Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt ADSL2+ modem till befintligt trådlöst nätverk. Vad ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att uppgradera mitt ADSL-abonnemang hos Telia från 8 mbit till 24 mbit. Därmed kommer jag behöva byta ut mitt existerande ADSL-modem till ett ADSL2+ modem. Jag behöver lite tips och förslag på vad jag ska välja.

Idag består mitt hemmanätverk av 1 st Airport Express och två Airport Extreme varav den ena är kopplad till ADSL-modem från Telia som heter Alcatel Speed Touch Home. Nätverket sitter i en tvåplansvilla med en Extreme på varje våning. Vi har fyra stycken bärbara Maccar, en Playstation 3 och en Xbox 360 som alla ansluter trådlöst till nätverket.

Jag står och tvekar mellan att välja ett renodlat ADSL2+ modem eller en variant med både ADSL2+ modem och trådlös router. Ett modem med trådlös router skulle ju kunna förlänga mitt nätverk... Jag får huvudvärk av nätverk (nätvärk:-)) och vill hitta nåt pålitligt som funkar med Mac och mina existerande AirPort-prylar.

Vad finns det därute som skulle kunna funka?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-10 14:27

Ladda hem Designing AirPort Networks från Apples Support-web och läs lite där. Du har nämligen ett kompatibilitetsproblem framför dig. Latmasken kör WDS, men tappar bandbredd i sitt WLAN. The nerd kör ethernet mellan basstationerna för att få maximal hastighet i luften.

Problemet är alltså att hitta en icke-Apple-produkt som låter Apple-produkterna förlänga nätverket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 14:55

Håll dig så långt borta som möjligt från ADSL-modem med inbyggd router, av 2 anledningar:

1. De funkar skit..

2. Supporetn om du behöver hjälp kommer endå bara be dig testa med ett vanligt modem.

Sen då du ringer kundtjänsten och frågar om uppgradering av abbonemanget, kolla du kan få med ett modem och förklara att ditt nuvarande inte stödjer ADSL2+, om du får ett nytt så blir det ett Zyxel 660H-D1 det modemet som de flesta tjänsterna (ex Dig.TV) är kalibrerade mot så du har bäst chans att det funkra bra.

Sedan tar du helt enkelt bara och byter ut modemet och sladden till jacket med det som kommer i nya paketet och kör på som vanligt, minst mängd gorm.

1
Bevaka tråden