Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Nogerr:

Om man köper en ny Iphone från USA nu, går det då att nedgradera en 1.1.1 till en 1.0.2 så att man kan låsa upp telefonen och därmed använda den i Sverige?

Nej, inte än. Man kan nedgradera delar av telefonen och sedan kan man få tillgång till allt utom telefondelen. Just nu pågår ett frenetiskt arbete med att öppna upp 1.1.1 och man har kommit en bit på väg.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-10 18:25
Ursprungligen av phindus:

Nej, inte än. Man kan nedgradera delar av telefonen och sedan kan man få tillgång till allt utom telefondelen. Just nu pågår ett frenetiskt arbete med att öppna upp 1.1.1 och man har kommit en bit på väg.

Någon som vågar gissa när 1.1.1 versionen är helt hackad och klar för att andvända?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 10:51

Vilken upplåsning använde du?
anySIM, iUnlock eller iPhoneSimFree?

Funderar själv på vilken som är bäst? Spontant vill man ju inte betala för något som finns gratis. Men eftersom de fria verkar göra framtida uppdateringar väldigt osäkra så kanske iPhoneSimFree är bäst i längden?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 11:04
Ursprungligen av Cobra:

Vilken upplåsning använde du?
anySIM, iUnlock eller iPhoneSimFree?

Funderar själv på vilken som är bäst? Spontant vill man ju inte betala för något som finns gratis. Men eftersom de fria verkar göra framtida uppdateringar väldigt osäkra så kanske iPhoneSimFree är bäst i längden?

Jag använde guiden på modmyiphone.com.

Ursprungligen av Cobra:

Vilken upplåsning använde du?
anySIM, iUnlock eller iPhoneSimFree?

Funderar själv på vilken som är bäst? Spontant vill man ju inte betala för något som finns gratis. Men eftersom de fria verkar göra framtida uppdateringar väldigt osäkra så kanske iPhoneSimFree är bäst i längden?

Får själv min iPhone till helgen och kommer att köra med iPhoneSIMFree. Har följt debatterna länge nu och det verkar som om den betalda upplåsningen "skadar" telefonen minst vid upplåsning. De är ju till och med upplåsta efter 1.1.1 uppdateringen (dock så finns det inget enkelt sätt att aktivera än så man är ju ganska körd i vilket fall som). Som det verkar så modifierar IPSF inte baseband, eller rättare sagt, de återställer baseband till orginalet efter upplåsningen. Således blir det inte korrupt vid FW uppdateringen. Tycker detta känns betydligt säkrare och betalar gärna några hundra för att få ett "bättre" hack.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-10 18:42

Nej, det är ingen som vet. Dock har de lyckats med jailbreak, dvs. de kan skriva till iPhonen och lägga in tredjepartsprogram. Men att hitta en lösning för att aktivera och låsa upp en 1.1.1 är en annan femma.

3g

tre har spärrat sina kort från 2g
dom har kodat sina kort så det ej går ej att använda i 2g telefon
jag använder nu min 3g telefon med tre´s kort och har ställt in den på 2g (obs ej operatörs låst)
jag väntar på att tre ska höra av sig och säja till mej och säja till mej att jag måste ändra på telefonen(sonyericsson)
så korten ska gå att låsa upp om man kan hacka sej in på dom?? vad jag vet !

mvh kim

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 07:12
Ursprungligen av kimmens:

jag väntar på att tre ska höra av sig och säja till mej och säja till mej att jag måste ändra på telefonen(sonyericsson)

Det vore högst otroligt ifall 3 hörde av sig pga att du kör på 2G/GSM-nät. Då har de för mycket tid över.

Står också i valet och kvalet över hur jag ska låsa upp min 1.0.2 iphone som kommer med budet idag. Vad finns för pros och cons mot de oliak metoderna, om man försöker se någurlunda till framtiden. Skadar anysim & iunlock någonting för alltid, vid senare uppgraderingar, eller är det något som kan återställas i ett senare skede (alltså: framtida fix) för att få in 1.1.1 och ha upplåst telefon?

Man tycker ju inte det kan vara något magiskt med iphonesimfree som inte andra personer skulle kunna kopiera i efterhand (återställa kretsar, eller finns inte den koden sparad?)

Ursprungligen av diskonto:

Står också i valet och kvalet över hur jag ska låsa upp min 1.0.2 iphone som kommer med budet idag. Vad finns för pros och cons mot de oliak metoderna, om man försöker se någurlunda till framtiden. Skadar anysim & iunlock någonting för alltid, vid senare uppgraderingar, eller är det något som kan återställas i ett senare skede (alltså: framtida fix) för att få in 1.1.1 och ha upplåst telefon?

Man tycker ju inte det kan vara något magiskt med iphonesimfree som inte andra personer skulle kunna kopiera i efterhand (återställa kretsar, eller finns inte den koden sparad?)

Jag har nog läst för många skräckhistorier om problem med anysim för att testa det. Fakta är iaf att det finns en counter som räknar "antalet" upplåsningar. Misslyckas du med anysim så har du färre försök på dig. Samtidigt så har du redan påverkat basbandet och det blir i regel problem vid andra försöket. IPSF verkar ha mer insyn hur själva låset fungerar då de har lyckats återställa basbandet efter uppdatering samt reseta countern. Varför ingen kopierar det direkt är pga att själva upplåsningen sker på deras server så det är svårt att se vad som händer.

Nyligen så var det ett uppbrott i the iPhone dev team, där det var vissa som anklagade kärngruppen för att tillhandahålla ett destruktivt hack som kunde skada telefonen. Detta har tystats ner men jag har följt debatten i bägge forum och tcker det låter som utbrytsgruppen har vissa poänger.

Iom att IPSF verkar vara mindre destruktivt så kommer jag nog att satsa på den. Inte för att jag vet om jag kommer att uppdatera telefonen i framtiden, men det låters på communityt att de har bättre koll på vad de gör. Speciellt med tanke på att det i dag (utöver TurboSIM) är den enda lösningen som tillåter dig att uppgradera till 1.1.1 utan att "bricka" telefonen. Dvs upplåsningen ligger kvar samt du kan använda den på AT&T. The dev teams löningar känns lite mer som hastiga hack, som inte analyserats tillräckligt noggrant.

Edit:
Läste precis att det nu finns två sätt att Jailbreaka 1.1.1. The dev teams metod baseras på att man inte har modifierat sitt baseband (dvs att man kört iunlock eller anysim). Däremot fungerar det med telefoner som kommer med 1.1.1 förinstallerat, 1.0.2 telefoner som låsts upp med IPSF eller TuboSIM. Dock skulle jag vänta på mer bekräftelse.

Senast redigerat 2007-10-11 09:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-11 08:54

Jag tycker att det första steget är lite oklart i modmyiphone guiden. Jag har en 4gb iPhone på väg och som jag förstått det så kan det vara en tidigare firmware än 1.0.2 i den. Därför kommer jag behöva uppdatera den till 1.0.2.

Kan någon svara på om jag fortfarande ska ansluta iPhone och hålla inne "home" och "sleep" i 25 sekunder för att sedan öppna iTunes och alt-klicka på "Restore"?

http://modmyiphone.com/wiki/index.php/IPhone_unlock_OS_X_Part_1

Om man läser på http://www.iphonesimfree.com så säger de:

Further to this, we are very proud to announce, (after some very difficult and lengthy hardware hackery), we were able to retrieve the necessary info to create the world first 1.1.1 unlock solution. We have now tested SimFree v1.6 with phones that have the new Baseband version 04.01.13_G with full success. This now means that SimFree v1.6 release, is now capable of completely restoring/repairing software unlocked "bricked" iPhone. Those of you wishing to repair your phone, please read the following steps.

Tror ni att detta betyder att man kan ta en telefon som låsts upp med anySim eller annan metod och "återställa" den helt för att sedan låsa upp den med iphonesimfree och där efter uppgradera till 1.1.1?

/John

Ursprungligen av johnnie2times:

Om man läser på http://www.iphonesimfree.com så säger de:

Further to this, we are very proud to announce, (after some very difficult and lengthy hardware hackery), we were able to retrieve the necessary info to create the world first 1.1.1 unlock solution. We have now tested SimFree v1.6 with phones that have the new Baseband version 04.01.13_G with full success. This now means that SimFree v1.6 release, is now capable of completely restoring/repairing software unlocked "bricked" iPhone. Those of you wishing to repair your phone, please read the following steps.

Tror ni att detta betyder att man kan ta en telefon som låsts upp med anySim eller annan metod och "återställa" den helt för att sedan låsa upp den med iphonesimfree och där efter uppgradera till 1.1.1?

/John

Du har ju svaret på din fråga i texten du kopierat in!?

Ursprungligen av wunderbaren:

Du har ju svaret på din fråga i texten du kopierat in!?

OK, eftersom jag inte riktigt var säker på vad det betydde tänkte jag höra med er andra.

Så frågan kvarstår. Vad tror du?

Ok, givet att IPSF verkar ha bäst koll på koden i basebandkretsen, och att det är en bra idé att beakta detta i nuläget - vilken återförsäljare kan rekommenderas?

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-11 11:47

Users can now unlock iPhones running the latest v1.1.1 firmware

http://www.macnn.com/articles/07/10/11/unlock.for.iphone.111/

Det sägs att IPSF v1.6 lagar det trasiga basbandet som uppstod vid uppdateringen 1.1.1 hos en anysim-upplåst telefon.

Mitt råd är att avvakta och låta andra testa först.

Är det bara jag som börjar misstänka att IPSF har en insider på Apple ;)?

Ursprungligen av phindus:

Det sägs att IPSF v1.6 lagar det trasiga basbandet som uppstod vid uppdateringen 1.1.1 hos en anysim-upplåst telefon.

Mitt råd är att avvakta och låta andra testa först.

Är det bara jag som börjar misstänka att IPSF har en insider på Apple ;)?

Ja iPSF "unbrickar" telefonen.

Att dom har en insider på Apple har diskuterats rätt länge, dom har nog garanterat det, med tanke på att dom har knäckt koden så här fort.

Nja - varför då? Klart att det gick fortare denna gång när strukturen var känd. Det var ju trots allt inte en ny telefon de skulle bryta sig in i, utan en uppgraderad telefonn, men visst är det kittlande att tänka sig att det finns en mullvad i Apples allra heligaste.

Snacka om råttjakt på hemmaplan - inte bara efter devTeam.

Ursprungligen av leonardo:

Nja - varför då? Klart att det gick fortare denna gång när strukturen var känd. Det var ju trots allt inte en ny telefon de skulle bryta sig in i, utan en uppgraderad telefonn, men visst är det kittlande att tänka sig att det finns en mullvad i Apples allra heligaste.

Jag tror redan innan 1.1.1 öppnades så fanns det spekulationer i att IPSF:s metoder måste ha fått hjälp inifrån eftersom deras lösning verkade fungera på ett mindre destruktivt sätt. Och även om de kände till strukturen den här gången så hade Apple gjort om rätt mycket, täppt till hål och krypterat långt fler delar, allt för att försvåra.

Hmm. Har telefonen hemma nu. Vad tycker ni verkar vettigt att göra? Har aktiverat och så, men inte låst upp - ska jag avvakta eller låsa upp? Och vilket sätt. Svårt att bestämma mig.

Ursprungligen av diskonto:

Hmm. Har telefonen hemma nu. Vad tycker ni verkar vettigt att göra? Har aktiverat och så, men inte låst upp - ska jag avvakta eller låsa upp? Och vilket sätt. Svårt att bestämma mig.

Skulle inte köpa ett iPSF licens, vänta nån dag tills den går att låsa upp gratis via iPhone Wiki Dev.

Vad menar du med vilka sätt? Finns väl bara två stycken?

Tre - TurboSIM, IPSF och DevTeam

Nu säger ju Dev team att de har secpack, dvs de kan skriva till baseband. Gratis unlock för 1.1.1 på väg.

Bra med konkurrens ;).

Man kan tydligen använda 3G kort (USIM) på iPhone, mycket bra nyheter för oss som är fast med 3! Men då måste man använda Turbo SIM tydligen.

Faking UMTS capabilities
Since we are able to flash the baseband firmware for unlocking iPhone, would it be possible to flash the baseband so that it would fake UMTS(3G) capabilities or return some appropriate messages (because Three sim card works with some Nokia 2G phones) when queried by a USIM, specifically a Three sim card (both Australia and UK)? This way we can use iPhone with a Three sim card!

Get a TurboSIM for that, and program it to have fake UTMS capabilities. --58.175.172.47 07:37, 11 October 2007 (EDT)

http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php/Unlock_1.1.1

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 14:37

Jag som precis bytat SIM-kort från 3G-kort till 2G-kort, med Tele2Comviq Kompis abonnemang. iPhonen ville inte ta mitt 3G-kort. Men när jag testa med min kompis 2G-kort med likadant abonnemang, så funka det hur bra som helst. Nåja, nu funkar ju mitt SIM-kort, det är huvudsaken.

  • Medlem
  • 2007-10-11 14:51
Ursprungligen av Reisan:

Jag som precis bytat SIM-kort från 3G-kort till 2G-kort, med Tele2Comviq Kompis abonnemang. iPhonen ville inte ta mitt 3G-kort. Men när jag testa med min kompis 2G-kort med likadant abonnemang, så funka det hur bra som helst. Nåja, nu funkar ju mitt SIM-kort, det är huvudsaken.

Jag kör Tele2 3G-kort i iPhone, funkar utmärkt. Enligt Tele2 funkar 3G-kort även i rena GSM-telefoner...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 16:00
Ursprungligen av wolf:

Jag kör Tele2 3G-kort i iPhone, funkar utmärkt. Enligt Tele2 funkar 3G-kort även i rena GSM-telefoner...

Nämen, det var ju märkligt. Kände på mig att något var lurt med mitt förra SIM-kort. Men eftersom det funka med polarens 2G-kort, så antog jag att det ej funka för någon med 3G-SIM-kort. Nåja, jag har fått det att fungera iaf, så jag är nöjd.

Förresten, en sidofråga: Om man surfar via WiFi, är det någon skillnad i hastighet mellan 2G- och 3G-kort?

Ursprungligen av Reisan:

Nämen, det var ju märkligt. Kände på mig att något var lurt med mitt förra SIM-kort. Men eftersom det funka med polarens 2G-kort, så antog jag att det ej funka för någon med 3G-SIM-kort. Nåja, jag har fått det att fungera iaf, så jag är nöjd.

Förresten, en sidofråga: Om man surfar via WiFi, är det någon skillnad i hastighet mellan 2G- och 3G-kort?

Med tanke på att iPhone inte har 3G - nej

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 16:06
Ursprungligen av wunderbaren:

Med tanke på att iPhone inte har 3G - nej

Ok, då spelar det ingen roll för min del, att jag byta från 3G till 2G, eftersom jag endast surfar via WiFi. Hämtar aldrig t ex teman, bilder, ringsignaler eller liknande till mobilen.

Bevaka tråden