Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utgående mailserver problem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-11 19:37

Hej o hoppas att jag lägger detta i rätt forum...

Jag har haft mobilt bredband från 3 i drygt ett halvår och det har fungerat bra. Jag har kunnat surfa, ta emot och skicka epost. Men - efter att ha installerat leopard kan jag inte längre skicka epost. Mina konton för utgående mailserver fungerar inte längre. De visas som frånkopplade. Men det är inga problem att skicka mail, och de utgående mailserver visas som fungerande.

Dessa problem uppstår alltså endast när jag kopplar upp med mitt mobila bredband. Jag har även fast bredband från Telia i mitt hem och där fungerar allt precis som vanligt.

Är det ngn som har några råd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 20:42

du måste använda andra utgående e-post servrera med det mobila bredbandet än med det fasta, dock skall du kunna använda telias e-post servrar om du använder kryptering och autentisering i inställningarna.

Antar att det är att ta emot e-post som funkar, är lite förvirrat i ditt inlägg

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-11 21:33

Ja, du har rätt. Jag ser nu att jag blandar ihop saker. Tusan också... läste faktiskt igenom det en gång....

Det är att skicka mail som inte fungerar.

Det du skriver om att använda telias utgående mailserver var vad jag gjorde förut (tror jag.) Men nu fungerar inget. Du tror alltså att jag ska använda kryptering och autentisering i inställningarna. Jag känner inte igen det från hur det var förut, så menar du att det beror på Leopard?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-11 21:34

... och förresten... vllka andra utgående epost servrar kan man använda då? Och förresten igen - Tack för svar o hjälpen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 22:08

Det har inte ändrats något speciellt med Leopard egentligen för e-posten rent inställningsmessigt.

om du följer www.telia.se/epostinstallningar angående säkra inställningar så kan du använda mailin/mailout.telia.com oavset vilken ISP som du har, om de nu inte är elaka och bockerar dessa portar med..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-11 22:08

Inställningarna för min utgående Telia epost server är:
- port 25
- Ej ibockat för SSL
- autentisering = lösenord

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-11 22:23

Om du använder SSL så bör det funka. Följ bara inställningarna i guiden.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-11-11 22:32

Härligt!!
Tack ntity (o lobStar) för hjälpen. Nu fungerar det som det ska. Och jag konstaterade att jag inte hade aktiverat mitt spamfilter på Telias server..... ouchhh....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-26 07:47

Hade samma problem jag med. Följde era råd och nu funkar det klockrent. Tack

1
Bevaka tråden