Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knäcka nyckelringen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-27 19:41

Går det att få fram lösenord från nyckelringen på något sätt? Jag har glömt koden till nyckelringen och inte skrivit upp något heller. Har fyra datorer så det är lite rörigt ibland.

Du kan ta bort den och skapa en ny.. Då får du ju skriva in alla lösenord den har hand om igen..

Ja, klart du kan. Det finns lite olika sätt. Kör du Leopard eller Tiger? I Leoparden kan du kopiera din "keychain" till annat media eller filserver och sedan lägga till den i en annan "keychain". Läs mer detaljerat här:

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/en/9068.html

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301239#key

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-11-27 21:33

Nej, såvitt man inte har kunskaper och beräkningskraft jämbördigt med NSA är det nog ingen idé att ge sig på att försöka knäcka nyckelringens lösenord. Hade det varit enkelt skulle ju hela syftet med den vara förfelat (nämligen att skydda inloggningsuppgifter och dylikt från obehöriga).

Gör ett par försök till och se om det kommer tillbaka till dig, om inte är det nog bara att bita i det sura äpplet och börja om med en ny, tom nyckelring.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-27 23:02

Det brukar (i 99.9% av fallen) vara samma som inloggningslösenordet. Så om du har loggat in så borde du kunna låsa upp med samma lösen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-29 18:36

Problemet är det att jag vill ha reda på en internetinloggning för att kunna göra den på en PC också. På macen fungerar allt annars bara bra och har gjort så i flera år därför har jag glömt vad jag en gång valde som nyckelknäckare. Tyvärr så är det inte samma nyckelringskod som inloggningen. Och det hjälper ju inte att skapa en ny nyckelring heller då försvinner ju möjligheten med inloggningen även med macen. Spot har ju helt rätt men jag hoppades att det fanns någon möjlighet när man satt vid datorn själv. Dumt men man måste ju få fråga. Tackar i alla fall för alla svar.

Testa "sniffa" trafiken när du loggar in, har du tur sänds login och lösen i klartext...

1
Bevaka tråden