Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra windows helt på extern disk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 21:44

Jag tänkte byta ut min befintliga PC och Mac mot endast en intel mac. OSX för studioarbete (Logic) och Windows för lite ditt o datt, inget som kräver mycket prestanda iaf. Tycker det verkar lite bökigt att partitionera o formatera hårddiskar för att få vettig dualboot.

Datorn jag funderat på är en Macbook Pro. Jag har redan en stor firewire disk som jag kommer använda till studioarbetet. Jag tänkte alltså nu köpa en extra extern disk, installera windows på den och köra helt från den när jag vill ha windows.

1. Kommer detta gå?

2. Kommer detta gå bra? Visst, jag behöver inte så mkt prestanda i Windows men det är ju kul om det inte segar järnet.

3. Ingen som känner till några planer som säger att Apple eller Microsoft kommer stödja den andres filsystem?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-19 14:08

1. Hm. Det enda jag vet är att Windows (XP, kanske också Vista) inte tycker om att boota från USB diskar, Windows brukar nämligen koppla från alla USB enheter en liten stund under uppstart vilket råkar inkludera disken den startar från. Det finns sätt att komma runt det men det är inte helt lätt. Vet inte om samma problem gäller för FireWire diskar.

2. Om du väl får igång Windows tror jag att det kommer flyta på rätt bra, jag har kört linux och en beta av Leopard från min externa USB disk och det har tuffat på i full fart.

3. Väldigt tveksamt. Det går att få Windows att läsa/skriva HFS diskar tredjeparts program som exempelvis MacDrive ($50), och via MacFUSE (gratis) ska det gå att läsa/skriva NTFS från OS X. Inga garantier dock..

  • Medlem
  • 2007-09-24 21:53
Ursprungligen av shandar:

jag har kört en beta av Leopard från min externa USB disk och det har tuffat på i full fart.

Exakt hur gör man för att få det att fungera? Att boota Leopard från en firewire-disk alltså? Man får skapa en egen partition på den externa disken och sedan installera Leopard. Så långt är jag med. Men hur gör man när man bootar maskinen? Hur väljer man vilket system man vill köra?

Extra råd och tips mottages tacksamt!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-26 00:47

Håll nere alt-knappen direkt när datorn startar så kommer den att autodetecta alla installerade OS. Precis som när du startar Windows via BootCamp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-26 01:10

Eller så kan du göra en image (med skivverktyget) av en hel disk och sedan återställa (med skivverktyget) den på en extern disk. Det brukar inte gå att göra en image av den disken man bootat från därför får man ibland boota från OS X installationsskivan och från den starta skivverktyget som finns i menyraden.

  • Medlem
  • 2007-09-26 08:57

Här är en tråd som behandlar ämnet.

Jag har undersökt det tidigare, och det verkar som att de som provat får det att funka. Med Bootcamp måste man avsätta 5GB, vilket är lite onödigt. Vet inte om man kan minska partitionen sen.

1
Bevaka tråden