje gång (Hoppas verkligen att apple fått alla min felraporter)
Jag startade om datorn (windowsvana) och när jag väl startade den igår natt så hittade den inte hårddisken. Jag hade dock fippla med den då jag bestämde delningsrättigheter på den men alla kunde åtminstone läsa den.

Skärmen blev iallafall grå och sen blev den blå med med cirkeln. Det stannade av och började om som någon slags oändlig jobbig loop. Stoppade i Leopardskivan och försökte installera om. Efter halva installationen stoppas det och den har problem med hårddisken. Försöker starta om men då kan inte leopard installeras då det inte längre finns något operativsystem på hårddisken.

Well, någon som varit med om samma sak och vad ska man göra? Orkar nämligen inte ringa till apple care i panik för att sedan installera om allt igen, kaka på kaka. OS X brukade vara för bra för att detta ska hända...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 23:02

Hur menar du nu? Kan inte operativsystemet installeras eftersom inget operativsystem finns installerat? Kanske du försökte använda Arkivera och Installera när rutan kom upp (m det är vad du menar)? Detta fungerar ju bara om du har ett tidigare operativsystem att arkivera. I annat fall är det bara att välja standardvalet "Installera" så installeras ett nytt system.
Fast om den har problem mer hårddisken, kanske det är fel på den. Då är det väl lättast att skicka tillbaka datorn och få hårddisken utbytt sålänge det är gratis.

Ursprungligen av chikuba:

...satt jag i system pref. och gjorde så att alla inställningar läses separat...

Sorry för off-topic... men vad betyder "gjorde så att alla inställningar läses separat"? Vad gör man då? Och varför?

system pref > security > "require password to unlock each system pref pane"

så att jag delar mitt skrivbord och om jag glömt låsa något simpelt som "energy saver" så är det ju öppet för andra inställningar.

Rajje: Operativsystem var borde vilket gör att jag inte kan uppgradera leopard (har bara den licensen). Dock knde jag uppgradera en gång men då hängde det sig och sen var allt borta. Ringde apple care och de sa att jag bara ska installera om.

Ursprungligen av chikuba:

system pref > security > "require password to unlock each system pref pane"

så att jag delar mitt skrivbord och om jag glömt låsa något simpelt som "energy saver" så är det ju öppet för andra inställningar.

Aha, du menade låses, inte läses. Då förstår jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 10:06

Låter som om ditt problem barn har en dassig hårddisk eller kontroller, var det inte denna som du hade garanti kvar på (svagt minne från någon annan tråd?).

den är bara någon månad gammal och jag har apple care i 3 år. Dock efter att jag körde om allt så funkar det men man vill inte leva på kanten till diskkrash. Har dock svårt att bli arg på folk som inte har gjort något (stackars telefonister på apple) samt att jag inte vill att datorn är borta en längre tid ifall det inte är något fel på den.

1
Bevaka tråden