Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Speglad raid för säker lagring?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-10 22:30

Har köpt en iomega ultramax på 1 TB, dvs den har 2 x 500gig. Har ställt switcharna så att den dyker upp som två fysiska enheter. Har via systemverktyg formaterat den till speglad raid. Min tanke är att lagra bilder på den (de 500 gig som den nu består av). Om den ena disken går sönder så ska filerna finnas lagrade på den andra delen. När disken är full lägger jag den i en låda och köper en ny. Har jag tänkt rätt ur säkerhetssynpunkt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 22:49

Hmm det jag tänker på är att du säger att du ser 2 fysiska enheter?, om du lägger in på den ene vad händer på den andre då?

Eller har du raidat det med någon form av mjukvaruraid?

Ursprungligen av moog:

Har köpt en iomega ultramax på 1 TB, dvs den har 2 x 500gig. Har ställt switcharna så att den dyker upp som två fysiska enheter. Har via systemverktyg formaterat den till speglad raid. Min tanke är att lagra bilder på den (de 500 gig som den nu består av). Om den ena disken går sönder så ska filerna finnas lagrade på den andra delen. När disken är full lägger jag den i en låda och köper en ny. Har jag tänkt rätt ur säkerhetssynpunkt?

Den största risken är kanske inte att hårddisken går sönder utan att du kastar fel fil
Öva dig först med ett par USB-minnen som du RAID-kopplar för att se hur det fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 07:36
Ursprungligen av Saffran:

Den största risken är kanske inte att hårddisken går sönder utan att du kastar fel fil
Öva dig först med ett par USB-minnen som du RAID-kopplar för att se hur det fungerar.

Bra tips! Övning ger erfarenhet.

  • Medlem
  • 2007-10-10 22:59

Den är spegelraidad via skivverktyg. Alltså, på iomegan har jag ställt switcharna så att den normalt ska dyka upp som två fysiska enheter (vilket den i verkligheten också är fast de ligger i samma låda). Dessa två enheter har jag via skivverktyg ställt i speglad raid. Då dyker det bara upp EN fysisk enhet på skrivbordet med 500 Gb (eftersom de nu är speglade). Drar jag en fil till den enheten så kommer den att ligga på båda hårddiskarna.

Nej, jag ska inte radera några filer. Jag kommer att ha filerna på min interna hårddisk. Sedan kommer jag att sortera dom jag ska arkivera, bränna dom på dvd, samt kopiera dom till denna backup. Därefter raderar jag dom från den interna hårddisken... Det borde vara säkert...

Öva med USB! Lägg upp ett par USB-minnen som speglade och lär dig hur du skall ställa in din RAID-formatering! Simulera ett fel genom att ta bort det ena minnet så att du vet hur du skall göra för att återställa speglingen. Ganska kul och det går snabbare än med dina stora diskar, dessutom är det svårare att simulera ett fel när diskarna sitter i samma låda.
Alltid (i varje stund!) minst två kopior gäller väl som en klok strategi. Även under kopiering!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 07:34
Ursprungligen av moog:

Har köpt en iomega ultramax på 1 TB, dvs den har 2 x 500gig. Har ställt switcharna så att den dyker upp som två fysiska enheter. Har via systemverktyg formaterat den till speglad raid. Min tanke är att lagra bilder på den (de 500 gig som den nu består av). Om den ena disken går sönder så ska filerna finnas lagrade på den andra delen. När disken är full lägger jag den i en låda och köper en ny. Har jag tänkt rätt ur säkerhetssynpunkt?

Ur säkerhetsaspekten, så har du ökat säkerheten ett steg genom att köra speglad data, dvs RAID-1. Dock är det nog ingen mening med att ställa in switcharna så att de syns som individuella diskar, när du ändå speglar dem och de då syns som en enhet.

Vill du skydda dig mot mänsklig faktor, t ex att råka skriva över en fil av misstag, så är ju en del backupprogram funktioner som t ex SuperDuper, tillvalet "smart backup" som endast backar upp ändrade filer.

Vill man skydda sig mot brand och stöld, så finns det ju externa hårddiskar (med 2 eller fler hårddiskar) som har hårddisk-slädar (HotPlug/HotSwap), som gör det enkelt att byta ut hårddiskar vid fel eller om man tar en av hårddiskarna och förvarar på annan plats. Dessa externa hårddiskar är gjorda för backup och en del har RAID-controlerkort inbyggt (hårdvaru-RAID).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-14 14:03

Reisan... han måste väll ställa switcharna så det blir 2 diskar annars så ser inte OS X att det e 2 diskar o då blir det svårt o spegla dem.

Jag vet inte hur det funkar i OS X. Men jag vet att i vanliga windows så gör man en mjukvaruraid alltså vi nått program som sköter i windows, så behöver man installera o windows eller annat sånt så försvinner informationen att 2 diskar var speglade med varandra.

Vad händer i OS X? om jag speglar 2 diskar via "Skivverktyg" och sen tar med mig dem diskarna till en polares mac.... finns där någon information för OS X att läsa av så den förstår att det är 2 speglade diskar. Om INTE så kommer det ju inte funka om man skulle installera om OS X heller.

Ursprungligen av Kajan:

Vad händer i OS X? om jag speglar 2 diskar via "Skivverktyg" och sen tar med mig dem diskarna till en polares mac.... finns där någon information för OS X att läsa av så den förstår att det är 2 speglade diskar. Om INTE så kommer det ju inte funka om man skulle installera om OS X heller.

Med risk för att vara tjatig, prova med ett par USB-minnen!!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-14 15:01

Saffran jag börjar tröttna på din attityd och eviga tjat om USB-minnen. Förbannad blir man alltså...

(ironi)

Tack får göra ett test på det en dag.

Byta disk i en Iomega Ultramax 1 TB!?

Hej!
Ska till att byta disk i min Ultramax 1 TB-burk tror jag. Den orangefärgade rebuildlampan har nämligen börjat lysa av någon anledning som jag inte lyckas ta reda på och disken dyker inte längre upp på skrivbordet. Disken är RAID 1-konfigurerad från början och har fungerat tillfredsställande under några månader nu sen köpet. Så, två frågor.

1. Vad betyder det att lampan har börjat lysa?
2. Är det någon risk med att switcha om till läge för två separata diskar så att jag ev kan få den att dyka upp igen och säkerhetskopiera?

Hälsningar / Urban

1
Bevaka tråden