Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

URL till en given post i instant web publishing ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-26 10:56

Hej,

I Instant web publishing i filemaker 9, kan man direktreferera till
enskilda poster ?
(I mitt fall skulla jab behöva länka till fakturor ifrån ett annat system).

Har letat (men använder förmodligen fel sökord), men hittar inte
syntaxen för annat än att skicka in användarnamn, lösen och databas.

Mvh

/Johan

Om du berättar lite mera så kanske vi kan hitta på en workaround. Mig veterligen går det inte att länka direkt till en post.

De där separata fakturorna, är det PDF-filer eller så? Det går ju att göra länkar till allt möjligt och via manus kan man göra en massa andra saker också.

Satsar man på Lasso eller PHP så går det ju, det kostar inte så mycket att bygga en lite specialare för just den saken.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-28 11:10
Ursprungligen av Taz_1999:

Om du berättar lite mera så kanske vi kan hitta på en workaround. Mig veterligen går det inte att länka direkt till en post.
De där separata fakturorna, är det PDF-filer eller så? Det går ju att göra länkar till allt möjligt och via manus kan man göra en massa andra saker också.
.

Hej,

Jo, det var lite otydligt.

Så här är det,

Vi vill i vårt webbaserade ordersystem (byggt i klassisk ASP) kunna länka till
poster i en filemakerdatabas.
Dvs. plocka upp en order, i ordern finns det en kommentar "För mer fakturainformation, se länk", sedan ska man kunna klicka på den och filemaker visar upp fakturan.

Filemakerdatabasen innehåller ett faktureringssystem och används inom en avdelning i företaget, posterna är alltså enskilda fakturor.

Jag skulle alltså vilja länka till filemakerdatabasen och hämta upp en enskild faktura, länken ska sedan sparas i vårt vanliga ordersystem som en vanlig orderkommentar.

Nånting i stil med,
http://123.123.123.123/fakturor.fp?fakturanummer=1234

Min förhoppning är att det ska gå att lösa utan alltför stora problem och kostnader, i princip skulle den här avdelningen kunna rätta in sig i ledet, skrota filemaker och använda webordern istället, men det finns fördelar med den här filemakerdatabasen också.

Mvh

/Johan

Senast redigerat 2007-11-28 11:22

Ok, som frågan är ställd är det Lasso i första hand och PHP i andra hand som gäller. Men en sådan grej tar bara några timmar att programmera (tag emot ett nummer i en URL, använd det för en sökning i FileMaker, visa upp informationen, lätt).

Ett annat alternativ är att skjuta ut fakturorna regelbundet från FileMaker som HTML-filer eller PDF-filer och länka till dessa istället.

Ett tredje alternativ är att när man kommer till en instant web publishing databas (man kan ställa in autoinloggning + startupsscript för att direkt komma till en FM-layout i IWP) så skriver man ett nummer i en ruta (ett globalt fält i en FM-databas) klickar på en knapp och sedan visas fakturan. Alltså endast ett extra steg.

Jag har byggt en sådan grej på denna sida, när du klickar på "logga in"-knappen så är sidan som svarar en layout i en IWP-publicerad FileMaker Pro databas:

http://www.hvbguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=906&Itemid=1429

Men hur är det med säkerhet mm? Är det en intranät-lösning du pratar om?

(Sedan kanske det inte är riktigt rättvist att jämföra ASP med Instant Web Publishing? ASP är ju ett scriptspråk som kan göra en massa saker om man säger åt det att göra det, dvs samma som PHP eller Lasso. Att snacka om att kasta ut FileMaker för att man inte kan programmera det är lite grann som att prata om att Volvobilar är värdelösa för de kan inte åka på vatten. Istället kan man ju notera att med Filemaker som bas kan man göra i stort sett vad som helst till en lägre kostnad än med motsvarande ASP-alternativ. Men det är lite utanför hur denna fråga är ställd, men tex kan FileMaker svara på SQL-förfrågningar, skicka sådana, samverka med andra databaser som MySQL som driver tex CMS-baserade eller webbshoppar, visa upp webbsidor inuti FileMaker, skicka PDF-filer via epost osv. )

I Lasso är kommandona du behöver (förutom sådana vanliga saker som if/then/else och skapa variabler mm) för övrigt dessa:

[Inline] Gör sökningen i databasen)
[Action_Param] Läser av fakturanumret ur URL'n

Senast redigerat 2007-11-28 11:58

Om du har FileMaker Advanced Server går det att anropa med ASP. Du får ut XML och kan bygga upp fakturans utseende på nytt. Den får kanske inte samma utseende, men innehållet är kanske viktigare?

Då kan du använda en vanlig URL med t.ex. fakturanummer som parameter.

Rolf: Så det enda frågeställaren behöver lära sig är helt enkelt XML och hur det fungerar i FileMaker, så går det han vill göra att göra. PDF-filen som beskriver XML-sökningar mm är på 122 sidor och finns här:

http://www.filemaker.com/support/technologies/index.html (längst ner).

Mera här:
http://www.filemaker.com/support/technologies/xslt.html (notera starter solution)

Men detta är verkligen att gå över ån efter vatten i mina ögon och det var därför jag inte föreslog det. XML och XLST är tekniker som naturligtvis fungerar för att göra sökningar och visa upp skräddarsydda webbsidor, på samma sätt som PHP-stödet i FileMaker är det. Men om vi talar om att lära oss något scriptspråk för att göra just detta så springer Lasso i cirklar omkring de övriga alternativen som nämnts (ASP, XML/XLST, PHP) och är så mycket enklare att skriva, läsa, lära sig, installera, administrera och förstå.

Du har kanske rätt om Lasso, men varför gå över ån efter vatten när webbsystemet som skulle användas var skrivet i ASP?

Så ett alternativ är att skriva ASP-kod som skickar XML-kommandon till FileMaker Server Advanced och efteråt skall det hela formateras som HTML. Kraven här är alltså dels att anlita en ASP-programmerare som kanske behöver lära sig XML-syntaxen i PDF-filerna jag länkade till att skriva en massa krångliga grejer i XML (det är verkligen omständligt att producera XML i jämförelse med tex Lasso). Sedan behöver man kanske köpa, installera FileMaker server.

Så krånglig kod + krånglig kod + HTML + FileMaker Server Advanced i ena fallet.

I fallet med Lasso så köper man Lasso och använder den medföljande installeraren och konfigurerar rättigheter i ett webbgränssnitt för Lasso. Sedan anlitar man en Lasso-utvecklare att skriva mycket lite och påfallande enkel kod (du ser det hela ovan i länkarna) och lägga in detta i en HTML-sida. Möjligtvis behöver man här också köpa FileMaker Server Advanced, men är lite osäker på vad som står i licensvillkoren där.

Så installation av Lasso + enkel kod + HTML + FileMaker Server Advanced eller FileMaker Pro

Det är därför jag tycker ASP/XML är att gå över ån efter vatten.

Jag vill inte att detta ska bli en diskussion om vad som är bäst, Lasso eller ASP. Krångligt är det bara om man inte kan det, kan man inte Lasso är det minst lika krångligt. Dessutom finns det betydligt fler utvecklare som kan ASP än Lasso.

Och om det nu finns ASP på servern behövs det ju inte installeras Lasso. I båda fallen behövs Advanced Server. Ett alternativ till XML är ju faktiskt också ODBC.

1
Bevaka tråden