Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 uppkoppling men 2 nät?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 00:35

Hej, har en sak som jag fnular på. Ska hjälpa en organisation med lite gratisjobb på ett projekt. Kharma ni vet.
Hur som helst, de har en uppkoppling idag men vill ha trådlöst inkopplat. De har en server och lite andra saker som de vill behålla åtskilt men samtidigt kunna erbjuda folk trådlös uppkoppling.
Jag tänker att man använder routern som redan finns. Kopplar sladdar från den in i två airports som i sin tur delar ut uppkoppling. Men då inom två olika interna IP-ranges. Den ena delar ut 192. och den andra 10. Då skiljer jag ju de båda näten och det som finns på det privata åt från det som är öppet för besökare. Vad säger ni om detta?

Nej, det kommer inte att göra de mer avskilda. Det finns inget som hindrar dig att ansluta från en 10.nånting till en 192.nånting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 01:02
Ursprungligen av Marcus K:

Nej, det kommer inte att göra de mer avskilda. Det finns inget som hindrar dig att ansluta från en 10.nånting till en 192.nånting.

Hur menar du. Jag har för mig att datorer som står på ett 192. inte ser 10. datorer. Där har jag alltså fel?
Är det för att de delar samma router ut som går att de kan ansluta till varandra? De kan gärna få ha möjligheten att ansluta till varandra, så länge de inte ser varandra under Bonjour, tex skrivare osv. Men det menar du att de gör?

Ursprungligen av acke:

Hur menar du. Jag har för mig att datorer som står på ett 192. inte ser 10. datorer. Där har jag alltså fel?
Är det för att de delar samma router ut som går att de kan ansluta till varandra? De kan gärna få ha möjligheten att ansluta till varandra, så länge de inte ser varandra under Bonjour, tex skrivare osv. Men det menar du att de gör?

Nej, du har nog rätt. Men de kommer inte att "se" varandra på grund av att du använder olika IP-serier utan snarare för att de använder olika nätverk.

Ursprungligen av Marcus K:

Nej, du har nog rätt. Men de kommer inte att "se" varandra på grund av att du använder olika IP-serier utan snarare för att de använder olika nätverk.

Mm, precis.

Eftersom varje router utför NAT så borde dom väl inte se varandra, så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-14 09:24

Det du vill göra kan även lösas med olika nätmaskar.

253 lediga ip-nr på varje nät.

192.168.0.0 255.255.254.0

192.168.1.0 255.255.254.0

Synligheten dem imellan beror helt på hur du conf.ar routern. Vad är det för router?

1
Bevaka tråden