Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur står sig Powerbook mot MacBook?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

har en macbook c2d 2ghz 1gb och funderar på att byta den mot en PB G4 1.67 1gb ati9700 15" . Äre verklingen lönt? Eller förlorar jag alltför mycket i prestanda?

Är verklingen nöjd med macbooken, fast kompisarna har pro's och de är riktigt snygga. har inte råd att skaffa mig en Pro men har chans att byta min macbook mot en powerbook.

Dumt eller? borde jag behålla macbooken istälelt eftersom den lär ha betydligt längre än en PPC baserad ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 01:03

Du lär förlora massvis ja, vad ser du som positivt i att byta? Abort abort

Håller med HEK, byt för fasen inte
Kolla i denna tråden hur prestandaskillnaden är mellan datorerna i benchmark-programmet GeekBench:
http://www.99.se/tester/218792-testa-dator-med-geekbench.html

Du kommer få en slöare dator om du byter, helt klart.

Ps. MacBooken är stencool ju!

Ähh, Powerbooken har helt klart sin charm! Den har ju Firewire 800!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ähh, Powerbooken har helt klart sin charm! Den har ju Firewire 800!

Är det du som vill byta med RosaFloyd eller?

Ursprungligen av RosaFloyd:

Hej

har en macbook c2d 2ghz 1gb och funderar på att byta den mot en PB G4 1.67 1gb ati9700 15" . Äre verklingen lönt? Eller förlorar jag alltför mycket i prestanda?

Är verklingen nöjd med macbooken, fast kompisarna har pro's och de är riktigt snygga. har inte råd att skaffa mig en Pro men har chans att byta min macbook mot en powerbook.

Dumt eller? borde jag behålla macbooken istälelt eftersom den lär ha betydligt längre än en PPC baserad ..

Jag gjorde precis det, och ångrar inget.

MacBookens tangentbord suger, PowerBook/MacBook Pro tangentbordet är det bästa jag använt, och alla snackar prestanda men det är ju relaterat till VAD man gör...

Om du mest surfar och skriver så är det väl ingen större skillnad, t.o.m. bättre med PowerBooken då du får en större skärm. Kör du Adobe Photoshop så är det egentligen ingen fördel med MacBookens delade VRAM och lilla skärm.

MacBook järmfört med iBook, ingen match, men mot en bra PowerBook så är det jämt.

Byta din (ganska) nya dator mot en gammal som har en tredjedel av prestandan? Låter inte helt friskt.

En Powerbook är inte en Macbook Pro. Fast den ser ut som en.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Byta din (ganska) nya dator mot en gammal som har en tredjedel av prestandan?

Prestandaskillnaden är inte så stor i praktiken, knappast heller i teorin. Powerbokens altivecenhancade G4 processor är inte helt kass.

Ursprungligen av Simon Templar:

Prestandaskillnaden är inte så stor i praktiken, knappast heller i teorin. Powerbokens altivecenhancade G4 processor är inte helt kass.

Jopp. Konverterade lite video igår, vilket tog en halvtimme på min dual 1,42 GHz G4. Tog bara 10 minuter på min nya Macbook. Dessutom är det bara en av datorerna som stödjer HD-uppspelning (i H.264 då), gissa vilken.

Sen stöds ju inte iMovie 08 på G4. Ska pröva det på macbooken under helgen, och jag har goda förväntningar.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jopp. Konverterade lite video igår, vilket tog en halvtimme på min dual 1,42 GHz G4. Tog bara 10 minuter på min nya Macbook.

Men i praktiken så sitter de flesta inte och konverterar video hela tiden på sin bärbara dator. Sen är kanske frågan om ditt konverteringsprogram var Altivecoptimerat eller inte?

Men bara för att man inte utnyttjar sin dator kan man ju inte säga att det inte finns någon prestandaskillnad. Det räcker att gå in på en hemsida med mycket flash så försvinner nästan halva CPUn i en sån gammal powerbook.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men bara för att man inte utnyttjar sin dator kan man ju inte säga att det inte finns någon prestandaskillnad. Det räcker att gå in på en hemsida med mycket flash så försvinner nästan halva CPUn i en sån gammal powerbook.

Jag har inte sagt att det inte är någon prestandaskillnad den är dock oftast inte så stor som du påstår och vid normalt bruk så märker man faktiskt ingen större skillnad, speciellt inte mellan en "grafikkortslös" Macbook och en Powerbook.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jopp. Konverterade lite video igår, vilket tog en halvtimme på min dual 1,42 GHz G4. Tog bara 10 minuter på min nya Macbook. Dessutom är det bara en av datorerna som stödjer HD-uppspelning (i H.264 då), gissa vilken.

Sen stöds ju inte iMovie 08 på G4. Ska pröva det på macbooken under helgen, och jag har goda förväntningar.

MacBooken är underbar på videokodning, den är verkligen så mycket snabbare, men om man har ett knippe PPC-program som är riktigt viktiga för en så kan allt en G4 vara trevlig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-07 21:59

Så hur blev det Ingemar?

Vill bara berätta att jag installerat os 9.22 på en USB-sticka som går att starta upp ifrån på min PB G4 DVI 800 MHz med alt-knappen nedtryck vid uppstart.
Detta för att jag och min fru ska kunna spela de Mac-spel som vi började med runt-97. "Masken" av Thomas Ytterberg, "Koji The Frog", "Invaders", "Munchies", samt "Slime Invaders" av Ingemar Ragnemalm. Så du är en uppskattad man i familjen här, kan man säga.
Kan nämna att det inte går att boota från nyss nämda usb-sticka på en iBook G4, iMac G5
eller givetvis inte på en MacBook heller. Har tydligen att göra med om USB-porten sitter
direkt på "bussen" el dyl.
Så, hur blev det med bytet, Ingemar?
Tog du Macbooken så kan jag susa över från Norrköping och låna ut stickan! / Lelle.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-07 22:09

Powerbooken

Förlåt, Powerbooken, menade jag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-07 22:35

Shine on you crazy.......

Men vafan, nu såg jag ju att det inte var I R som skulle byta dator.
Måste ha läst något han skrev i inlägget innan och skrev i tron att det var han.
Givetvis får RosaFloyd låna min sticka också. Lycka till!

Glöm inte att berätta för oss hur du gjorde

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-10 17:33

Intressant spår diskussionen tagit. Jag vill påstå att när jag köper en dator så köper jag den för att den skall klara av att utföra en mängd olika typer av operationer snabbast möjligt. Jag väljer dator efter tillämpning och estimerad utnyttjandegrad. Ska du bara surfa så fine köp en slöare maskin. Har du funderingar på att köra video red eller musik köp en kraftigare maskin, du lär inte ångra det. För sköper du en slö rackare så ska du inte komma och gnälla sen. Tänk till nu!

1
Bevaka tråden