Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 och BBB Trådlöst problem!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Börjar med att säga att jag inte är nån Macguru, har haft min iBook i dryga halvåret.

Till problem nr 1:
Fick mitt nya trådlösa modem från BBB häromdagen, pluggade in, PC och XBox fick IP direkt och fungerade klockrent. Plockade fram iBooken, hittade det trådlösa nätverket i listan valde det, skrev in korrekt wep nyckel och det verkar fungera, drar igång FF och testar att surfa nånstans, går inte. Går in i nätverksinställningarna för att kolla om jag fått nåt ip, och det har jag inte fått (mer än ett 169.x.x.x ip), försöker förnya IP genom DHCP men det vill sig inte alls. Jag antar att det är något fel på det trådlösa och ringer supporten, de har ingen aning om vad det kan vara, kom då på att jag hade en bärbar pc hemma för tillfället och drog igång den och sökte upp det trådlösa skrev in wepnyckel och den fick ip direkt och det fungerade kalas. Iom att det trådlösa fungerade så verkade det inte som att kundservice kunde hjälpa mig så avslutade samtalet. Nästa dag googlade jag hejvilt men verkade inte hitta någon lösning, en kompis sa att BBB lagrar macadresser och det kunde vara det som fick det att strula så ringde igen på kvällen och bad honom rensa macadresserna men han sa att det var lugnt och det fanns ip lediga för mig att plocka men ibooken fick aldrig någon kontakt med dhcp servern. Jag har kört tidigare med BBB's äldre modem och en netgear router och det har fungerat perfekt, testade även igår att plugga in netgearroutern till det nya modemet och köra trådlöst på ibooken vilket funkade som det brukar. Är det någon som har den blekaste aning om vad jag ska göra för att kunna nyttja det trådlösa på det nya modemet för att slippa ha netgearroutern installerad?

Problem nr 2:
I samma veva som jag var i kontakt med supporten pluggade jag in macen via RJ45 uttaget och tänkte att den kanske skulle få ip via kabel åtminstone. Men till min förvåning får den inte ens länk med varken router eller modem (alltså linklampan lyser inte ens upp på modem/router), har prövat flera olika kablar och även testat kabel ihop med en annan dator så det är i ibooken felet ligger, nån som kan ha en aning om vad felet är här?

hoppas nån orkar läsa igenom mina problem, tack på förhand!

MVH

David

Jag lider av samma problem. Kan inte koppla upp min iMac G5 direkt mot modemet som har Wifi. Kopplar idag istället modemet till min Airport Express. Däremot så fungerar min iBook G4... konstigt.

Bump!

Bump igen, har fortfarande ingen lösning på problemet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-16 09:32

Jag har det här problemet men det löser sig om jag först kopplar upp nån annan trådlös enhet mot modemet först och sen kör diagnos på min nätverksanslutning på macen och skriver in lösenord, jäkligt irriterande men det fungerar

Jag prövar med en sista bump, kan ju vara så att någon hittat en lösning

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-03 08:52

Fungerar ibookens nätverksenheter i andra nätverk?
Att inte linklampan lyser när du kopplar in kabeln kan bero på att nätverksenheten är avstängd, kontrollera i systeminställningarna.
Fungerar det att ställa in statiskt IP på ibooken och komma ut på internet?

Misstänkte att det va nåt snt att den var avstängd, men kunde inte hitta något, det kan ju vara fel på den men det är ett mindre problem.

jag vet inte vad jag ska ställa in för ip då adresserna tilldelas direkt av BBB's DHCP-server så kan inte pröva det heller?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-03 18:14

Om du har en annan dator som får IP från BBBs DHCP-server så kan du troligen använda samma, förutsatt att denna dator inte är uppkopplad just då. BBB delar väl ut ett vist antal fixa adresser? Annars kan du ju fråga kundtjänst vilken IP-adress du kan använda. Se till att få med router och subnet också.
Annars låter det som det är ett problem med din router...

Testa med att stänga av modemet/routern ett tag (kanske 10 min). Stäng av alla andra datorer som brukar använda nätverket. Slå på routern/modemet och starta därefter iBooken. Starta inga andra datorer ännu, utan låt macen vara "först".

Har löst en del liknande problem för mig där en PC kommit in och "låst" IP-tilldelningen.

Samma procedur för både trådlöst och ethernet. Bör funka vilket som. Ja både och för den delen så fort du fått kontakt.

Bolle:
Nja jag får nya IPadresser lite då och då så 5st specifika är det inte. Möjligt att det skulle fungera att ringa kundtjänst och fråga om uppgifter jag kan använda iom att ansluta till modemet går bra när jag använder WEP nyckeln, bara att jag inte får kontakt med DHCP som sagt. Något fel på trådlösa modemet är det inte då det bara är iBooken det trådlösa strular med. andra bärbara funkar det kanon med.

Johan:
Den lösningen har jag redan prövat med kundtjänst i luren, då drog jag ur alla enheter (stationär, ps3, netgearrouter) så resettade killen i kundtjänsten mina ipadresser så prövade jag bara med ibooken. samma sak igen går bra att ansluta till modemet, men får inte någon ipadress tilldelad.

1
Bevaka tråden