Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kan du köpa upplåst iPhone hos T-Mobile

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-21 23:49
Ursprungligen av Adrian B:

Fast nu jämför du ett subventionerat pris med ett icke subventionerat pris. iPhone är en primiumprodukt, den bara verkar billig för Apple har flyttat över intäkterna till abonnemanget istället, något ingen annan tillverkare lyckats med.

Du kanske har rätt dock läste jag någonstans (ska kolla efter källa) att Apple säljer iPhone med vinst även utan de intäkter de erhåller från operatörerna. Men som du tidigare sa själv, det beror på hur mycket pengar de vill krama ur oss konsumenter.

Ursprungligen av AppleMT:

Du kanske har rätt dock läste jag någonstans (ska kolla efter källa) att Apple säljer iPhone med vinst även utan de intäkter de erhåller från operatörerna. Men som du tidigare sa själv, det beror på hur mycket pengar de vill krama ur oss konsumenter.

Apple lär inte gå med någon större direkt vinst på iPhone förrän efter ett bra tag, utvecklingskostnaderna och marknadsföringskostnaderna lär vara astronomiska och till skillnad mot de andra mobiltillverkarna så har Apple bara en modell till salu...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-22 00:03
Ursprungligen av Simon Templar:

Apple lär inte gå med någon större direkt vinst på iPhone förrän efter ett bra tag, utvecklingskostnaderna och marknadsföringskostnaderna lär vara astronomiska och till skillnad mot de andra mobiltillverkarna så har Apple bara en modell till salu...

Beror ju på hur de redovisar utvecklingskostnaderna. Men jag ska inte bege mig djupare in i den här diskussionen då jag inte vet varken hur Apple resonerar eller vad deras mål med iPhone är. Klart är dock att iPhone är en intressant produkt för icke företags- relaterade användningsområden (personlig åsikt) även om den nu känns omogen. Om några versioner kommer jag säkert inhandla en själv.

Ursprungligen av AppleMT:

Du kanske har rätt dock läste jag någonstans (ska kolla efter källa) att Apple säljer iPhone med vinst även utan de intäkter de erhåller från operatörerna. Men som du tidigare sa själv, det beror på hur mycket pengar de vill krama ur oss konsumenter.

Ja, om man tänker på att Apple säljer iPod touch för 299 dollar och man antar att Apple gör en vinst på iPod touch, vilket känns rätt rimligt, så är frågan: Kostar det mer än 100 dollar till att göra en iPhone istället? Tveksam.

Det som däremot kan skilja är förstås utvecklingskostnaderna, och det är ju fullt rimligt att anta att de varit mycket höga och att Apple har rätt att ta ut dom när man säljer telefonen. Men det kan ju aldrig vara lika mycket som Apples överpris på 999 euro.

Om Apple t.ex. tog ut 100 dollar extra för utvecklingskostnaderna (dvs sålde telefonen för 499 dollar istället, olåst) och dom säljer 10 miljoner telefoner under 2008 - vilket är Apples offentligt presenterade målsättning, eller nästan, dom har sagt 1 procent av världsmarknaden, vilket antagligen är mer än 10 miljoner telefoner 2008 - så skulle dom få in 1 miljard dollar extra. Vilket borde täcka lite utvecklingskostnader

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 00:10
Ursprungligen av Adrian B:

Fast nu jämför du ett subventionerat pris med ett icke subventionerat pris. iPhone är en premiumprodukt, den bara verkar billig för Apple har flyttat över intäkterna till abonnemanget istället, något ingen annan tillverkare lyckats med.

Här lyfter du fram en bra punkt, nämligen att Apple i USA har lyckats med det konststycket. Med tanke på de bakslag de har råkat ut för i Frankrike och nu Tyskland är det dock frågan om de kan vidmakthålla samma strategi i andra delar av världen? Mobilbranschen har väl också betydligt snabbare produktcykler än datorbranschen (tror det iaf) vilket borde göra det svårt nu när de tycks ta några marknader åt gången...

Ursprungligen av hkim:

Här lyfter du fram en bra punkt, nämligen att Apple i USA har lyckats med det konststycket. Med tanke på de bakslag de har råkat ut för i Frankrike och nu Tyskland är det dock frågan om de kan vidmakthålla samma strategi i andra delar av världen?

Det är en bra fråga och jag hoppas verkligen att de fortsätter att få problem med deras monopolvision och gör helt om. Det är ju snart jul och man kan ju få drömma lite

Ursprungligen av hkim:

iPhone är säkert en fin produkt men jag tycker egentligen att vi som konsumenter borde tala om för Apple att det finns gränser även för Apple.

Jag tycker hela upplåsningsvärlden är ett bra språkrör på den punkten

Ursprungligen av hkim:

Frågan är om det slutna systemet verkligen gagnar Apples försäljning. Hade de inte sålt betydligt fler telefoner med en helt annan försäljningsstrategi?

Antagligen. Men hade de tjänat mer pengar? Apple får ju in mer pengar på abonnemanget (om ryktena på 30 procent av intäkterna stämmer) än på telefonerna i dagsläget. Så för att generera samma vinst i slutändan hade de behövt sälja 4-5 ggr så många telefoner och frågan är om dom gjort det? Eller ens kan tillverka så många?

Det jag tycker man ska ifrågasätta är om Apple behöver den vinsten? De är ju ett företag och ska maximera sina vinster på uppdrag av aktieägarna, men i detta fall är dom inte ett "schyst" företag mot kunderna. Apple går redan som tåget och om de släppt iPhone upplåst från början och kanske tagit 100-200 dollar mer i pris (som originalpriset t.ex.) så hade det definitivt varit bättre för användarna. Men det hade nog inte genererat samma fina vinst som idag.

  • Medlem
  • 2007-11-22 06:26

I sammanhanget får man väl inte glömma att nästan alla telefoner som säljs i Sverige är subventionerade. En SE Walkman kostar 4 500 utan abonnemang (eller gjorde det när jag kollade på den). Med abonnemang och högtalare kostar den runt tusenlappen. De subventioneras helt av operatören, som säkert får en bra mängdrabatt iofs. Det vore bra om Apple kunde bidra till att folk kollade vad det de köpte verkligen kostade.

Ursprungligen av stfm:

I sammanhanget får man väl inte glömma att nästan alla telefoner som säljs i Sverige är subventionerade.

Nästan alla, har du siffror på det?

Om jag t.ex. kollar på mobiler så vet jag att jämföra rätt priser. Om jag t.ex. kollar på en P1:a hos Dustin, Cyberphoto eller på så är det icke subventionerade priser jag ser. Jag skulle inte göra misstaget av att jämföra med en subventionerad mobil, jag tror många andra också är medveten om skillnaden eftersom man ofta ser båda priserna.

Ursprungligen av stfm:

De subventioneras helt av operatören...

Precis, det är en viktig skillnad mot iPhone där Apple (enligt källor) också får del av abonnemanget och kan som enda tillverkare lägga över en stor del av inkomsten från sin produkt på abonnemanget.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-22 19:18

Jag har problem med att Apple tjänar oxå på omsättningen. Eftersom Apple tillverkar iPhonen så kan dom bygga in en "bug" som ökar omsättningen lite vilket samtidigt öker vinsten för Apple. Andra mobil operatörer kör redan med såna tricks. T ex att programmera en internet snabbval knapp på telefonen som inte kan ändras eller är svårt att ändra (SonyEricsson T610 har en sån knapp). Apple är inte precis kända för att ha öppna system vilket gör det svårt att se exakt vad iPhonen gör vilket vi oxå såg för några dagar sen med IMEI nummret som kan sändas till Apple när man öppnar en widget. Apple ska fortsätta att göra bra produkter men inte börja försöka dominera och kontrollera allt.

Vad gäller olåsta T-Mobile iPhonen så har man i alla fall 2 veckor tid på sig att köpa en. Det är då domstols förhandlingen börjar. Har man otur så frikänns T-Mobile/Apple och då försvinner den olåsta iPhonen snabbt från marknaden. Så om någon vill ha en officiellt olåst iPhone och betala dyrt för den så passa på nu. Tyvärr så kan man inte beställa den olåsta iPhonen online utan måste gå personligt till T-Punkt eller T-Mobile affären.

//Rob

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-22 19:47
Ursprungligen av Robo-X:

...vilket vi oxå såg för några dagar sen med IMEI nummret som kan sändas till Apple när man öppnar en widget.

Det har ju iofs bevisats vara osant...

Här är lite ny info om olåsta iPhone från en tysk sida.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-23 03:11
Ursprungligen av heiko:

Här är lite ny info om olåsta iPhone från en tysk sida.

Som jag har förstått det så registrerar T-Mobile IMEI numret hos Apple när man köper en olåst iPonen. Apple lägger in numret till en databas. När du aktiverar iPhonen med iTunes så kopplar sig iTunes till Apples server och tar bort spärren så att du kan använda vilket kort som helst. Just nu så tar det minst 24 timmar innan du kan aktivera iPhonen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Som jag har förstått det så registrerar T-Mobile IMEI numret hos Apple när man köper en olåst iPonen. Apple lägger in numret till en databas. När du aktiverar iPhonen med iTunes så kopplar sig iTunes till Apples server och tar bort spärren så att du kan använda vilket kort som helst. Just nu så tar det minst 24 timmar innan du kan aktivera iPhonen.

//Rob

Ja, så verkar vara fallet. Även om den kostar 999 Euro verkar det ändå skönt att slippa hacka telefonen vid varje uppdatering.

Ursprungligen av Robo-X:

Som jag har förstått det så registrerar T-Mobile IMEI numret hos Apple när man köper en olåst iPonen. Apple lägger in numret till en databas. När du aktiverar iPhonen med iTunes så kopplar sig iTunes till Apples server och tar bort spärren så att du kan använda vilket kort som helst. Just nu så tar det minst 24 timmar innan du kan aktivera iPhonen.

Ah, så det är så dom kontrollerar vilka IMEI-nummer som får låsas upp. Jag gissade att dom skulle låta iTunes göra det, men jag visste inte hur dom skulle veta om telefonen var berättigad till en upplåsning.

Se mer i mitt tidigare inlägg i tråden om teorierna kring hur "true unlockning" går till.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, så det är så dom kontrollerar vilka IMEI-nummer som får låsas upp. Jag gissade att dom skulle låta iTunes göra det, men jag visste inte hur dom skulle veta om telefonen var berättigad till en upplåsning.

Se mer i mitt tidigare inlägg i tråden om teorierna kring hur "true unlockning" går till.

Då var det precis som jag trodde, skrev tidigare om det, därav att det blir svårt att bara "lägga in" en upplåst firmware i iPhonen som man köpt i USA, först behöver man en upplåsningskod (hur matar man in den måntro?), och dessutom ska IMEI läggas in i Apples databas som iTunes behöver kontakt med.

Ursprungligen av Patrik D:

Då var det precis som jag trodde, skrev tidigare om det, därav att det blir svårt att bara "lägga in" en upplåst firmware i iPhonen som man köpt i USA, först behöver man en upplåsningskod (hur matar man in den måntro?), och dessutom ska IMEI läggas in i Apples databas som iTunes behöver kontakt med.

Frågan är om man ens behöver mata in någon kod alls, den kommunikationen kan ju ske helt mellan iTunes och telefonen. När telefonen får upplåsningskoden av iTunes så hashar den koden och jämför med den hashade kod som finns lagrad i telefonen sedan tillverkningen och om det stämmer så låses telefonen upp. Det är därför det är så viktigt att ta backup av seczone, för har man raderat den unika strängen som finns i varje telefon kommer man aldrig att kunna låsa upp den (om dessa teorier stämmer).

Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är om man ens behöver mata in någon kod alls, den kommunikationen kan ju ske helt mellan iTunes och telefonen. När telefonen får upplåsningskoden av iTunes så hashar den koden och jämför med den hashade kod som finns lagrad i telefonen sedan tillverkningen och om det stämmer så låses telefonen upp. Det är därför det är så viktigt att ta backup av seczone, för har man raderat den unika strängen som finns i varje telefon kommer man aldrig att kunna låsa upp den (om dessa teorier stämmer).

Ja, så kanske det är, men om man läser det här inlägget så står det något om upplåsningskod har jag för mig. Men iTunes borde kunna klara av det själv tycker man ju.

Ursprungligen av Patrik D:

Ja, så kanske det är, men om man läser det här inlägget så står det något om upplåsningskod har jag för mig. Men iTunes borde kunna klara av det själv tycker man ju.

Ah, ok, ja då kanske det är så ändå (tänkte att Apple borde ha gjorde det Apple-enkelt så att säga ). Men oavsett vilket så är det en unik kod för varje telefonen och Apple släpper bara ifrån sig den om IMEI finns i Apples databas, vilket gör det svårhackat.

Ursprungligen av Patrik D:

Ja, så kanske det är, men om man läser det här inlägget så står det något om upplåsningskod har jag för mig. Men iTunes borde kunna klara av det själv tycker man ju.

Jag tror min teori om att iTunes fixar det ändå var rätt (min markering):

The unlocking process is as follows: You simply buy a regular iPhone ("locked") and pay the additional premium (999 euro total). Your iPhone's IMEI number is recorded and sent to Apple. After 24 hours or so, Apple's database is updated.At this stage, once you connect your iPhone to iTunes, the iPhone is automatically unlocked in a process that is described as taking only "seconds". You can then proceed to sync your now-unlocked iPhone with iTunes. The firmware remains at version 1.1.2 after the unlock.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror min teori om att iTunes fixar det ändå var rätt (min markering):

The unlocking process is as follows: You simply buy a regular iPhone ("locked") and pay the additional premium (999 euro total). Your iPhone's IMEI number is recorded and sent to Apple. After 24 hours or so, Apple's database is updated.At this stage, once you connect your iPhone to iTunes, the iPhone is automatically unlocked in a process that is described as taking only "seconds". You can then proceed to sync your now-unlocked iPhone with iTunes. The firmware remains at version 1.1.2 after the unlock.

Intressant att det är iTunes som låser upp telefonen, ska bli kul att seom hackarna kan använda sig av detta i framtiden.

Ursprungligen av Patrik D:

Intressant att det är iTunes som låser upp telefonen, ska bli kul att seom hackarna kan använda sig av detta i framtiden.

Ja, det är ju en bra fråga, men som jag skrivit tidigare så kräver det fortfarande en unik nyckel som bara Apple kan generera och som bara skickas ifall telefonens IMEI finns i databasen.

Kollar man det jag citerade tidigare om "true unlockning" från Elite Dev Team så verkar själva upplåsningen med iTunes ha varit väntad av hackarna redan. Så frågan när väl närmast hur man skulle kunna anropa funktionen i telefonen för upplåsning, utan att skicka med korrekt nyckel.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-27 12:05
Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är om man ens behöver mata in någon kod alls, den kommunikationen kan ju ske helt mellan iTunes och telefonen. När telefonen får upplåsningskoden av iTunes så hashar den koden och jämför med den hashade kod som finns lagrad i telefonen sedan tillverkningen och om det stämmer så låses telefonen upp. Det är därför det är så viktigt att ta backup av seczone, för har man raderat den unika strängen som finns i varje telefon kommer man aldrig att kunna låsa upp den (om dessa teorier stämmer).

När du säger att det är viktigt att ta backup på seczone, vad menar du då? Är det kört för alla oss som kört iFuns guide för upplåsning och jailbreak..?

Ursprungligen av yaz:

När du säger att det är viktigt att ta backup på seczone, vad menar du då? Är det kört för alla oss som kört iFuns guide för upplåsning och jailbreak..?

Det gäller bara om man gjorde den första upplåsningen av 1.0.2-telefoner som var dåligt gjorde och skadade baseband så att telefonen blev en tegelsten om man körde in 1.1.1. Därför var man tvungen att göra "virginize" först. I den processen så ingår att först ta backup på seczone och sedan skriva över hela baseband. Men tyvärr fungerade det inte för alla att ta backup på seczone och nu när många gör virginize direkt inne i telefonen med något script installerat från Installer så vet jag inte hur det är med den biten.

Jag gjorde denna process på en iPhone åt en annan och den telefonen var rätt strulig och det gick inte att ta backup av seczone alls. Så jag fick helt enkelt hoppa över det steget.

Det man missar är så vitt jag förstår det, att kunna genomföra en äkta upplåsning via Apple. Om Apple t.ex. erbjud alla med AT&T-telefoner att låsa upp för 100 dollar eller något (vilket jag inte tror händer, inte inom en snar framtid i alla fall) så kommer den telefonen att ha fel värde i seczone och därmed inte kunna låsas upp på det sättet.

Har man en 1.1.1-telefon som låses upp med anySIM tror jag inte seczone påverkas alls, så om man bara kan återställa det anySIM gjorde (vilket sägs gå med oneSIM) borde det teoretiskt går att få tillbaka telefonen i helt ursprungligt skick.

Med reservation för att jag missuppfattat något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-28 14:50

Orange kommer ta 649€ för en olåst iPhone. Helt klart bättre än 999€ i alla fall.

http://www.mobil.se/ArticlePages/200711/28/20071128135524_MOB358/20071128135524_MOB358.dbp.asp?iForum=5&iNoteRoot=62368&iNote=62369#62369

Även intressant att man kan köpa med "vanligt abonnemang för 549€.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-23 03:00
Ursprungligen av lasselu:

Det har ju iofs bevisats vara osant...

Som jag skrev så står det att dom kan men gör inte det för tillfället. Men funktionen är där.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 09:17

Leonardo: På sätt och vis har du rätt, ja det är mer än vad jag är beredd att betala för en iPhone för visst, den är smutt och något revolutionerande med sitt gränssnitt men där slutar det. Den saknar alldeles för mycket för att ligga på ett pris som ligger på dubbla mot high-end lurarna vi har idag som defakto inte saknar något förutom apples GUI. Men förväxla inte vad jag är beredd att betala med vad jag har råd att betala, det är två helt skilda saker.

AppleMT: Ditt svar i #19 stämmer ganska bra.

stfm: Det pris du nämner där gäller väl enbart TRE som operatör, de andra med deras "subventioner" är bara avbetalning då de höjer priset på abbonemanget med 100-250:-/månad i ex antal månader.

Det jag menar med sjukt dyrt är att visst, GUI´t i denna telefon är underbart men avsaknaden av MMS (Ja, jag använder det) möjligheten att filma med kameran, 3G, GPS och möjligheten att lägga in egna program gör att jag ser inte hur den kan betinga ett pris på €999. €599 eller som mest €699 hade varit godtagbart men sen har den nått sin smärtgräns för vad det bör betinga på marknaden anser jag.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-11-22 12:28

Jag tittade i alla fall på T-Mobiles websida men där finns ingen information om att det säljs någon upplåst Iphone för 999 euro?
Någon som varit inne i en butik och sett att det verkligen säljs upplåsta Iphones?
Är det något annat krux med det, tex att de bara säljs till tyskar?

Det är naturligtvis väldigt dyrt att köpa en på detta sätt, men det kan vara lite inressant om det går att få tag i på det sättet då man slippe diverse strul med upplåsningar, buggar, uppgraderingar och garantiproblem.

Ursprungligen av Myrslok:

Jag tittade i alla fall på T-Mobiles websida men där finns ingen information om att det säljs någon upplåst Iphone för 999 euro?
Någon som varit inne i en butik och sett att det verkligen säljs upplåsta Iphones?
Är det något annat krux med det, tex att de bara säljs till tyskar?

Det är naturligtvis väldigt dyrt att köpa en på detta sätt, men det kan vara lite inressant om det går att få tag i på det sättet då man slippe diverse strul med upplåsningar, buggar, uppgraderingar och garantiproblem.

Ska iväg nästa vecka till Tyskland och eventuellt köpa en upplåst iPhone.

Bevaka tråden