Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirTunes via "annan" router?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2007-10-29 13:21

Går det att sätta t.ex. en D-Link-router som basstation och köra AirTunes i trådlöst anslutna AirPort Expresser?

Japp så gör jag för tillfället. Funkar fint. Öpnna Airport express utility och knappa dig vidare.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2007-10-29 14:54

Frågar innan ev. köp, så jag kan tyvärr inte kolla.

Det går fint. Jag har gjort så hemma. Har en Linksys-router som är huvudbas. Sen gick jag in i inställningarna på Expressen och valde att lägga till den till det befintliga trådlösa nätverket. Då kan alla datorer köra musik via Expressen.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2007-11-01 21:21
Ursprungligen av Mattias A:

Det går fint. Jag har gjort så hemma. Har en Linksys-router som är huvudbas. Sen gick jag in i inställningarna på Expressen och valde att lägga till den till det befintliga trådlösa nätverket. Då kan alla datorer köra musik via Expressen.

Har nu införskaffat en D-Link Dl-524. Har inte lyckats att få Expresserna att hitta det trådlösa nätet än. Ska pilla vidare med det imorgon igen...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-29 19:03

Jag använder min AirPort Express tillsammans med min Netgear-router.
Det funkar perfekt. Men se till att du har en 802.11g-router. Med 802.11b så laggar det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-03 19:47

Nu har jag uppgraderat min ena Mac till Leopard.
Och nu har den tappat förmågan att använda AirTunes och kan inte heller hitta skrivaren på AirPort Express:en!!?

Kan Apple vara så jäkliga att de i smyg har lagt in en spärr mot andra basstationer än sina egna?

Jag blir inte klok på detta.

PS. Det funkar fortfarande när man använder Mac med Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 23:37
Ursprungligen av Macus:

Nu har jag uppgraderat min ena Mac till Leopard.
Och nu har den tappat förmågan att använda AirTunes och kan inte heller hitta skrivaren på AirPort Express:en!!?

Kan Apple vara så jäkliga att de i smyg har lagt in en spärr mot andra basstationer än sina egna?

Jag blir inte klok på detta.

PS. Det funkar fortfarande när man använder Mac med Tiger.

Nej, då hade du inte kommit ut på internet eller så heller med maskinen som de hade det, nog för att det hade varit ofantligt korkat..

Angående problemen, antar att du får något felmedelande eller annat? vi kan inte läsa tankar eller se din skärm oturligt nog..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-11-04 02:03

Det som händer är att varken knappen i iTunes, som gör det möjligt att välja fjärrhögtalare, eller skrivaren dyker upp så att jag kan lägga till den och skriva ut.

Men jag kan logga in mot AirPort Express:en och pinga den via nätverksverktyget.

Leopard har varit ett riktigt nerköp för mig. Först ville den inte ge någon bild på min nya Samsung-skärm efter vila, sen slutade iSub:en och TV-kortet (Miglia Alchemy) att fungera. Nu kan jag inte komma åt skrivaren och AirTunes via min Netgear router med inkopplad AirPort Express. (det fungerar med Tiger)

Man får en känsla av att Apple vill att man i fortsättningen enbart ska använda deras tillbehör. Och att de inte får vara för gamla.

  • Medlem
  • 2007-11-08 13:22

Alltså: hur gör man detta?
Finns det någon bra guide?

Jag har ett trådlöst modem (speedtouch nånting) som jag använder för Internetuppkoppling. Jag har dessutom en Airport som jag använder för Airtunes till stereon.

Nu får jag ju ställa om mellan dessa varje gång jag ska streama musik till stereon (och jag kan ju då inte surfa t ex). Dessutom fungerar det inte att använda det annars eminenta Remote Buddy med Touchen, då jag måste ha Internetmodemet valt för att det ska funka och då går det ju inte att använda Airtunes

Hur gör jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 13:40

Hoppsan... remote buddy är programmet jag letat efter... nu jäklar blir det Touch köp.

1
Bevaka tråden