Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Telefon123:

nej det måste du itne? .. var fan la jag länken.. aja finns en länk tuikll hur man gör steg för steg och du använder ju ipsf om du vill ha 1.1.1? ..

dom guiderna kräver att man först nergraderar, vilket jag inte vill göra.

Jag får min iphone nu i veckan (nyinköpt i USA, alltså troligtvis en 1.1), men blir alldeles snurrig av inläggen i denna tråden. Därför är jag på jakt efter en hjälpande hand för att få en fungerande telefon, givetvis mot ersättning.

Det jag vill ha hjälp med är att låsa upp den (använder mig gärna av IPSF, eftersom det verkar vara stabilast mot kommande uppgraderingar), försvenska den med hjälp av SwePhone samt optimera den mot användning i telias nät (få edge att fungera).

Maila eller PM:a mig ifall du bor/jobbar någorlunda centralt i stockholm och har lust att hjälpa mig, samt vad du skulle vilja ha i ersättning.

Tack på förhand!

Har någon (med 1.0.2) testat Elite teams revirginizer tool? För att sen uppgradera och låsa upp med de nya metoderna?

http://www.tuaw.com/2007/10/23/iphone-elite-team-announces-revirginizer-release

Vore bra om någon annan ville testa före mig Jag vågar nämligen inte.

Ursprungligen av RatSit:

Har någon (med 1.0.2) testat Elite teams revirginizer tool? För att sen uppgradera och låsa upp med de nya metoderna?

http://www.tuaw.com/2007/10/23/iphone-elite-team-announces-revirginizer-release

Vore bra om någon annan ville testa före mig Jag vågar nämligen inte.

Eh, hur vore det om du kollade vilka andra trådar som är aktiva just nu?

http://www.99.se/iphone/227369-iphone-elite-team-har-slaeppt-revirginizer.html

  • Medlem
  • Falun
  • 2007-10-25 15:24

Hej. Har just köpt en iPhone i USA (375 dollar) med hjälp av en kompis som är där nu. Jag kan få den "upplåst" för 40 dollar!! Skall jag ta upplåsningen eller inte? Dessutom är telefonen köpt i en annan telefonbutik (ej Apple store). Det var tom så att killen i butiken fixar upplåsningen! Jag har kollat och det handlar inte om en kopia el dyl.
Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Falun
  • 2007-10-26 08:01

Hjäälp. Snart anländer min iPhone och jag vill ta hand om den på bästa sätt..
Vad skall jag använda? Det finns en uppsjö av olika alternativ!!
iUnlock, SimFree, Anysim, iNdependence, revirginizer, iFuntastic... osv...

Finns det nåt som är bäst. Betal eller gratis. Spelar ingen roll.

Tacksam för svar.

Jag funderar på att köpa en iphone som är upplåst med version 1.1.1, enligt säljaren: "version 1.1.1 UNLOCKED/SIM FREE, will work with any GSM, YouTube and Itunes", det betyder att det enda som behövs isåfall är swephone, vad tror ni om detta?

Är det smart att köpa en redan upplåst telefon i usa, är det samma sak som att jag låser upp den själv? Eller är det bättre att köpa en via applestore och JetCarrier och sen låsa upp den från början?

Tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-27 17:49

Mmaaarrttiinn puh...

Låter väl som en bra ide att köpa den upplåst... om du nu inte vill hacka den själv. Det är dock bra att ta reda på hur den är upplåst eftersom vissa metoder kanske skadar luren och att det sannolikt kommer ha betydelse när du vill uppgradera den nästa gång...
Jag köpte själv en upplåst 1.0.2 på eBay för ett tag sen som jag uppgradera igår.

Anders

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-31 09:42

Låste upp min nyhemkomna iPhone med hjälp av jailbreakme.com, fugu och anysim. Tog ca 2h men detta pga av min okunskap av att få in anysim i iphonen. Själva handhavandet via jailbreakme.com gick som en dans och skulle jag göra samma sak nu skulle jag med väldigt få moment låsa upp en iPhone på 30min.

Och glömde jag säga....att iPhonen e så läcker!!!

Bra länkar:
jailbreakme.com
www.hacktheiphone.com

var det firmware 1.1.1?

Ursprungligen av Jonez:

Låste upp min nyhemkomna iPhone med hjälp av jailbreakme.com, fugu och anysim. Tog ca 2h men detta pga av min okunskap av att få in anysim i iphonen. Själva handhavandet via jailbreakme.com gick som en dans och skulle jag göra samma sak nu skulle jag med väldigt få moment låsa upp en iPhone på 30min.

Och glömde jag säga....att iPhonen e så läcker!!!

Bra länkar:
jailbreakme.com
www.hacktheiphone.com

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-31 18:29

Japp, och den funkar ypperligt!

Hej hopp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 21:34
Ursprungligen av Jonez:

Låste upp min nyhemkomna iPhone med hjälp av jailbreakme.com, fugu och anysim. Tog ca 2h men detta pga av min okunskap av att få in anysim i iphonen. Själva handhavandet via jailbreakme.com gick som en dans och skulle jag göra samma sak nu skulle jag med väldigt få moment låsa upp en iPhone på 30min.

Och glömde jag säga....att iPhonen e så läcker!!!

Bra länkar:
jailbreakme.com

jailbreakme.com verkar ju kalas! Men är ändå lite lost i denna djungel. Vad behöver man göra innan man kan följa jailbreaket från jailbreakme.com?

Min iPhone e i NY nu men på g, säkerligen en 1.1.1

Tack för grymt forum förresten

Hur låser man upp en 1.1.1 via windows enklast?

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-01 04:24

Har ställt till det nu tror jag;( Min iPhone gormade så ja gjorde en restore till 1.0.2, allt gick finnemang tills jag skulle ansluta till mitt trådlösa nätverk, den hittar det inte! men hittar likväl ett annat låst zyXEL, kunde alltså inte få in installer eller anySIm, jaja tänkte jag, och gjorde en ensltning mellan min dator och iPhonen, fick in programen nu, men under anySim får jag ett error efter Dumpin the Nor och programet avslutas,"Unlock failure Couldn´t load secpack data" är mitt baseband försört för tid och evighet nu ? nu vet jag inte hur jag ska gå vidare? Kanske lika bra tt gå coh sova och fortsätta i morgon? åååh

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-01 04:46

KAn inte läsa tydligen;) Har löst det nu, nu ska jag sova ut....haha
Har en fullt fungerande 1.0.2 nu, enda som tjärvar är wifi, men sitter nog inte i telefonen, för att få 1.1.1 igen, kan jag bara fortsätta med den här guiden? http://www.hacktheiphone.com/111/iphone_step1_1_mac.html ? Jag behöver inte köra en virginnize igen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-01 10:10

Skönt att det löste sig:)

Enda förberedelsen man behöver göra innan jalibreakme.com är att ta bort lösenordet på sin trådlösarouter, vilket underlättar enormt. Glöm inte att sätta på det igen:) för att bibehålla säkerheten.

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-01 12:04

Jo:) Men problemet är att jag inte kommer åt mitt eget trådlösa:/ me andras, den vägrar hitta det, jag har en Interno från Bredbandsbolaget, å deras hemsida påstår de att et inte är en router, och att jag inte kan gå in manuellt i den och ändra lösenord eller liknande! Kan heller inte välja chose other network på iPhonen och skriva in informationen, så vet inte hur jag ska göra? Funkar jailbreakme.com även på en 1.0.2 som man uppdaterar till 1.1.1?:)

Hack the iPhone har nu släppt ett hack som inte kräver någon dator alls för att hacka telefonen.
Det enda som krävs är en 1.1.1 iPhone och ett trådlöst nätverk.

http://www.hacktheiphone.com/111/iphone_step_1.html

Ursprungligen av Powerslave91:

Hack the iPhone har nu släppt ett hack som inte kräver någon dator alls för att hacka telefonen.
Det enda som krävs är en 1.1.1 iPhone och ett trådlöst nätverk.

http://www.hacktheiphone.com/111/iphone_step_1.html

Det är inte dom som gjort det där hacket, dom använder sig av AppSnapp (dvs jailbreakme.com) och den metoden diskuteras i den här tråden.

Det är ungefär som min guide, fast med skillnaden att de får in anySIM via Installer, vilket är smartare, via i.unlock.no, vilket är smidigare än att använda SFTP. Jag ska ta och uppdatera min guide med den biten.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är inte dom som gjort det där hacket, dom använder sig av AppSnapp (dvs jailbreakme.com) och den metoden diskuteras i den här tråden.

Det är ungefär som min guide, fast med skillnaden att de får in anySIM via Installer, vilket är smartare, via i.unlock.no, vilket är smidigare än att använda SFTP. Jag ska ta och uppdatera min guide med den biten.

Skrev lite fel i förra inglägget, menade att de hade slängt ihop en guide där man kunde få in anySim via installer.

En annan sak du borde skriva är vilket simkort man ska ha i under själva proceduren i din guide på ifun.se.
Det var en sak jag la märke till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 19:10

Som jag förstår det finns det i huvudsak två helt olika sätt att låsa upp en iPhone: AnySim och SimFree. Var hittar man info om fördelar/nackdelar med dessa (bortsett förstås från det uppenbara faktum att AnySim är gratis och SimFree kostar en slant)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-02 13:15

Eftersom ingen har svarat passar jag på att göra ett inlägg med vad jag redan tror mig veta.

AnySim är i huvudsak ett firmware hack som inte egentligen låser upp telefonen men får telefonen att bete sig som om den vore upplåst.

SimFree å andra sidan låser verkligen upp telefonen, möjligen utan att överhuvud taget modifiera firmware.

Om ovanstående vore helt sant skulle en SimFree upplåsning inte störas av uppgradering av telefonen medan en AnySim upplåsning helt skulle återställas av en uppgradering.

Historien visar att detta inte stämmer helt. De som låst upp 1.0.2 med AnySim fick ju problem efter uppgradering till 1.1.1 som visar att hacket gör mer än att modifiera firmware. Frågan är vad?

Och SimFree är försiktiga med att lova att upplåsningen kommer att överleva framtida uppgraderingar av telefonen, så en helt ren upplåsning är det kanske ändå inte.

Givet detta, finns det någon anledning att betala för SimFree när AnySim också gör jobbet?

Ursprungligen av bertilt:

Eftersom ingen har svarat passar jag på att göra ett inlägg med vad jag redan tror mig veta.

Du verkar lite påläst, så du kanske redan har läst Elite iPhone Dev Teams sida om "true unlocking" och teorier om hur IPSF fungerar? Där finns annars en del matnyttigt om detta.

Ursprungligen av bertilt:

Historien visar att detta inte stämmer helt. De som låst upp 1.0.2 med AnySim fick ju problem efter uppgradering till 1.1.1 som visar att hacket gör mer än att modifiera firmware. Frågan är vad?

Upplåsningen av 1.0.2 hade väl "fuckat upp" baseband (firmware för modemchipet), därav problem som uppstod, enligt vad jag läst.

Ursprungligen av bertilt:

Givet detta, finns det någon anledning att betala för SimFree när AnySim också gör jobbet?

Jag tycker inte det. anySIM-lösningen för 1.1.1 sägs i alla fall vara "schyst" så att den inte ställer till med skada. Jag har inte sett det bekräftat helt dock (t.ex. försvinner anySIMs upplåsning vid återställningen till 1.1.1 genom iTunes?). Om man bara ser till att inte uppgradera till nytt firmware direkt det kommer ut så är man nog ganska trygg med anySIM-lösningen och man förlorar väl ändå garantin hursomhelst med IPSF också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 15:50

Jag köpte min iPhone (1.0.2) upplåst på ebay, och nu vill jag uppgradera den. Vad jag har förstått så ska man inte följa guiden på ifun.se om man har en telefon som är upplåst med IPSF(?). Problemet för mig är att jag inte vet huruvida det är den metoden eller nån annan som har använts för upplåsning.

Finns det något i min iPhone som skvallrar om vilken metod som har använts?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-03 09:41

Inget svar på din huvudfråga men kanske ändå till hjälp: IPSF äe en förkortning av iPhone SimFree.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 17:36
Ursprungligen av bertilt:

Inget svar på din huvudfråga men kanske ändå till hjälp: IPSF äe en förkortning av iPhone SimFree.

Tack, men det visste jag. Inser dock att det där frågetecknet var otydligt, meningen var att det skulle symbolisera att jag var osäker på huruvida det verkligen är skadligt att följa guiden med en IPSF-upplåst telefon. Otydligt, som sagt.

Anyway, jag har nu av säljaren fått reda på att min iPhone är upplåst med anysim, så nu är det bara att köra igång.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-05 13:34

Ska försöka låsa upp min iPhone imorgon är det dessa guider som gäller eller? (de är väl i princip samma?)
http://www.ifun.se/guide-upplasning-av-ny-111-med-appsnapp/
http://www.hacktheiphone.com/111/iphone_step_1.html

Vilken föredrar ni?

och om jag förstått allt rätt ska man ha AT&T simkortet i ända tills man startar anysim? då ska man alltså byta simkort till sitt eget å starta programet?

Om man skulle misslyckas med upplåsningen, är det bara att restora den då och förska på nytt?

//Nibo

Ursprungligen av Nibo:

Ska försöka låsa upp min iPhone imorgon är det dessa guider som gäller eller? (de är väl i princip samma?)

Ta hellre den nyare guiden på iFun, den är enklare. Jag tycker min guide är bra (förstås ) men gillar man skärmbilder kan hacktheiphones guide vara bättre. Jag har skrivit utförligt om skillnaderna mellan guiderna här, läs det om du vill veta mer.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-05 16:58
Ursprungligen av Adrian B:

Ta hellre den nyare guiden på iFun, den är enklare. Jag tycker min guide är bra (förstås ) men gillar man skärmbilder kan hacktheiphones guide vara bättre. Jag har skrivit utförligt om skillnaderna mellan guiderna här, läs det om du vill veta mer.

Ahh grymt, har läst igenom den nu och dne verkar bra! går nog efter den, tack!

om jag har förstått det rätt, så kan man alltid restora telefonen om man misslyckas nånstans under upplåsnings processen och försöka igen?

Och får man alltid med ett AT&T simkort när man köper sin iphone? (min är köpt hos AT&T)

Bevaka tråden