Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vadå redan inloggad?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, vi har ett problem på skolan... ibland när en "användare" ska logga in på en Mac os X klient (som är i nätverket med en Mac OS x Server) händer det att det kommer en ruta som säger att "användaren" inte kan logga in för att "användaren" redan är inloggad på en annan dator...
men "användaren" är inte inloggad på någon dator, och det hjälper inte att vänta i 15-20min??

Så min frågor är följande... hur löser jag detta problemet?

hmmm....

Senast redigerat 2007-10-24 17:54
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-14 00:28

Jag fattar inte... vad har du gjort.. vad är problemet?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-10-16 15:55

Varför inte be en sysadmin kolla vad som är orsaken? Det kan bero på ett antal saker och det går knappast att ge ett svar utan att känna till ert nätverk noggrannare.

Under vissa förutsättningar kan en användare bli "skugg-inloggad" på servern. Då kan det behövas att sysadmin kastar ut användaren via OS X-Servers gränssnitt för att användaren ska kunna logga in igen.

Problem med 10-licensen?

Som användare på aktuella skola kan jag bara tillägga att vi kör med 10 licensen på 10.4 server. Kan den vara en bov i dramat på nåt sätt?
Vi har under 10 datorer, men antalet användare är c:a 25.
Nån som har erfarenhet liknande ett scenario, eller kör ni alla på obegränsade licenser?

Ursprungligen av spot:

Varför inte be en sysadmin kolla vad som är orsaken? Det kan bero på ett antal saker och det går knappast att ge ett svar utan att känna till ert nätverk noggrannare.

och

Ursprungligen av thevil:

Under vissa förutsättningar kan en användare bli "skugg-inloggad" på servern. Då kan det behövas att sysadmin kastar ut användaren via OS X-Servers gränssnitt för att användaren ska kunna logga in igen.

Hmm, det e jag som e sysadmin... och jag har inte tid att kolla servern (och om den sköter sej) värje dag...
- Under vilka förutsättningar kan det bli skugg-inloggingar?
- Vad kan jag göra för att fixa det?

10 licensen anger att du bara får ha 10 samtida användare inloggade inte hur många användare du har.

Jag kör en 10-licens hemma överallt annars kör jag med unlimited.

Ja det är en bra fråga. På en av de reklambyråer jag jobbar på har en av användarna ibland blivit skugginloggad. Jag tror att det beror på att hennes maskin blev omstartad genom att någon rykte ur sladden till den. När hon sen skulle logga in igen så gick det inte.

På OS X Server så var hennes användare gråmarkerad.

Jag är inte någon hejare på OS X server så jag vet inte så mycket mer än så, tyvärr.

Ursprungligen av thevil:

Ja det är en bra fråga. På en av de reklambyråer jag jobbar på har en av användarna ibland blivit skugginloggad. Jag tror att det beror på att hennes maskin blev omstartad genom att någon rykte ur sladden till den. När hon sen skulle logga in igen så gick det inte.

På OS X Server så var hennes användare gråmarkerad.

Jag är inte någon hejare på OS X server så jag vet inte så mycket mer än så, tyvärr.

Tack för svaret, Jag ska kolla alla klienter och deras inställningar imorgon

1
Bevaka tråden