Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera till gråskala i InDesign

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har flera stora InDesign-dokument i färg (bilder & objekt) som ska ut i gråskala. Finns det ngt sätt att konvertera direkt i InDesign (CS2 eller CS3)? Exportera till pdf funkar inte väl?
Vet att man kan exportera till EPS o sen distilla och det är väl ok men det är en faslig massa sidor, (ca500) i en massa dokument.

Tack på förhand

  • Medlem
  • 2007-10-17 00:40

du kan ställa in det i utskriftsinställningarna tror jag.

Ja de kan man också men jag ska ju leverera pdfer som är rätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-17 09:33

Utskriftsvägen är den enda möjligheten. Tyvärr är InDesigns möjligheter att konvertera till gråskala begränsade. Det har diskuterats men fått låg proioritet. Skriv till Adobes "Wishlist" så kanske det kommer högre upp på listan.

Om du skriver ut till PostScript-fil och väljer Gråskala som "output" och sen kör den igenom Distiller (PDF/X-1a) så uppnår du det du vill.

Gråkonverteringen kan du kontrollera genom den ICC-profil dokumentet har tilldelats.

Lycka till

Janne

Tack för det Janne, verkar vara hyfsat smidig väg o gå.

/c

Acrobat 8 har utmärkta funktioner för gråskalekonvertering. Du kan dessutom köra dem i gruppbearbetning för att bearbeta många filer på en gång.

Ja, jag funderade även på detta sätt. Ska jag då köra ingen färgkonvertering (behålla Adobe RGB i bilderna) i exporten från InDesign och sedan konvertera i Acrobat? Är detta sätt bättre?

1
Bevaka tråden