Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som använder Filemaker i jobbet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det hade varit intressant att höra hur ni använder Filemaker på jobbet. Jag har kört FM sedan 1997 i olika sammanhang och tycker det är grymt smidigt. Inget man använder som databasmotor för internetforum men för småföretagare kan jag inte täkna mig något bättre.

Hur använder du/ni Filemaker i jobbet?

  • Medlem
  • Aneby
  • 2007-06-12 10:05

Jag använder det i juristverksamhet, dels som klientregister, dels för tidredovisning/fakturering. En egenskriven programsvit, som står under konstant utveckling, men som genom åren har visat sig vara nästan löjligt stabil och användarvänlig.

a

Såsom varande FileMaker-utvecklare och egen företagare så använder jag FileMaker hela tiden, även för lite tokroliga saker.

Jag är väldans nöjd med mitt Tidrapporterings-system (klicka på länken för bilder och beskrivning) och min databas för Lönespecifikationer med stöd för förmåner, som tex bostadsförmån, för att nämna två ganska vanliga projekt för FileMaker.

Bland tokroliga projekt tycker jag en databas jag byggde som kopierade text från en webbsite är. Jag kunde inte få en generalagent att ge mig en fil med alla beskrivningar och priser, så jag knackade ihop en databas som besökte en sida i taget i deras webbshop, läste in hela sidan i en FM-databas i ett fält och sedan sökte fram vad jag behövde direkt ur html-koden och lade in informationen i min egen databas, även bilderna dök upp! Denna databas kan sedan skjuta in all info via SQL direkt till OS Commerce, en open source webshop.

Andra skojiga projekt är en databas som läser av all systeminfo ur datorn och lagrar all info (processor, ledigt diskutrymme mm - i stort sett all info som finns under Äpplet > Om den här datorn > Mer info...) med hjälp av Applescript och webbpubliceringsfunktionen i FileMaker Pro.

Ännu ett är en databas som dels processar bilder (skalar om dem bland annat) och även hjälper användaren att göra beskärningar av bilder, lägga på 5% marginal runt en bild, och som även monterar ihop två bilder (fram och baksida av ett ett mynt för en myntkatalog) och som avslutning lagrar bildinformation om det monterade bilden i en databas så att den kan användas i ett arbetsflöde för katalogproduktion.

När jag ända nämnt det så användes även FileMaker i fortsättningen på det projektet. Först för att samla in produktinformation via webbpubliceringsfunktionen i FileMaker, sedan användes denna information (tillsammans med bilderna ovan) för att bygga en katalog i Indesign genom att skjuta över information dit och sedan med hjälp av Applecript, montera alla bilder som skall vara med. Vips (nästan) så är katalogen klar att trycka.

Databas:

Katalog (PDF-fil):

Nu har jag pladdrat tillräckligt, vad jag ville visa på är bredden i en databas som FileMaker, den kan verkligen göra otroligt mycket mera än att lagra telefonnummer.

Senast redigerat 2007-06-13 01:32

Ola ska alltid vara värst. Nu vill jag inte visa upp mitt lilla system

Oops, sorry! Men jag tittar gärna på den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 19:06

Arbetar med filemaker normalt 4 h per dag (om inte mer). Använder filemaker i mitt arbete som analytiker / konsult. Filemaker används för att bearbeta, lagra och analysera tidsstämplad geografisk data. Har nu arbetat med detta projekt sedan 2003 och har nog lagt närmare 5000 h på det så det börjar bli en hel del relationer, funktioner och fält

Här används FileMaker som personal-,elev-och betygsregister. Nothing flashy, purely functional!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 20:32
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Här används FileMaker som personal-,elev-och betygsregister. Nothing flashy, purely functional!

Intressant! Jag har också skapat ett elevregister (elevnamn, bild, klass, kurs, närvaro/frånvaro, frånvaroprocent, momentinnehåll, omdöme...) som vuxit fram under några år och som nu efterfrågas av mina kollegor. Använder det dagligen på alla lektioner.

Vad sägs om att utbyta idéer och erfarenheter?

I övrigt har jag skapat en relationsdatabas för texter och författare, en flerspråkig ordlista (svensk, engelska, tyska, fransk, italienska, spanska, potugisiska, latin och antik grekiska – än så länge ojämnt ifyllt), med definitioner, ordklasser, ordgrupp (basord, ekonomi, data...) samt experimenterat en hel del med historiska översikter utan att riktigt kommit till skott.

Återupplivar en gammal tråd, råkade hittade denna vid en sökning på något annat.

Många* frågar mig: "Hur gör du så snygga layouter?" (som i mina exempel ovan). Jag skruvar då generat på mig och säger att talang är inte något man kan lära sig, det är medfött och fortsätter med att jag övat länge och väl och sedan byter jag ämne innan de inser att jag just sade emot mig själv. Det är ju ingen mening med att avslöja sina tricks eller hur? Som tex varifrån man kan ladda hem helt gratis snygga layouter: Open Source Web Designs

Så nu vill jag se mera exempel på hur ni använder FileMaker i jobbet.

* Med "Många" menar jag ingen någonsin.

Jag har använt FM sedan slutet på 90-talet till många olika projekt, dokumentdatabaser, adressregister, apparat-utlåneregister mm mm. Några kör vi här på uinversitetet på webben via en server ->webburk medan andra körs lokalt. Jag gjorde några fristående applikationer via developer för några år sen, kul det med.

Men dagens webbkids vill hellre jobba med MySQL / php resp. M$SQL / .net och allt ska gå via webbgränsnitt så Filemaker tappar mark här. Jag hade stora förhoppningar på 9:an och sql-koppling men prestandan verkar tyvärr inte den bästa. Det kanske handlar om att hitta rätt, jag har i ärlighetens namn bara testkört några av våra vanliga databaser. Så jag tjurar ändå på med FM ett tag till.

FMs beräkningsfält använder jag även för att processa strängar och texter i dagliga arbetet, mycket praktiskt eftersom det ju går så snabbt att sätta upp en beräkning. Här vore vanliga regularexpressions inuti FM inte så dumt. Det finns ju en plug men inbyggt är alltid enklast.

/Per

1
Bevaka tråden