Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Finder kunde inte slutföra åtgärden..." (Felkod -36)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte installera Leopard idag och håller för fullt på med att föra över mina filer till min externa 500GB WD MyBook när jag får följande felmeddelande:

"Finder kunde slutföra åtgärden eftersom viss information i "*Filens namn här" inte kunde läsas eller skrivas.
(Felkod -36)."

Spelar ingen roll vad jag försöker kopiera, får upp samma felmeddelande (annat filnamn såklart).

Har provat att reparera behörigheter men det hjälpte inte, vad mer kan göras och vad kan detta bero på?

Tack på förhand!

-36 sägs vara I/O error, kanke disken är fel. Har du provat reparera den med skivverktyg?

http://appleerrorcodes.com/

(Reparera rättigheter gör inte det du tror att det gör förresten, det tittar alltså inte igenom hela disken och kollar alla rättigheter, bara på vissa speciella filer i vissa mappar. )

Jag gissar på I/O-error på grund av korrupt .ds_store. I/O-error ska man ta med en nypa salt (åtminstone är det något jag själv gör). Det är inte säkert att detta felmeddelande betecknar en trasig disk.

Jag får just detta fel när jag försöker lura AFP att ansluta på en annan port än 548.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-06 19:45

En sökning hos 99.se på felkod 36 eller error 36 ger faktiskt en hel del träffar...

Ursprungligen av mmmikael:

Tänkte installera Leopard idag och håller för fullt på med att föra över mina filer till min externa 500GB WD MyBook när jag får följande felmeddelande:

"Finder kunde slutföra åtgärden eftersom viss information i "*Filens namn här" inte kunde läsas eller skrivas.
(Felkod -36)."

Spelar ingen roll vad jag försöker kopiera, får upp samma felmeddelande (annat filnamn såklart).

Har provat att reparera behörigheter men det hjälpte inte, vad mer kan göras och vad kan detta bero på?

Tack på förhand!

Om du har FAT32 som filsystem på den och försöker föra över en (4gig?) stor fil så kommer felkod -36 tror jag. Hänt mig innan. Om detta är orsaken så kan du behöva byta filsystem på den i till exempel HFS i skivverktyget och sen börja om processen att spara dina filer.

1
Bevaka tråden