Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritiden i MBP?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall till jul köpa mig en MBP, och tänkte höra om någon vet om det blir någon märkbar skillnad beroende på vilken GHz man väljer på processorn.
Och även om det blir någon skillnad om man tar en HD på 7200 rpm istället för 5400?

Senast redigerat 2007-11-13 21:55
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-14 08:26

Nej det ær ingen jættestor skillnad mellan 2.2 och 2.4 GHZ, det som dæremot kan vara viktigt ær att den større modellen har mer videoram 256 mot 128 Mb, vilket kan vara av vikt om du skall spela. Det går dessutom inte att expandera i efterhand.

Jag har en ny MBP liggande på posten, 15" med 2.4 GHz CPU. Eftersom jag har den i jobbet så tog jag den størsta eftersom skillnaden i kostnad blir liten. Jag valde dessutom en 7200 RPM disk, dær mærks det definitivt skillnad i hastighet det vet jag av egen erfarenhet. Dæremot så drar en snabbare disk mer strøm och låter mer.

Sammanfattning
1. Nej, en 2.4 GHz CPU (jmf 2.2) ger inte så mycket mer prestanda definitivt inte før 4000:- + moms mer.
2. Grafikminnet kan vara vært prisskillnaden om du spelar, det går dessutom inte att uppgradera i efterhand.
3. Jag betalade 1000:- + moms mer før en 160GB 7200rpm i stf 5400 rpm. Jag tycker det ær vært det om man som jag har program med mycket diskaktivitet. Dock något sæmre batteritid och høgre ljudnivå (æven lite mer værmeutveckling)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-14 10:12

OOPS! Nu såg jag att frågan egentligen gællde batteritiden. Då skall jag førsøka svara på frågan.

2.2 vs 2.4 i praktiken ingen betydelse
7200 rpm påverkar batteritiden negativt, i hur stor utstræckning beror på hur mycket du anvænder disken

Jæmfær man Seagate Momentus 5400.3 160 Gb med 7200.2 160 Gb så ær strømførbrukningen ca 15-20% høgre før den snabbare disken vid søkning, læsning och skrivning, vid tomgång och vila ær den identisk.

Ok, tack för svaret!

Då är ju frågan hur mycket hårddisken påverkar Pro:ns totala batteritid, det vill säga hur mycket dessa 15-20% sänker batteritiden.

I min tidigare MBP (CD) hade jag en 7200-disk och i den nuvarande C2D en 5400-disk. Kan inte påstå att jag märker skillnad när det gäller batteritid eller prestanda.

Ok, tack för svaret.

Sitter och funderar om man skall beställa någon av de här diskarna samtidigt med MBP:n

Citat:

250 GB Serial ATA-harddisk (5400 rpm) [+ SEK 2.050,00]
200 GB Serial ATA-hårddisk (7200 varv/min) [+ SEK 2.510,00]

Men det känns lite väl, vad slutar det på om man skulle beställa en en egen hårddisk och byta via en "apple-återförsäljare", någon som har gjort det nyligen?

1
Bevaka tråden