Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SB16-emulator! [varning : trackernörderier!]

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-31 00:44

Hehe - tidigare idag blev jag riktigt glad! Varför? Jo, jag fick go'a gamla DOS-baserade Impulse Tracker till att köra klanderfritt på min nya PC! Med ett Delta-44 som ljudkort! Men låt mig ta det hela från början:

Jo, jag håller på att fixa och dona och sortera bland alla mina samplingar, som jag visst har nämnt förut. Däribland fanns det en hel del gamla Amiga-samplingar (från gamla MOD:ar) som jag använde när jag trackade, och som jag ville ha ut i ett lämpligare format. Att konvertera alla med AWAVE eller liknande kunde jag inte riktigt göra - dels för att jag inte har det registrerade programmet, men till stor del också för att jag ville ha de där skruttiga samplingarna precis som de lät i Impulse Tracker. Ni vet, jag har ju snackat om non-interpolerade samplingar förr, och Amiga-ljuden gör sig verkligen bäst när de är skitiga och opolerade.

Idealförhållandet hade alltså varit att sampla direkt från Impulse Tracker på något vis. Så jag installerade programmet och försökte köra igång det. Det funkade faktiskt och ljud kom det, men det lät för jävligt - ljudet var distortat och XP försökte som bäst emulera ett Sound Blaster 2.0. Men programmet körde iaf. Alltid något. (Jag visste faktiskt inte att XP hade någon form av inbyggd SB-emulering, å andra sidan var den ju inte så mycket att orda om.)

Det finns ett par alternativa drivrutiner till Impulse som man kör från Windows och som använder sig av DirectX till ljudförmedling - men dessa är gamla och fungerar inte alls i XP. Men vafan, det måste ju finnas någon lösning, tänkte jag. Så jag började googla på måfå - och det gav resultat! Jag hittade ett par gulddrivrutiner - VDMSound - som gör att man kan få ljud i gamla DOS-spel igen - och med vilket ljudkort som helst. Det är med andra ord en SB-16 emulator!

Citat:

VDMSound is a program that overcomes what has probably been the most exasperating limitation of DOS boxes since Windows NT -- sound support. VDMSound is an open, plug-in oriented platform that emulates an MPU-401 interface (for outputting high-quality MIDI music), a SoundBlaster compatible (SB16, SBPro 2, SB2, SBPro, etc.) implementation (for digital sound effects and FM/AdLib music), as well as a standard game-port interface (for playing games with joystick support). In development are improvements to the existing joystick emulation, and possibly VESA support.

Unlike all the Win9x SoundBlaster ISA 'legacy' drivers available from a variety of PCI soundcard manufacturers, VDMSound is not a mere 'wrapper' or 'bridge' to existing audio hardware. It is a self-contained, 100% software emulation program that is completely independent of your audio hardware type and settings. VDMSound works with any soundcard, and will even work on computers that have no audio hardware at all (for instance, instead of outputting sounds through your soundcard using the standard Windows drivers, VDMSound can easily output them to disk).

VDMSound works on Windows NT 4.0, Windows 2000 and Windows XP.

Givetvis laddade jag hem rasket, installerade det, fick pilla lite med PIF-filer, justering av konventionellt minne och EMS bland inställningsmöjligheterna - men det var en barnlek. Nu kan jag jäklar i det köra Impulse Tracker igen! Och ännu bättre - jag kan streama resultatet direkt till en wav-fil. FM-emulering klarar den också av - bland mycket annat - men det får jag testa och syna i sömmarna en annan dag.

Hehe - Amiga-samplingarna blev uppspelade i min favvo-tracker och sedan var det bara att klippa ljuden från den resulterande wav-filen - med äkta Impulse Tracker-krunch!

Ack ja - ibland är det bara så jäkla kul med datorer.

nämen.. detta var ingen dålig nyhet.. ska testa med fasttracker på laptopen med detsamma

edit: typiskt.. veckans jättetur slår till igen.. "We're Sorry.
The SourceForge.net Website is currently down for maintenance.
We will be back shortly"

Drog hem den nu. Tack för tipset encore!

  • Medlem
  • 2004-01-07 19:23

Hehe, måste testa

Om någon kunde göra en midi-tracker-plug till Cubase SX hade jag varit lycklig.
Hata piano-roll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 23:08

Någon som fått det att funka med Fasttracker II i Windows XP? :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-26 21:41
Ursprungligen av Haplo:

Om någon kunde göra en midi-tracker-plug till Cubase SX hade jag varit lycklig.

reViSiT?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-21 22:05

C-mon : Har provat, för din skull, och fick det inte att fungera, tyvärr. Programmet kör och ljud blir det, men då i form av 50 millisekunder loopat brus. (ja, eller det låter något ditåt iaf) Så det verkar inte funka. Letade i "compability"-listan efter Fasttracker 2 på VDM-sidan men ingen verkar ha lagt in den. Förmodligen för att ingen har lyckats. Tyvärr, men Scream Tracker o Impulse Tracker verkar funka iaf. (den senare har jag ju själv kört med succé! )

Naturligtvis hatar jag MODPLUG Tracker, men det funkar ju faktiskt också helt okej. XM-låtar går ju att spela (hjälpligt) i ImpulseTracker också för den som inte visste det redan.

Oj, detta upptäckte man sent. Tack till trash för återupplivningen av tråden, annars hade jag missat .)

Ähum ... Påminner mig om en viss låt med Tubbe det här

"You´re a nerd!"

Men du, liksom jag, är stolt för det och vågar stå för det Rock on! Du är enormt duktig på de här gamla programmen (och de nyare varianterna). Tror inte jag orkar leta mig tillbaka hit själv dock ...

1
Bevaka tråden