Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X startar inte...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-09-24 10:16

Hej!

Har en intel iMac 24" (vit) här på jobbet som inte vill starta OS X. Bakgrunden laddas och spotlight förstoringsglaset visas uppe i höger hörne, sen händer inget mer..

Jag har provat att boota iMacen med min macbook pro's hdd via firewire och det fungerar fint. Däremot kan jag inte boota iMacens hdd på min macbook pro, blir samma fel..

Alltså verkar det inte vara hårdvarurelaterat.. Jag har provat att reparera permissions men det hjälpte inte..

Tacksam för svar så snabbt som möjligy

Det bör räcka att starta om med Shift nedtryckt. Troligen hänger sig datorn på nån/några trasiga cachefiler eller liknande. Med Shift nedtryckt vid uppstart körs en del underhåll, bla rensas fontcache. Gör en vanlig omstart direkt efteråt. Här är allt som sker när man startar med Shift (Safe Boot):

•It forces a directory check of the startup volume.
•It loads only required kernel extensions (some of the items in /System/Library/Extensions).
•In Mac OS X 10.3.9 or earlier, it runs only Apple-installed startup items (some of the items in /Library/StartupItems and /System/Library/StartupItems - and different than login items).
•Mac OS X 10.4 Tiger only: It disables all fonts other than those in /System/Library/Fonts .
•Mac OS X 10.4 Tiger only: It moves to the Trash all font caches normally stored in /Library/Caches/com.apple.ATS/(uid)/ , where (uid) is a user ID number such as 501.
•Mac OS X 10.4 Tiger only: It disables all startup items and any Login Items.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-09-24 13:53
Ursprungligen av Mattias A:

Det bör räcka att starta om med Shift nedtryckt. Troligen hänger sig datorn på nån/några trasiga cachefiler eller liknande. Med Shift nedtryckt vid uppstart körs en del underhåll, bla rensas fontcache. Gör en vanlig omstart direkt efteråt. Här är allt som sker när man startar med Shift (Safe Boot):

•It forces a directory check of the startup volume.
•It loads only required kernel extensions (some of the items in /System/Library/Extensions).
•In Mac OS X 10.3.9 or earlier, it runs only Apple-installed startup items (some of the items in /Library/StartupItems and /System/Library/StartupItems - and different than login items).
•Mac OS X 10.4 Tiger only: It disables all fonts other than those in /System/Library/Fonts .
•Mac OS X 10.4 Tiger only: It moves to the Trash all font caches normally stored in /Library/Caches/com.apple.ATS/(uid)/ , where (uid) is a user ID number such as 501.
•Mac OS X 10.4 Tiger only: It disables all startup items and any Login Items.

Tack så mycket! Det hjälpte!

1
Bevaka tråden