Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

korrekt 404 sida

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har utvecklat ett litet system i php för att hantera mina hemsidor som jag gör ... nu försöker jag få till följande ...

i mitt php script så anropas test.php?sida=/hej/morgon.html

sedan söker test.php i databasen efter "hej/morgon.html" MEN om den inte hittar det i databasen så vill jag att test.php skall returnera en 404 sida ... så att sökmotorer likväll användare vet att den sidan inte finns i databasen ...

hur gör jag detta ?

jag har försökt returnera
header("HTTP/1.0 404 Not Found");
header('Status: 404');

och likande men utan framgång .. sidan som returneras är blank ... hur returnerar jag en korrekt 404 sida från servern ? om ni förstår vad jag menar ...

Sidan blir blank för att du inte skickar något HTML-dokument. Den 404-sida som är vanligast är apaches standard-sida för det, men du kan egentligen skicka vad du vill.

Med bland sida, menar du då att du inte får någon html-kod alls från servern?

I så fall, har du kollat webserverns logg så att php inte stoppar på grund av något fel? Det är i alla fall vad som brukar vara problemet när jag kodar och det resulterar i en blank sida.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-02 09:08

Av koden i inlägget att döma skickas enbart en HTTP header, och inget Content. Då borde det absolut bli blankt.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-10-02 14:52

Dock är det ju inte en riktig 404 om man bara skickar vidare besökaren till en egen 404-sida. Man måste få webservern att skicka ut koden 404 oxå, på samma sätt som t.ex. 301 om det är en redirect.

Ursprungligen av etna:

Dock är det ju inte en riktig 404 om man bara skickar vidare besökaren till en egen 404-sida. Man måste få webservern att skicka ut koden 404 oxå, på samma sätt som t.ex. 301 om det är en redirect.

I det här fallet är det ju tvärt om, han skickar ut statuskoden 404, men skickar inte ut någon riktig 404-sida, utan en helt blank sida. Det han ska göra är ju helt enkelt att skriva en 404-sida som han skickar.

1
Bevaka tråden