Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa och streama musik samtidigt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-23 20:00

Jag har en iMac som är kopplad till internet via Ethernet. Därifrån delar jag ut min internetuppkoppling via Airport till min Macbook Pro. Jag har en Airport Express kopplad till min stereo som jag skulle vilja streama musik till. Gärna från Macbooken men även från båda om det går.
Är detta möjligt eller måste jag köpa en till AE?
Mvh,
Fredrik

  • Medlem
  • 2007-09-23 20:04

Nej det går bra. Enklast att beskriva är lösningen att koppla kabeln till din befintliga APE, men om du kan ställa in den att agera slav i ett nät skapat på iMacen borde även det fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-23 20:06

Jag vill helst inte koppla kabeln till APE:n för att då måste jag köpa världens längsta Ethernet-kabel. Hur menar du att jag ska lösa det på annat vis. Kan du försöka guida mig?

  • Medlem
  • 2007-09-23 20:12

Nej, jag kan inet guida dig mer än att du kan sätta upp din iMac så att den skapar ett nätverk. Det görs tex från Airportmenyn. Först får du det nätet att fungera så att din MBP kan ansluta som till vilken bas som helst.

Sedan ställer du in din APE så att den är en underordnad del i ett nät med en annan basstation. Det görs med "Airport administratörsverktyg" eller vad det heter (i mappen HD:Program:Verktygsprogram).

Jag vet inte att detta fungerar, men tror att det gör det.

Meddela oss resultatet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-24 09:17

Om iMacen har upprättat Ad-hoc till MBP, kan den då upprätta en koppling mot APE också?
Eller kan Airport-kortet i iMacen ställas in i ett AP-läge?

  • Medlem
  • 2007-09-24 09:27

Man kan låta iMacen bli en basstation i ett nätverk genom att välja "Skapa nätverk" i airportmenyn. Det kräver lite inställningar för att allt ska flyta, men jag har gjort så¨själv när min APE pajade.
(Utan ape blir det dock ingen airtunes.)

Jag har provat det och då blir det ett dator-till-dator-nätverk automatiskt. Känns inte som att det är rätt. Får sen inte APE:n att ansluta till detta nätverk. Hittar den inte.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-29 12:39
Ursprungligen av Baron:

Man kan låta iMacen bli en basstation i ett nätverk genom att välja "Skapa nätverk" i airportmenyn. Det kräver lite inställningar för att allt ska flyta, men jag har gjort så¨själv när min APE pajade.
(Utan ape blir det dock ingen airtunes.)

När jag väljer "Skapa nätverk" så dyker det upp en ruta som heter Dator-till-dator. Jag har förvisso en macbook. Vad heter rutan som dyker upp när du väler "Skapa nätverk"?

  • Medlem
  • 2007-09-26 21:38

du måste nog nolla basstationen sedan. Den letar ju inte efter din dators nya nätverk.

  • Medlem
  • 2007-09-29 22:32

Samma här, "Dator-till-dator".

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-30 13:42
Ursprungligen av Baron:

Samma här, "Dator-till-dator".

Men trots det kan den alltså agera AP? Jag har aldrig testat själv, har bara förutsatt att det blir ett ad-hoc nätverk med enbart två klienter som pratar.

  • Medlem
  • 2007-09-30 14:01

Det fungerade för mig.

1
Bevaka tråden