Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie Ethernet disk mini + Leopard=Vilket protocol?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett litet problem/fråga, jag har en "Lacie Ethernet disk mini", på denna disk har jag all min musik + alla mina foton.
Har precis installerat Leopard och eftersom disken kör flera olika protocol får jag upp disken flera gånger i Leopard.
Frågan är dock vilket som är bäst att använda av följande:

Windows file server
Apple file server
Bonjour Service

En fråga till, eftersom jag har min musik och mina foton på denna disken hur är det bästa sättet att montera?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-30 16:36

Vet inte vad som är bäst men jag kör SMB-anslutning. Mest för att jag har haft problem med att filer "gömt sig" när jag anslutit med AFS. Jag använder den som enkel filserver på jobbet och filerna gömmer sig när jag sparar dem i t.ex. TextMate eller Preview. Har försökt få ett svar från LaCie men de rekommenderade bara att jag skulle flytta över varje projekt till min lokala disk när jag ska redigera dem.

Därför rekommenderar jag SMB.

Kanon tack.. valde också att köra SMB, då kan jag stänga av alla andra services/protocol och ändå komma åt disken via både MAC och PC och så får man inte upp samma enhet massa med gånger i Finder!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-30 20:54

Är du nöjd i övrigt? Låter den? (jag e petig på fläktsus...) Vilka hastigheter får du på överföringar via LAN?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-30 22:29

Minns inte hastigheterna just nu men jag kan säga något om suuuuuset. Fläkten låter relativt mycket. I en stimmig arbetsmiljö stör den inte men i hemmet skulle jag inte vilja sova i samma rum som den. Det är iofs enkelt att stänga av den för natten om det skulle vara så.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-30 22:42

Jag kör AFS - men har å andra sidan bara Macar hemma. Jag har sparseimages på den - mycket snabbare och man slipper allt filnamns-strul - monterade (automatiskt vid start/inloggning) är dom ju faktiskt HFS+ Mac-diskar.
Den rullar i 7200 varv och är betydligt tystare än mina äldre LaCie D2-diskar. Mina element i lägenheten överröstar disken :-).

Som sagt.. det är inte världens tystaste disk, dock så låter den inte jätte mycke heller och jag har turen nog att kunna ha disken undangömd så mig stör den inte!

Jag har hörttalas om sparseimages image innan men har inte riktigt fattat vad det är, är ganka ny på MAC sidan.

Kan någon snabbt förklara vad det är och hur man gör en sådan och vad fördelarna är!?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-31 08:07

AFP är Apples protokoll och SMB är Microsofts. AFP brukar kunna få ut stabilare hastigheter medan SMB har en förmåga att bursta datan i vågor. Rekommenderar AFP.

Har försökt att läsa lite om sparseimages.. och som jag förstår det så är det en skrivbra imagefil??

Och man har dessa imagefiler på nätverksdisken och monterar dem så blir det som fasta diskar i finder!?!

En fråga är dock att om jag gör sparseimages kommer jag då åt filerna via min windows burk??

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-10 17:10
Ursprungligen av Evoleus:

En fråga är dock att om jag gör sparseimages kommer jag då åt filerna via min windows burk??

Det går inte - sparsen är HFS+ t.ex. nej, detta är bara får oss pure mac nerds. jag har bara macar hemma - tillräckligt många winburkar på jobbet (ett par hundra)

1
Bevaka tråden