Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är bra och dåligt med Leopard?

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .

tack så mycket, men om jag stoppar in skivan igen får jag inte upp installations menyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 16:37

Testat att starta i single user mode då och göra "Solution 2"?

Till mod: splitta ut inläggen rörande det här problemet till en separat tråd? Rör ju inte bra/dåligt med Leopard direkt.

  • Medlem
  • 2007-11-01 08:02

Samma för mig. No skillnad (som jag kan se). Fresh install.

/Fredrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-01 12:45

Snabb Leverans

Beställde Leoparden via apple store i går vid 15. tiden och fick den i dag 09.30 snabba leveranser...

Fråga:
När man gör en ren istallation kommer bootcamp med eller kan man välja bort den?
Mitt Adobe Dreamweaver CS3 vägrar installera sig när jag hade bootcamp under Tigern.

  • Medlem
  • 2007-11-02 23:46

Ingen bra överblick över filmtrailers i frontrow.
Synd att de även tagit bort skrivbord-till-frontrow animeringen
som fick pc användare att dregla av avund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 01:12

Inget som är bra eller dåligt, bara två symboler jag snavade över.

En snygg och en...inte så snygg...
(platta mappen är nedskalad)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-03 20:15

Jag tycker aktiva fönster är lite för mörka för att vara behagliga, meny-alternativen som går i svart syns inte så bra som de borde. Inaktiva fönster är mer behagliga i tonen.

jag tycker att den större skillnaden mellan aktivt/inaktivt fönster är bra.
förut hade jag problem ibland att se vilket fönster som är aktivt.

Det som däremot är märkligt är att de valt att göra det aktiva fönstret mörkare och de bakomliggande ljusare - hade inte tvärtom varit det naturliga?

Personligen hade jag tyckt att det vore kanon om det vore så, och gärna också om man kunde ställa hur "mörk" bakgrunden skulle bli

Men tyvärr så Apple inte samma uppfattning

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-04 09:52

Riktigt besviken, för att inte säga förbannad, på Leopard och Apple. Min iSub (USB) har slutat funka i o m installation av Leopard. Trivs enormt bra med iSuben och har inte råd att köpa nya grejor...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-04 11:30

Min iSub har också slutat fungera med Leopard. Men det finns fler saker som har gjort det samma:

Min DVI-kopplade Samsung-skärm får ingen bild när datorn väcks från vila.
Mitt Alchemy TV-kort behöver en uppdatering.

Men värst av allt är att det inte går att använda AirTunes och hitta skrivaren som är kopplad till min AirPort Express. (den är kopplad trådlöst till min Netgear-router)

Måste man köpa en Apple basstation och en Apple Cinema Display för att kunna använda Leopard?

Fungerar inte iChat AV-effekter på en Powerbook? (1,67ghz). Det alternativet är grått här.

Plus, vad är det för kortkommando för att avsluta skärmdelning i iChat? Vad jag ser kan en användare snabbt fucka upp min dator om han skulle vilja (genom att gå in i terminal och skriva något snabbt är snart min dator formaterad), var kan man begränsa åtkomsten?

Ursprungligen av thistle:

Fungerar inte iChat AV-effekter på en Powerbook? (1,67ghz). Det alternativet är grått här.

Under iChat System Requirements på Apples sida står det: "Photo Booth and backdrop effects require an Intel Core Duo or faster processor.".

Om man klickar på ctrl+shift knapparna, så kan man välja att ha magnification av/på.
Rätt så onödigt kanske, men kul fynd.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 19:20

Elin: i vilket program?

Ursprungligen av Spiken:

Elin: i vilket program?

Funkar för mig genom att bara hålla musen över docken.

Det där med skärmdelning blev ett kortvarigt nöje.
Nu funkar det inte längre.
Skärmen är svart och vill inte vakna.

Har ni märkt vilket konstigt uttal rösterna har fått?!!
Jag använder speech på varningsmeddelanden och t ex "Attention" uttalas numera "Attentionnnnn"! Jättefult!
Mycket märkligt...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 08:55

Detta är riktigt jobbigt tycker jag:

När man använder quick look så kan man navigera mellan bilderna med piltangenterna. Men varför går det inte när man tar upp quick look i fullskärm? Det är extremt irriterande! Det går bara om man markerar flera objekt och tar "Quick look n Items". Någon som har en idé?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 09:45

Hela mitt iTunes bibliotek försvann efter uppgradering till leopard, 20 gb musik, podcast mm. Allt annat är intakt, iPhoto och Aperture har bilderna kvar och alla småprogram finns kvar.
Nu är det tur att allt ligger backat, men fortfarande jobbigt att importera och få tag på all album-art som iTunes aldrig hittade :(.

Nu ska jag ta upp en bra grej som omväxling...

Förut kunde MacBooken låsa sig över en minut när man tog med sig den ut och den skulle koppla bort alla nätverkshårddiskar.
Så är det inte längre!
Nu går det snabbt att koppla bort dom.

Sedan har jag sagt förut att brandväggen är enklare att sköta nu.
Den funkar bättre med t ex Azureus.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2007-11-15 13:52
Ursprungligen av oskar:

Detta är riktigt jobbigt tycker jag:

När man använder quick look så kan man navigera mellan bilderna med piltangenterna. Men varför går det inte när man tar upp quick look i fullskärm? Det är extremt irriterande! Det går bara om man markerar flera objekt och tar "Quick look n Items". Någon som har en idé?

Det funkar iaf på min Powerbook att bläddra med piltangenterna i fullskärmsläge?

Och nu har Pithhelmet uppdaterats också!
http://www.culater.net/software/PithHelmet/PithHelmet.php

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-15 14:19
Ursprungligen av oskich:

Det funkar iaf på min Powerbook att bläddra med piltangenterna i fullskärmsläge?

Och nu har Pithhelmet uppdaterats också!
http://www.culater.net/software/PithHelmet/PithHelmet.php

Även om du bara markerat en bild?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2007-11-15 14:27
Ursprungligen av blueser:

Även om du bara markerat en bild?

Var visst lite snabb på tangentbordet - Command+A kom med automatiskt

- Alltså: det funkar inte om man bara har ett objekt markerat...

travar

när jag högerklickar på dokumentmappen för att visa innehållet som travar finns det inget "visa som".
kan alltså inte få travar att fungera. vad gör jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 23:28

Plusgirot fungerar nu bra i Safari 3.0.4. Innan var det segt, för att inte säga seeeegt.

Vad jag inte fattar är varför Quick Look bara funkar på bilder och inte på alla sorts dokument.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-16 10:08
Ursprungligen av the örjan:

Vad jag inte fattar är varför Quick Look bara funkar på bilder och inte på alla sorts dokument.

Funkar på alla sorters dokument för mig. Ja, inte zip-filer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-16 10:35
Ursprungligen av Jogin:

Funkar på alla sorters dokument för mig. Ja, inte zip-filer.

Fungerar riktigt bra för mig i de flesta fallen, vissa dokument som tex .CSV, som egentligen skall behandlas som .XLS, men behandlas som okänt istället. Men överlag riktigt välfungerande och förväntar mig absolut inte mer.

Ursprungligen av wosk:

Fungerar riktigt bra för mig i de flesta fallen, vissa dokument som tex .CSV, som egentligen skall behandlas som .XLS, men behandlas som okänt istället. Men överlag riktigt välfungerande och förväntar mig absolut inte mer.

Det är ju tänkt att utvecklare ska lägga in sina egna format, men om du har ett filformat som du vet funkar så kan du lägga till det själv.

Bevaka tråden