Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det går inte att installera leopard!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-11-22 14:07

Jag har kört leopard ett tag på min MacBook Pro med intelprocessor, men ville formatera om för en ny och fräsh start. När jag försökte installera om stod det att det inte gick att installera programvara, helt utan vidare förklaring. Då tänkte jag att det var nån bugg som skulle försvinna om jag installerade och fromaterade om med min gammla tiger skiva. Det fungerade utmärkt att och nu sitter jag på en helt tom tiger, men när jag kör leopardskivan så säger den eftre att man valt språk att det inte går att installera programvaran.

Vad ska jag göra?????
Tack i förskott
Mvh Tim

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-22 14:46

Exakt vad säger den?
Mer exakt vad är det för modell? (Äpple -> Om den här datorn -> Mer info... -> Maskinöversikt)

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-11-22 15:00

det är en macbook pro
2ghz intel core duo
2gb ddr2 sdram

precis eftre jag valt språk på installationen vilket är det första man gör står det "os x kan inte istalleras på den här datorn" "programvaran kan inte istalleras på den här datorn" och inget mer bara välja "okay" och vara fast i installationen utan att installera elle välja "starta om"

Men nu ser jag att en helt tom hårddisk med tiger installerat har utnyttjat över 17gb på hårddisken, kan detta stämma eller ligger nått osynligt och förstör kanske???

Senast redigerat 2007-11-22 15:12

Det råkar inte vara så att skivan är en som följde med någon annan dator? Försökte installera om min MBP med skivorna som följde med min sambos MB när jag inte hittade mina egna skivor och fick då upp en sådan ruta.

Du hade Leopard installerat förut sa du? Är det samma skiva som du använder nu som förra gången (exakt samma skiva)?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-11-22 15:24

Nej det är tyvärr inte samma skiva, det är min brors skiva, har inte min tillgänglig förrän imorgon. Jag trodde förståss att det inte hade någon betydelse. Finns det något sett att jobba sig runt detta eller måste jag vänta tills jag kommer åt den jag använde första gången?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-22 15:39
Ursprungligen av Pow:

Nej det är tyvärr inte samma skiva, det är min brors skiva, har inte min tillgänglig förrän imorgon. Jag trodde förståss att det inte hade någon betydelse. Finns det något sett att jobba sig runt detta eller måste jag vänta tills jag kommer åt den jag använde första gången?

Skivorna som följer med datorn när du köpt den är maskin(modell)specifika.

Ursprungligen av Pow:

Nej det är tyvärr inte samma skiva, det är min brors skiva, har inte min tillgänglig förrän imorgon. Jag trodde förståss att det inte hade någon betydelse. Finns det något sett att jobba sig runt detta eller måste jag vänta tills jag kommer åt den jag använde första gången?

Det beror på vilken typ av skiva det är.

Om det är installations-/återställnings-skivor som medföljde en viss datormodell, så funkar de oftast bara på just den modellen.

Men om båda skivorna är "köpta Leopard-skivor" så spelar det ingen roll vilken av dem du använder. Dessa är inte modellspecifika.

Hmm. Du har alltså formatterat disken? Den måste vara med "GUID" som partitionstabell. Kan det vara det som spökar, att den inte har rätt partitionstabell? Kolla i skivverktyg.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-11-22 15:39

i lista till vänster i skivverktyget står det det långa namnet på hårddisker och under "lite till höger"(som att den hör till ovanstående) står det macintosh HD som min hårddisk heter. Den övre med det långa "knepiga" namnet har 0,4gb större kapacitet, men tror at detta än normalt men jag kan ha fel?

Är det det här som är felet eller är det att det inte är min skiva som jag använde första gången som är felet???

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-11-22 15:42

jaha att dom var modellspecifika visste jag inte eftresom den jag använde första gången var lösköpt eftresom min dator är äldre en leopard. är det olika från skiva till skiva om dom är modellspecifika eller funkar på alla?

Kapar lite. Kan jag installera Leopard på min MB med skivan som min kompis fick när hon köpte sin MB?

mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-23 20:10
Ursprungligen av h.cewers:

Kapar lite. Kan jag installera Leopard på min MB med skivan som min kompis fick när hon köpte sin MB?

mvh

Nej, för det är ju inte din skiva. Du vill väl inte vara pirat?

(Men ja, rent tekniskt bör det fungera.)

1
Bevaka tråden