Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rewire latency

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-02 19:38

Har problem med latency men bara när jag spelar via rewire, tex en reasonsynth. Dom interna syntarna i logic sitter som smisk.
Har satt kortet på 128 millisekunders latency och som sagt funkar det klockrent internt men så fort jag lirar via reason får jag trött häng, nån som har samma problem eller vet hur man fixar det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-03 02:37

Låter skitkonstigt, ReWire är ju sample accurate och ska definitivt inte kunna orsaka någon latency - och jag har heller aldrig stött på detta själv. Vad är det för ljudkort och vad är det för versioner på programmen? Vad menar du med "trött häng" ? Själv tycker jag ofta det är lättare att sequenca reasons instrument i reason, det kan skilja sig lite har jag märkt - men då med Cubase och på trött dator, många år sedan nu. Det handlar ofta om hur väl / inte väl ReWire är implementerat i värdprogrammet.

Ett grundtips är att installera Reason efter Logic (eller vilket annat ReWire-program som helst), då installeras det mest uppdaterade ReWire-biblioteket. Förutsatt att man kör en aktuell version av Reason, då. Och gör man inte det så kan man alltid uppdatera ReWire genom att ta hem den installeraren på propparnas hemsajt.

Beskriv gärna hur du gör i övrigt, om du kör Reason mix L+R eller mer separerat än så?

Om du kör den antika versionen av Logic för PC så förstår jag förvisso problematiken för på den tiden var Emagics stöd för både ReWire och recycle'ade loopar verkligen kässt. Det löste man på så vis att man just körde de grejerna i Reasons egen sequencer, sedan funkade det bra.

Onödig, men nördig anekdot: Minns förvisso med en smula avsmak MacOS 9 och dess hantering av MIDI, med IAC engine osv & OMS som var så klurigt att förstå att Apples utvecklare av MIDI till OS X (som jobbat på Opcode tidigare - och utvecklat OMS!) mailade mig och frågade hur man skulle göra

Senast redigerat 2007-11-03 02:58
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-03 09:52

Tack för ditt svar PF, jag var lite frustrerad när jag postade inlägget så det var kanske lite difust.
Jag har en macbook pro logic 8 och reason 3.0. Jag installerade faktiskt reason efter logic så det borde var ok.
Jag har alltså inget problem alls när jag bara spelar upp material i reason och logic rewiresyncat, då sitter allt in i minsta sample. Problemen infinner sig när jag i realtid skickar midi-information till reason, m a o spelar på reasonsyntarna i logic. Då får jag latency. Det kluriga tycker jag är att logics instrument och pluggar spelar helt utan latency. Så nåt borde hända på vägen till reason.
Mitt ljudkort är ett supernice apogee duet som står inställt på 128 millisekunders latency och har funkat klockrent hela tiden.
Så jag hoppas att det är ngn inställning jag har missat.
När jag kör reason och logic ihop brukar jag gå till mixern och göra en auxbuss och välja reason som input. Sen gör jag en midikanal i arrangefönstret och väljer att skicka den till reason och sen till tex redrum:en.
Förstår att det här kan vara en svår nöt att knäcka, men är tacksam för all hjälp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-03 11:43

Mmm, konstigt. Ta hem senaste rewirebiblioteket från Propellerhead som steg ett. Kolla gärna om inte för mycket prestanda går åt om du kör 128 samples - prova vad som händer om du kör 256 (vilket ändå borde ge en väldigt liten latency för det mesta).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 22:44

Jag hittade felet!:D
Efter att ha testat en hel massa prylar letade jag än en gång i logics preferences och mycket riktigt där hittade jag (under preferences/audio/devices/coreaudio) en rullgardin meny som hetter "rewire behavior" och som kunde sättas i två lägen "playback mode" eller "live mode". Min satt förinställd på "playback mode" och mkt riktigt när jag ändrade den funkade allt klockrent igen och reason och midit sitter löjligt tight.
Tack för all hjälp ändå, gött med folk som engagerar sig!

1
Bevaka tråden