Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.1-tråden

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 00:44

Tänkte vi skulle samla allt om Mac OS X 10.5.1 här.
Macrumors.com skriver såhär om Mac OS X 10.5.1 9B13:

"Specifically, there have been fixes to Mail Sync, Spotlight Index, Disk Management, Text Drawing, iCal and CalDAV syncing, Keychain login, Read-Only Issue with SMB, AirPort 802.1X, Application Firewall, To-Do Notes, and Smart Mailboxes."

Hoppas att den kommer snart

Hur länge ska en uppgradering gro efter att Apple sått den hos utvecklarna innan vi får den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 18:55

Beror på, Apples första uppgradering efter en Mac OS X 10.x uppdatering brukar komma snabbt. Ofta inom en månad.

Skivverktyg, Reparera Skivbehörighet är väl det jag för närvarande irriterar mig på.
Ska inte ta upp emot 10 minuter att köra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 20:36
Ursprungligen av Pocahontas:

Skivverktyg, Reparera Skivbehörighet är väl det jag för närvarande irriterar mig på.
Ska inte ta upp emot 10 minuter att köra

Jag stör mig lite på det också, men för mig stannar den i initieringläget och kommer aldrig igång... i alla fall inte efter 2 timmar.:confused:

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-09 07:31
Ursprungligen av Timber:

Jag stör mig lite på det också, men för mig stannar den i initieringläget och kommer aldrig igång... i alla fall inte efter 2 timmar.:confused:

Men inte när du startar reparationen från installationsskivan väl?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-08 20:21

Läst att många har problem med skivverktyget men jag har blivit skonad från det av nån märklig anledning. Tar inte många fler sekunder att göra det i leopard än vad det gör i tiger.

Nått jag skulle vilja se är fix till FCS2. Kanske kommer fix till FCS2 paketet men det är ju inte paketet det är "fel" på utan leopard som har svårigheter med ett par grejjer.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-08 20:56

Jag vill se en Time Machine som fungerar för mig...

Jag vill att 10.5.1 ska innehålla:
Att skrivaren avslutar sig själv när den skickat jobbet till skrivaren.
Att blåtand återkommer till adressboken.
Att Finder buggen fixas. Den med att saker försvinner.

I övrigt är jag nöjd.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag vill att 10.5.1 ska innehålla:
Att skrivaren avslutar sig själv när den skickat jobbet till skrivaren.
Att blåtand återkommer till adressboken.
Att Finder buggen fixas. Den med att saker försvinner.

I övrigt är jag nöjd.

Mattias..

"buggen" med skrivaren är ingen bugg, jag fick hjälp av en på MacWorlds Forum (Sapoj) med detta "påhitt"
Högerklicka på skrivarikonen i Dockan och bocka för Autoavsluta

Ursprungligen av Pocahontas:

Mattias..
"buggen" med skrivaren är ingen bugg, jag fick hjälp av en på MacWorlds Forum (Sapoj) med detta "påhitt". Högerklicka på skrivarikonen i Dockan och bocka för Autoavsluta

Ahhh det är inte en bugg det är feature!
Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 22:32

Kan ni inte ta allt snack om vad ni vill ha i + och - tråden? Så kan man bara snacka om vad som man vet kommer i uppdateringen här?

Hej.
Hittade detta hoppas det kan vara till nytta:
http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/11/06/be-cautious-of-that-serious-data-loss-bug-in-leopard
Då min engelska är lite stenålders så har jag lite svårt att tillgodogöra mig informationen men ni kan säkert.
Haa Dee
Tryckarn

Senast redigerat 2007-11-09 18:42

instämmer om "saker som försvinner i finder"! sen måste dom fixa så man kan ha foldrar i dockan som man kan "drill down" i - som tidigare!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-10 00:42

En tung buggfix av nätverksdelen - om den inte kommer akut separat - kommer i 10.5.1. Det handlar om Macar och SBM-nät. I övrigt så är det katastrofläge med .Mac och Leopard (jo, förvånansvärt nog - det är sådant som gör att man börjar använda ordet "beta" om Leopard). iCal synkning (som nämns här) och även publicering och prenumerering (kanske samma "motor"?) fixas i 10.5.1. Själv kan jag inte ens logga in på .Mac bakom en proxy (däremot kan jag montera iDisk i Finder!). I Tiger är det klockrent.
Mera? Tja, skumma grejer när man ska markera ock skriva i fält har jag märkt. har detta med text Drawing att göra? Isåfall är det nämnt redan. Keychain ställer oerhört många frågor - hela tiden - paranoid. Där är något helt klart vajsing.
Safari kanske får en egen akutfix före 10.5.1 då den kraschar på många burkar - framför allt PPC-burkar.
Jo, 10.5.1'an kommer nog snabbt. En del buggar är pinsamma för Apple och huvuden rullar just nu i företaget. Det finns buggar och buggar. Leopard innehåller buggar som inte skulle ha funnits där om OS'et fått utvecklas klart innan släpp. Det finns inga ursäkter för nätverks-fuck-uppen i Leopard. Inga som helst ursäkter.

Jag läste någonstans att första uppdateringen till 10.4.0 kom redan inom tre-fyra veckor. Så kanske det är det tidigaste man kan vänta sig (det är ju två helt olika saker, men ändå).

Ursprungligen av Adrian B:

Jag läste någonstans att första uppdateringen till 10.4.0 kom redan inom tre-fyra veckor. Så kanske det är det tidigaste man kan vänta sig (det är ju två helt olika saker, men ändå).

Tiger släpptes 29:e april, 10.4.1 kom 16:e maj. Alltså ca. 2,5 veckor.

Jag tror inte det kommer räcka med 10.5.1 för att ordna alla småfel och liknande saker.
.2 .3 tror jag är realistiskt så länge kommer mina stackars användare få vänta i alla fall.

När vissa program, t.ex Systeminställningar och Skype, är aktiva och har fönster i förgrunden så får jag inte upp Dock som är på "autogöm"

sen har jag även problem med "front row" på min MBP...stream från Apple försvinner emellanåt + att jag inte längre kan köra FR på min projektor - med DVD, VLC etc fungerar utmärkt

Kom ihåg att vi har den här tråden för buggrapporter/buggdiskussioner:

Tråden om buggar i Leopard

  • Medlem
  • 2007-11-10 15:45

Jag hoppas att de fixar till drivrutiner till skrivare. Min Cannon selphy fungerar inte i 10.5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 00:11

Försöker styra in den här tråden på det den var tänkt att handla om. Mac OS X 10.5.1

9B16 är släppt för testning och innehåller bla en fix för den stora data-loss buggen.
Mer intressant är att Apple nu verkar uppdatera sina egna program även om de ligger utanför Program-mappen.
Kluven till det, bra och maccigt på ett sätt, dåligt under ett fleranvändaroperativ. Vad som händer med program som ligger i undermappar i Program-mappen framgår inte men torde väl uppdateras på samma nya sätt.

Och nu är 9B18 släppt för testning:

http://www.macrumors.com/2007/11/14/mac-os-x-10-5-1-update-finalized/

Släpps inom några dagar, eller vad tror ni?

  • Medlem
  • 2007-11-14 22:04

Nån som vet nåt oom Java 1.6 är på gång till Leopard? Kan det komma redan i 10.5.1? Och kan man tänka sig att det är av samma skäl de dröjer med 10.4.11 (som väl ska komma?)?

9B18 är släppt till utvecklare och installerar utan problem. Skulle inte förvåna mig om den blir officiell mycket snart, kanske redan i kväll eller i morgon. Någon Java 1.6 ses fortfarande inte till någonstans, tyvärr.

10.4.11 verkar ju ha blivit släppt idag, hoppas att 10.5.1 också kommer då!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 12:53

Kanske kommer 10.5.1 redan på fredag. Fredag brukar vara Apples patchday. Men om updaten kom ut igår så kanske dröjer det någon vecka för att testa den ordentligt.

//Rob

Senast redigerat 2007-11-15 13:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 19:22

En newbie fråga, laddas patcharna ner automatiskt eller krävs det någon av mig som användare?

Vi stänger denna ryktestråd och går över till denna tråd nu när det lanserats på riktigt:

10.5.1 nu ute

Flyttade samtidigt några inlägg till den nya tråden

1
Bevaka tråden