Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Stort misstag vid installation av dual-boot Ubuntu + Mac OS X på MacBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-10-06 15:34

Tjena, jag tyckte att det skulle vara kul att testa på Ubuntu Linux på min MacBook, så jag skulle installera det som dual-boot, läste då runt på några guider att man skulle använda boot camp för att partionera m.m. så jag installerade det och partionerade hårddisken så att det var 70/10gb, installerade sedan rEFIt som också bör användas läste jag, sedan rebootade jag och la i Ubuntu 7.04 skivan i skivläsaren, och skulle sedan installera, när jag installerade så tänkte jag inte riktigt på hur jag skulle installerade den på partitionen som jag hade konfigurerat och då installerades den på min "större" hårddiskspartition, nu till mitt problem, datorn startar bara upp Linux vid uppstart! När datorn startas så ska jag ju trycka alt/option för att få upp bootmenyn men det finns bara ett val som är namngett "Windows" men det är ju Ubuntu, så... finns det något sätt att lösa detta? Detta är en dator tillhörande min skola så jag kan inte låta Mac OS X installeras om >.< Snälla, hjälp någon!

Usch, jag lider med dig.. Det låter som om du formaterat OSX-partitionen och installerat ubuntu på den.. Då är det inte så mkt du kan göra tyvärr än att installera OSX (eftersom det tagits bort).
Hoppas du inte hade extremt viktiga filer på OSX-partitionen (eller att du gjorde backup innan????!).
Hoppas jag tolkar det fel, någon annan som vill ge sig på denna biff?

Håller tummarna men jag är rädd för att du måste börja om från början.
Gör inget förrän andra har givit dig sitt utlåtande.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-10-06 16:08

Kan jag på något sätt i single user mode kolla hur mkt plats det finns kvar på hårddisken etc.? eftersom Ubuntu ska ta upp ca 3gb så om jag kan se att mycket mer har tagits upp så vet jag ju att mac os x fortfarande finns kvar

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-06 20:50

Kommer du ihåg vilken som är den större och vilken som är den mindre? Det verkar ju troligt att den större är (var) din Mac OS X-partition. Då du installerade Ubuntu på den större så har du helt enkelt blåst din Mac OS X-installation. Du behöver nog inte kolla med df(1) eller så hur mycket som är använt/kvar för att komma fram till rätt svar...

Det är nog rätt kört tyvärr.. Om du formaterat OS X-partitionen. Hoppas du gjorde en backup på all data innan

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-10-08 09:25

ah shit, aja... får väl vara lite olaglig och tanka ner Mac OS X som torrent och installera det för att sedan be skolans IT-tekniker installera om det pga att jag "råkat ta bort ett par viktiga filer"

1
Bevaka tråden