Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre grafikkort till Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sneglar lite på en Mac Pro, men börjar bli tveksam över det glesa utbudet av grafikkort. :/ De kort som Apple erbjuder är inte direkt de bästa på maknaden. Finns det fler grafikkort som passar till Mac Pro som man kan köpa nån annanstans eller får man leva med halvbudgetkorten som Apple erbjuder? Jag tycker de borde ha ett par alternativ som lever upp till Pro-namnet. Jag hade hellre sett fler och bättre grafikkort från Nvidia än ATI till exempel. Bryr mig inte så mycket om vad det kostar, det ska vara bra grejer liksom.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-26 14:10

Mac Pron har inte blivit uppdaterad på ett år, och den väntar uppgradering rätt snart. Så både prisdropp på lägre modellerna samt bättre grafikkort bör komma.

Ursprungligen av Sidde:

Mac Pron har inte blivit uppdaterad på ett år, och den väntar uppgradering rätt snart. Så både prisdropp på lägre modellerna samt bättre grafikkort bör komma.

Fedt! Hoppas då att de börjar erbjuda lite fler high-end-kort då också.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-26 18:45

ATI 1900XT är fortfarande ett väldigt BRA grafikkort. Varken ATI eller NVIDIA har gjort så pass många bättra kort. Det sitter dessutom en halv Gigabyte RAM på kortet, vilket inte är helt fel eller - knappast något du har nytta av i OSX men kan komma väl tillhands under windows.

Var ska du göra med dator? Ska du köra OSX och vill lägga 10k på ett gfx då är du otroligt korkad och borde köpa en PC istället!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-26 20:08
Ursprungligen av studiox:

Var ska du göra med dator? Ska du köra OSX och vill lägga 10k på ett gfx då är du otroligt korkad och borde köpa en PC istället!

Det var ju ett urbota dumt svar, vill du köra OS X har du inte altenativet du föreslår.

Sedan har Apple rejäla kort för en 10.000kr att välja till om du vill ha ett sådant kort.
Men som sagt, ATI har inte släppt något bättre kort rent prestandamässigt än vad Apple erbjuder. Och nvidia har sitt nya top of the line att erbjuda. Så man går inte miste om så mycket.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-28 17:30
Ursprungligen av Sidde:

Det var ju ett urbota dumt svar, vill du köra OS X har du inte altenativet du föreslår.

Sedan har Apple rejäla kort för en 10.000kr att välja till om du vill ha ett sådant kort.
Men som sagt, ATI har inte släppt något bättre kort rent prestandamässigt än vad Apple erbjuder. Och nvidia har sitt nya top of the line att erbjuda. Så man går inte miste om så mycket.

Min poäng (som du missade) är att OSX inte har någon nytta av feta kort om du inte sitter med 3D/Cad där du överlåter rendering till GFX kortet (preview rendering). OSX är inte speciellt optimerad på 3D. poängen är således att om du lägger 10.000 på ett GFX för att man tror safari kommer rendera en sida snabbare då är man korkad.

Ursprungligen av studiox:

ATI 1900XT är fortfarande ett väldigt BRA grafikkort. Varken ATI eller NVIDIA har gjort så pass många bättra kort. Det sitter dessutom en halv Gigabyte RAM på kortet, vilket inte är helt fel eller - knappast något du har nytta av i OSX men kan komma väl tillhands under windows.

Var ska du göra med dator? Ska du köra OSX och vill lägga 10k på ett gfx då är du otroligt korkad och borde köpa en PC istället!

Har googlat lite och sett benchmarks på de senaste grafikkorten och de spöar ATI 1900XT med rätt mycket, så man undrar ju därför om det finns någon chans att få det bästa. Jag har inte de bästa erfarenheterna av ATI-kort heller, speciellt inte i 3D-applikationer och i spel, NVIDIA-kort har imponerat mer på mig.
Jag kräver mycket som användare, kommer använda datorn till 3D-program, post-production, CS-sviten och vill kunna spela spel i hög kvalitet utan att det laggar.

(P.S: Jag är inte det minsta intresserad av PC-datorer och Windows.)

Om man vill ha Direct X 10-stöd i Windows så är det lite trist med de nuvarande korten i Mac Pro.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-27 20:36
Ursprungligen av star-affinity:

Om man vill ha Direct X 10-stöd i Windows så är det lite trist med de nuvarande korten i Mac Pro.

Men ska du köra Windows kan du ju köra vilket kort som helst.

Ursprungligen av Sidde:

Men ska du köra Windows kan du ju köra vilket kort som helst.

Man vill ju såklart kunna köra båda på samma kort... -.-

Ursprungligen av Sidde:

Men ska du köra Windows kan du ju köra vilket kort som helst.

Ja, och nu är det ATI:s nya kort HD3850 och HD3870 som ger bäst prestanda för pengarna + de stöder DX10 så de klarar att köra Crysis med högsta bildkvalité. Dessutom har de stöd för DX10.1, som kommer i början av nästa år.

http://www.idg.se/2.1085/1.131268

Korten har fullt stöd för VC-1 och H.264 och drar mindre ström = mindre värme = lägre ljudnivå från fläktar än tidigare modeller.

Ljudet kan dessutom köras ut via HDMI-adaptern från kortens inbyggda Realtek 5.1 HD ljudchip

Senast redigerat 2007-11-15 15:23
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-15 15:20
Ursprungligen av Macce65:

Korten har fullt stöd för VC-1 och H.264 och drar mindre ström = mindre värme = lägre ljudnivå från fläktar än tidigare modeller.

Detta har ju redan tidigare ATI-kort. De som redan sitter i Mac Pron och iMacarna idag.

Ursprungligen av Sidde:

Detta har ju redan tidigare ATI-kort. De som redan sitter i Mac Pron och iMacarna idag.

ja, ATI är bra på video, men jag trodde iMac hade mobila versioner av Radeon HD2400 och HD2600 ...

MacPro har väl fotfarande XT1900?

Nya HD3800-serien har 55nm chip = lägre värmeutveckling än HD 2600 och slår XT2900 i både pris/prestanda.

Senast redigerat 2007-11-15 17:53
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-15 18:22
Ursprungligen av Macce65:

ja, ATI är bra på video, men jag trodde iMac hade mobila versioner av Radeon HD2400 och HD2600 ...

MacPro har väl fotfarande XT1900?

Nya HD3800-serien har 55nm chip = lägre värmeutveckling än HD 2600 och slår XT2900 i både pris/prestanda.

De mobila versionerna har fortfarande h.264-avkodning.

Tryckte in ett ATI 1900XT i min MacPro idag, fan vad jag ångrar mig.

Kortet lever om som fan. Megafläkten byter dessutom hastighet stup i kvarten, jobbigt som fan. Tänker stoppa i 256 MBs kortet igen. Den var iaf knäpptyst.

  • Medlem
  • 2007-09-01 10:31

""OSX är inte speciellt optimerad på 3D. ""

Vad baserar du detta uttalande på?
Nyfiken inte sugen på datorkrig.

Går det att flasha pc grafikkort så man kan använda det i macpro? Har läst nånstans att det går till äldre macar. Skulle öka utbudet av kort betydligt. Om man stoppar in ett pc grafikkort, fungerar det då i windows med bootcamp, men ej i osx eller fungerar det inte alls?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-02 10:39
Ursprungligen av flundstrom:

Går det att flasha pc grafikkort så man kan använda det i macpro? Har läst nånstans att det går till äldre macar. Skulle öka utbudet av kort betydligt. Om man stoppar in ett pc grafikkort, fungerar det då i windows med bootcamp, men ej i osx eller fungerar det inte alls?

Har ingen koll på om det kommit ut firmwares till kort lämpade för EFI(intel macar) ännu, tvivlar på att det finns något större utbud.

Däremot fungerar vanliga grafikkort i Windows om du kör dessa, då den talar med det emulerade BIOS-lagret i EFI och grafikkortet talar samma språk.

x1900xt (512mb) ska inte vara något problem att flasha med apples rom vad jag har läst.
geforce-korten är det värre med...

Men om man vill köra ett bättre grafikkort enbart för att spela i win tex ett 8800gt, 7300gt-kortet får duga för mig i OSX tillsvidare, kan man ha bägge grafikkorten i burken då eller måste man byta kort jämt å ständigt beroende på om man vill köra win eller osx?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-03 11:26
Ursprungligen av laserräven:

Men om man vill köra ett bättre grafikkort enbart för att spela i win tex ett 8800gt, 7300gt-kortet får duga för mig i OSX tillsvidare, kan man ha bägge grafikkorten i burken då eller måste man byta kort jämt å ständigt beroende på om man vill köra win eller osx?

Du kan ha båda i burken, problemet blir skärmkabeln, om du inte ska dedikera en skärm till varje grafikkort. Annars måste du krypa under bordet och flytta kabeln. Du kan lösa det genom en skärmswitch där du väljer vilken utgång du ska använda till skärmen.

Ursprungligen av Sidde:

Du kan ha båda i burken, problemet blir skärmkabeln, om du inte ska dedikera en skärm till varje grafikkort. Annars måste du krypa under bordet och flytta kabeln. Du kan lösa det genom en skärmswitch där du väljer vilken utgång du ska använda till skärmen.

Nej, det går inte. Finns flera trådar om det, även på detta forum.

Enda sättet är att fysikt byta ut korten när du byter OS. Tro mig, jag har försökt alla varianter som tänkas kan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-10 10:20
Ursprungligen av crownswe:

Nej, det går inte. Finns flera trådar om det, även på detta forum.

Enda sättet är att fysikt byta ut korten när du byter OS. Tro mig, jag har försökt alla varianter som tänkas kan

Jaså, vad händer om du har båda korten i burken? Jag har bara hört av folk som själv gjort samma sak, också lyckats. Men men, har inga egna erfarenheter om fallet så kan inte säga mot.

Sweet, jag har ju en skärm med vga+dvi så i princip skulle det ju gå att köra med två kablar å växla på skärmen tackar

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-07 22:04

Jag har hört att man helst bör ha 512 MB för att köra color, after effects, motion mm. Nån som talar emot det?
Alla som har ATI Radeon x1900xt säger att kortet är oacceptabelt högljutt. Finns nån bra motsvarighet?

motsvarighet?

många tycker att ljudnivån blir acceptabel efter byte till en bättre kylning.
(Accelero X2 exempelvis: http://www.xlr8yourmac.com/Graphics/Mac_X1900XT_Silent_Cooler.html )

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-08 18:05

Intressant tips! Nån mer som provat "Accelero X2"?

Jag har haft den i min Mac Pro med Radeon XT1900 men efter datorbyte och grafik kortsbyte och mer googlande så såg jag att visst är den tyst men den kyler inte lika effektivt som Zalmans fläktar och den modellen avsedd till Radeon 19000 serien passar också efter en liten enkel modifiering.
Så det blir nog en Zalman för mig för grafikkortet låter mest i min Mac Pro.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-09 18:58

Tack för tips! Googlade en hel del för att hitta en Zalman som passar Radeon XT1900 men hittar ingen info om huruvida de är kompatibla, ens på Zalmans hemsida. Har du något modellnummer/återförsäljare att rekommendera? Hur vet man om en kylare passar ett visst grafikkort? Måste man veta måtten?

http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/214044-watt-grafikkort-macpro.html

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=230505

Dessa två trådar ger en bra introduktion till att använda PC-kort i en Mac Pro. ATI och Nvidia tillsammans i är helt omöjligt, men två Nvidiakort kan fungera om man löser strömmen. Men mitt 7300GT och 8800GTX resulterade i ingen boot alls, oavsett placering.

Bevaka tråden