Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag samma ljudnivå på olika låtar då jag ska bränna?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
Undrar om någon vet hur jag ska göra för att få samma ljudnivå på låtar som jag vill bränna som kommer från olika skivor? kan man ställa in det någonstans?

Mvh
peter

Jag har för mig att om du kryssar i Ljudkontroll under uppspelning så slår detta igenom när du väl bränner musiken.
Jag tror det funkade så. Jag har kryssat ur denna sedan länge så jag kommer inte riktigt ihåg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 13:17

Funktionen heter SoundCheck i iTunes, finns under avancerade inställningar här:

http://tinyurl.com/yu7n6u

Då skall iTunes försöka normalisera volymen, det brukar funka med blandade resultat, jag brukar tycka att låtarna får lite högre volym för varje spår men det kan vara jag som inbildar mig.

nej inget som funkar tycker jag. har spelat in några skivor med gamla jazz låtar och de ny producerade är oftats i mkt högre ljud.... deta är såå irro!!!
Grrr... vill kunna ställa in någonstans..

Fast om materialet spelats in och mastrats för lågt så kan det inte räddas av iTunes. Den gamla devisen skit in-skit ut är krass men alltför sann. Du kan leka med olika plugins/effekter men det är bara symptombehandling och risken är att det låter ännu värre. I ditt fall för du jobba med överföringen för att få det bra, till exempel skaffa en riktigt bra förförstärkare och/eller ett riktigt bra ljudkort.

Jag har själv plattor som låter som de producerats av AB Kartong, men det är bara att fördra.

1
Bevaka tråden