Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klantat till det? Allt är återställt :(

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-11-11 13:15

Hejsan, jag rensade lite på skrivbordet på MacBooken igårkväll. Hade tydligen en sån där .img fil till MSN där som jag slängde, skulle starta MSN nu imorse men då fick jag ominstallera det. Under installationen kommer det upp något med nyckelringskod eller liknande. Jag som är nybörjare på mac och var rättså nyvaken skrev först in mitt kontolösen där. Kom felmeddelande så jag tryckte på avbryt.

Nu kommer vi till problemet, bakgrundsbilden har ändrats, Firefox har inga favoriter eller lösenord kvar, "dock" (heter väl menyraden hag har där nere!?) gömmer sig inte längre utan är alltid kvar.

Så min fråga: Vadfan lyckades jag med? Går det att återställa allt på något sätt (utan att fixa alla inställngar/favoriter mm manuellt!?

Hoppas på lite hjälp! Mvh Fredd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 13:38

Detta tillhör definitivt inte forumet Mac OS 9, utan Mac OS X.

Kontolösenordet är det enda lösenordet du behöver – du hade rätt när du skrev in det vid installationen.
Det var knappast MSN-installationen som förstörde allt.
Har du möjligtvis bytt namn på din hemkatalog? Då kommer en ny tom hemkatalog med ditt förra namn att skapas och så är det den som gäller. Dvs alla inställningar ligger kvar i den förra hemkatalogen, men den som används är den nya tomma.

Är det inte det som är problemet, vet jag inte riktigt.
Du kan testa att göra en nyckelringsreparation. Öppna programmet Nyckelhanterare från Verktygsprogram-mappen. Välj "Nyckelringsreparation" (cmd-alt-A) från programmets meny.
Testa även skivbehörighetsreparation. I verktygsprogrammet Skivverktyg.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-11-11 19:59

Jag kan nog ha bytt namn på min hemkatalog, kunde jag ju nästan listat ut själv att det var dumt gjort Jaha, hur återställer jag det då? Hur ska jag få OS:et att förstå att det ska använda den gamla? Som sagt, kan typ noll om mac och dess truktur, valde ju tydligen fel OS här också:)

Gå in i katalogen Användare, byt namn på den nya (dom som skapats) till namn.gammal, sen byter du namn på den rätta så den heter samma sak som den nya gjorde.

Dvs. Ändra tillbaka namnet och döp om eller ta bort (om du är säker på att du inte har nåt i) den nya katalogen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 20:44

Som jag alltid skriver. Apple ska ha ett kok stryk för att de tillåter detta. Tur att de ändrat detta i Mac OS X 10.5.

Ursprungligen av acke:

Som jag alltid skriver. Apple ska ha ett kok stryk för att de tillåter detta. Tur att de ändrat detta i Mac OS X 10.5.

Kan man ändra hem-mappens namn i leopard? najs!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-11-11 21:20
Ursprungligen av Zawamura:

Kan man ändra hem-mappens namn i leopard? najs!

Tvärt om, man kan inte ändra namn på hemmakatalogen längre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-11 21:47

Hur har de ordnat det? Genom behörigheter eller någon specialare?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-12 20:42
Ursprungligen av lobStar:

Hur har de ordnat det? Genom behörigheter eller någon specialare?

Du kan tvinga att byta namnet på din hemkatalog i terminalen men i Findern får du ett felmeddelande.

//Rob

1
Bevaka tråden