Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard: Byta plats på hemmakatalogen till Tigerpartition?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-13 20:58

Jag har installerat Leopard på en annan volym än den jag har Tiger på och tänker under en period ha möjlighet att starta upp i Tiger om så behövs. Dessutom är vi flera användare på datorn och jag vill inte att de ska behöva utsättas för min experimentlusta allt för mycket...

Hur skulle det fungera att peka om min hemkatalog i Leopard till min hemkatalog i Tiger? Vad händer exempelvis med inställningar till de program som finns i båda Systemen?

Själva flytten är numera* lätt:
I Leopard är det så mycket enklare att byta plats på hemmakatalogen, till exempel till en annan volym eller partition för att enkelt kunna göra framtida systemuppgraderingar etc.

Hur?
Högerklicka på användarnamnet i Systeminställningar -> Konton.
(Hittade detta på Macosxhints.)

* Under Tiger och tidigare system är det krångligare...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-13 23:23

Någon??

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-13 23:26

Troligtvis kommer du att å problem med inställningfilerna för dom olika systemen, särskilt Mail & iCal. Även Finder inställningarna kommer att bråka så fort du går tillbaka till Tiger.
Att i Tiger välja en annan plats för din hemkatalog görs i NetInfo databasen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-14 09:00
Ursprungligen av Creops:

Troligtvis kommer du att å problem med inställningfilerna för dom olika systemen, särskilt Mail & iCal. Även Finder inställningarna kommer att bråka så fort du går tillbaka till Tiger.
Att i Tiger välja en annan plats för din hemkatalog görs i NetInfo databasen.

Jo, jag misstänker också det. Iofs använder jag varken Mail.app eller iCal. Men det finns ju andra program - Finder t.ex. som du påpekar får säkert spel.

I Tiger har jag tidigare använt NetInfo, men möjligheten är smidigare implementerad i Leopard.

1
Bevaka tråden