Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yahoo kan inte maila till 99mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac håller på att jobba med mailservrarna och försöker minska mängden spam som skickas till vår domän (och dom andra som finns på samma maskiner). Detta är en del av grundarbetet inför webbtjänsterna som inkluderas i mac.se senare i vår.

Sedan tidigare finns det RBL (Realtime Blackhole Lists) och virusskydd genom en SMTP gateway.

Nu börjar vi aktivt motarbeta domäner som står för en stor andel av inkommande Spam. Om du mailar till 99mac (eller t ex 99reklam, 99musik, 99resor, Recycler.se med flera) ifrån följande domäner så kommer ditt mail raderas automatiskt utan att svara:

Yahoo.com
Hotmail.com
MacTorget.nu

(denna lista kommer vi uppdatera löpande)

Den sistnämnda domänen har jag inga kommentarer om men de övriga: Är det inte lite hårt? Många använder väl yahoo/hotmail som sin enda adress?

Det ÄR stenhårt - jag vet inte något annat sätt att stoppa dom massmail som går ut via nyöppnade Yahoo och Hotmail konton.

Idag har jag suttit i fem timmar och analyserat (och raderat) inkommande mail som jag samlat på mig och dessa två domäner står för en mycket stor del av totala antalet Spam.

Det finns andra sätt att nå 99mac (internpost) och vi kommer ta fram ett forumlär där man kan kontakta admins/guru:s utan att använda epost.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 23:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
99mac håller på att jobba med mailservrarna och försöker minska mängden spam som skickas till vår domän (och dom andra som finns på samma maskiner). Detta är en del av grundarbetet inför webbtjänsterna som inkluderas i mac.se senare i vår.

Sedan tidigare finns det RBL (Realtime Blackhole Lists) och virusskydd genom en SMTP gateway.

Nu börjar vi aktivt motarbeta domäner som står för en stor andel av inkommande Spam. Om du mailar till 99mac (eller t ex 99reklam, 99musik, 99resor, Recycler.se med flera) ifrån följande domäner så kommer ditt mail raderas automatiskt utan att svara:

Yahoo.com
Hotmail.com
MacTorget.nu

(denna lista kommer vi uppdatera löpande)

Om du ska köra samma princip på mac.se så skulle jag vilja säga att det är en Bad Idea (tm). Större delen av internetbefolkningen använder några av de två för mail. Det är inte bara en gissning utan baserat på empiriska studier av en ansenlig mängd emailadresser vi hade som medlemmar där jag jobbade förut.

Fast det visste du nog redan men bara så du tänker efter en gång till

//Patrick

Jo - jag vet...det är ett problem.

Alternativet är att man spärrar enskilda epostadresser eller att man på något sätt har ett filter för vissa domäner där man manuellt godkänner (inte heller en bra idé)...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 22:00

Finns det inte en mailserver för linux som fungerar lite som Mail.app, dvs den har en rätt klurig algoritm för att sortera bort skräpmail. Jag vet tyvärr inte vad den heter men det kanske kan vara nåt att forska i som alternativ?

//Patrick

Nu är alla Yahoo och Hotmailadresser låsta ifrån vårt system.

OBS! Om du uppdaterar din epostadress så går det inte att ange en av dessa domäner vid registreringen.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 22:54

Om ni vill stoppa 95% av spamen utan att stänga ute någon så skall ni titta på spamassassin.org Vad jag vet så körs ju 99mac.com på en mac som jag antar kör osx och då finns instruktioner för installation här

/Lari

Spamassassin, det skall jag titta på.

Jag använder Spambouncer (www.spambouncer.org) på min hemmadator och den kan vara lite seeeg - det märks att den tuggar sig igenom mailen och läser och ger poäng på dem.

Om Spamassassin inte är lika tungrodd låter det toppen!

1
Bevaka tråden