Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin nya iMac Alu!

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alltså det är "halleluja-moment" varje dag med den nya iMacen! Jag vill bara hem och gulla med den när jag är på jobbet...svårt att fokusera på annat känner jag. Kommer det att gå över tro...?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-18 23:43

Det är intressant att Apple skriver att det sitter HD 2600 PRO kollar man upp produkt id´t så är det 9583...

http://ati.amd.com/developer/vendorid.html

enligt ati är det ett ATI Mobility Radeon HD 2600 XT vilket också bekräftas av drivrutinerna...

Detta var väl dock ganska väntat men VARFÖR har dom inte släppt windows drivrutiner med Avivo HD?? det är faktiskt så illa att dom ENDA drivrutinerna som finns är dom som apple skickar med och hp´s HDX9000... stor besvikelse....

Har inte börjat använda dessa, har kört macpoker tracker pro eller vad det hette förut, men det gav mig inte så mycket.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2007-09-19 20:53

Fick min iMac idag. Älskar älskar

Fick också min idag... (eg. igår)

2.8 GHz 24". Lycklig

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-21 00:40

Imorgon skickar jag tillbaka iMac 24" #2 och väntar på #3 som förhoppningsvis har vettig skärm...

Läste också om att några skärmar var dåliga. Hur vanligt är det, någon som har nån uppfattning? Forum ger ju ingen bra bild över hur vanligt det är menar jag... Min skärm är helt perfekt (20")

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-21 00:46
Ursprungligen av Anders Båth:

Läste också om att några skärmar var dåliga. Hur vanligt är det, någon som har nån uppfattning? Forum ger ju ingen bra bild över hur vanligt det är menar jag... Min skärm är helt perfekt (20")

Verkar ju vara mest 24" som har problem, och båda mina har haft samma problem mer eller mindre...

#1 (lev. 17 aug. åter 3 sept) hade skitmörka hörn och ett stort gulaktigt fält i mitten och höger och vänster sida ,ca 1/3 på vardera sida, var istället blåaktiga

#2 (lev. 14 sept. åter igen imorgon 21 sept.) hade relativt ok hörn (jämfört med #1) men där var istället vänstra fjärdedelen av skärmen blåaktig, 2/4 i mitten var gulaktiga och 1/4 till höger var närmast gulbruna...

#3 kommer förhoppningsvis på Onsdag och då jävlar ska den vara perfekt annars häver jag köpet...

Julafton var den 20 september hemma hos oss. En iMac 24" 2,8 GHz till mig och en svart MacBook till tjejen. iMacen får stå på vardagsrumsbordet ett tag innan den flyttar in i min lilla studio.

Jag är väldigt nöjd med skärmen. Hittar inget negativt med den trots att jag lusläst forumet och nojat över alla rapporter ang. kvaliteten.

Nu är det ledig helg och jag fortsätter att konfa och pilla.

snacka om utur bogg, är ju extra jävligt med problem när man beställt via nätet.
har det kostat dig något att skicka tillbaka dom?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-22 12:07
Ursprungligen av Viktor.L:

snacka om utur bogg, är ju extra jävligt med problem när man beställt via nätet.
har det kostat dig något att skicka tillbaka dom?

Nä, apple har bekostat frakten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 16:28

Väntar på min Imac, varför ska det ta sån tiid

Någon som vet vilka minnen som fungerar och var man köper dem billigast? Vill beställa 2*2 GB

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 12:09
Ursprungligen av funkybruno:

Väntar på min Imac, varför ska det ta sån tiid

Någon som vet vilka minnen som fungerar och var man köper dem billigast? Vill beställa 2*2 GB

Priset på ram varierar ganska kraftigt från månad till månad. Beroende på utbudet... Men jag köpte CORSAIR SO-DIMM 2GB DDR2 VS 667MHZ på dustinhome... Kan säkert hittas någon hundring billigare på annan webbutik.

Kingston DDR2 4096MB 667MHz CL5

Varför går det inte att proppa i 2 st såna o få 8GB?

Eller oops, det var visst Kit of 2.

Får bli ett par såna här, 1230 kr ink moms
Kingston DDR2 2048MB 667MHz CL5

Säger bara WOW.
fickhem den igår, o jag e så glad:D

Skall ta o skickaupp lite bilder sen:P

Yes fick min idag, om jag hinner ska jag ta ett kort på mitt skrivbord och slänga upp imorn. Den känns verkligen sjukt stor, undra hur lång tid det tar innan man vänjer sig

Någon som hört något om dom, så att säga, "sämre skärmarna" i 20" någon talade ju om att dom hade stannat upp i produktion ett tag eller nått liknande.. Om dom kommer byta panelen som finns sitter nu alltså?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-05 15:38
Ursprungligen av rosen888:

Någon som hört något om dom, så att säga, "sämre skärmarna" i 20" någon talade ju om att dom hade stannat upp i produktion ett tag eller nått liknande.. Om dom kommer byta panelen som finns sitter nu alltså?!

Man kan ju hoppas... Kort sagt kan man säga att ingen av alu-imacarna i dagsläget är lämpliga för att användas professionellt med grafik/foto. De har olika brister. För vanligt hemmabruk är det dock fantastiska maskiner.

Mina hypoteser:

  • SAMTLIGA 20" alu iMac har en TN-panel som är ljusare nertill än upptill. Det syns tydligt på solida färger som täcker från skärmens topp till nederkant. Jag har sett 6 olika 20" som alla haft problemet från olika affärer. Bild på problemet från Mattias här på forumet:http://picasaweb.google.com/thurfjell/20AluminumIMacScreenProblems/photo#5117780000052471026

  • SAMTLIGA 24" alu iMac har en skiftande vitbalans från vänster till höger. Problemet är dock olika kraftigt på olika datorer. Den värsta jag sett (och ägt) var nästan oanvändbar för grafikarbete (den hade 1/3 blått på vänstersidan och resten gult). Den bästa jag sett hade fortfarande felet men det var nästan osynligt vid "vanligt" arbete (förutsatt att skärmen kalibrerats!) Bild på min bästa iMac 24" (av tre som jag hade innan jag ledsnade):http://boplats.net/imac/2.jpg(notera skillnaden mellan vänster och höger sida!)

Det är upp till var och en om kvaliteten är tillräcklig för det arbete som ska utföras, men än så länge har jag inte sett en enda iMac som haft samma skärmkvalitet som den föregående vita modellen. Det är tråkigt att kvaliteten försämrats, men å andra sidan är datorn nu tunnare och klart snyggare vilket säkert är viktigare för många.

/ Jacob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 17:07
Ursprungligen av ja.jo:

Det är upp till var och en om kvaliteten är tillräcklig för det arbete som ska utföras, men än så länge har jag inte sett en enda iMac som haft samma skärmkvalitet som den föregående vita modellen. Det är tråkigt att kvaliteten försämrats, men å andra sidan är datorn nu tunnare och klart snyggare vilket säkert är viktigare för många.

/ Jacob

Tack för en bra analys! Är i valet och kvalet, vill ha den för utseende och prestanda men tvekar för skärmen... Synd på en så bra produkt.

Ursprungligen av ja.jo:

Man kan ju hoppas... Kort sagt kan man säga att ingen av alu-imacarna i dagsläget är lämpliga för att användas professionellt med grafik/foto. De har olika brister. För vanligt hemmabruk är det dock fantastiska maskiner.

Mina hypoteser:

  • SAMTLIGA 20" alu iMac har en TN-panel som är ljusare nertill än upptill. Det syns tydligt på solida färger som täcker från skärmens topp till nederkant. Jag har sett 6 olika 20" som alla haft problemet från olika affärer. Bild på problemet från Mattias här på forumet:http://picasaweb.google.com/thurfjell/20AluminumIMacScreenProblems/photo#5117780000052471026

  • SAMTLIGA 24" alu iMac har en skiftande vitbalans från vänster till höger. Problemet är dock olika kraftigt på olika datorer. Den värsta jag sett (och ägt) var nästan oanvändbar för grafikarbete (den hade 1/3 blått på vänstersidan och resten gult). Den bästa jag sett hade fortfarande felet men det var nästan osynligt vid "vanligt" arbete (förutsatt att skärmen kalibrerats!) Bild på min bästa iMac 24" (av tre som jag hade innan jag ledsnade):http://boplats.net/imac/2.jpg(notera skillnaden mellan vänster och höger sida!)

Det är upp till var och en om kvaliteten är tillräcklig för det arbete som ska utföras, men än så länge har jag inte sett en enda iMac som haft samma skärmkvalitet som den föregående vita modellen. Det är tråkigt att kvaliteten försämrats, men å andra sidan är datorn nu tunnare och klart snyggare vilket säkert är viktigare för många.

/ Jacob

Jag (Mattias) har inte sett en enda 20" iMac av nya generationen utan det problem som talas om här (och som min har). Jag har tittat på Macoteket och Humac i Uppsala (en på varje ställe) och en Apple Store i USA (typ sex stycken var det väl där). Så jag håller med. Min skärm är SKRÄP. Och Apple, som har lovat att höra av sig, hör inte av sig... De "har inte hört talas om detta problem". Right.

Om det inte vore för OS X skulle jag inte ha macar hemma. Jag har haft hårdvaruproblem med alla mina macar (MacBook, MacBook Pro och nu nya iMac). Med min egenhändigt byggda PC? Inga problem sedan 2002, annat än att grafikkortet brann upp i augusti (fläkten igensatt av damm).

Sunk.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-10-15 11:50

Varannan av mina macar har haft något hårdvaruproblem!

" Kärleken är blind "

Ursprungligen av thurfjell:

Om det inte vore för OS X skulle jag inte ha macar hemma. Jag har haft hårdvaruproblem med alla mina macar (MacBook, MacBook Pro och nu nya iMac). Med min egenhändigt byggda PC? Inga problem sedan 2002, annat än att grafikkortet brann upp i augusti (fläkten igensatt av damm).

Sunk.

Ursprungligen av thurfjell:

Jag (Mattias) har inte sett en enda 20" iMac av nya generationen utan det problem som talas om här (och som min har). Jag har tittat på Macoteket och Humac i Uppsala (en på varje ställe) och en Apple Store i USA (typ sex stycken var det väl där). Så jag håller med. Min skärm är SKRÄP. Och Apple, som har lovat att höra av sig, hör inte av sig... De "har inte hört talas om detta problem". Right.

Om det inte vore för OS X skulle jag inte ha macar hemma. Jag har haft hårdvaruproblem med alla mina macar (MacBook, MacBook Pro och nu nya iMac). Med min egenhändigt byggda PC? Inga problem sedan 2002, annat än att grafikkortet brann upp i augusti (fläkten igensatt av damm).

Sunk.

Känns som om jag haft turen och fått en av de få som har perfekt skärm. Inte tänkt på det och när jag verkligen kollade med en solid färg så såg jag ingen skillnad alls. Dock har den haft hårddiskfel etc. men jag får väll skratta mig lycklig då jag håller på med grafik på den.

Kanske dum fråga.. Men denna kalibrering.. hur utförs den?? Är det svårt??

Jag har haft 2 av den gamla iMac-modellen, och jag kan helt klart säga att jag tycker denna skärmen är mycket bättre! Starkare färger, JÄMNARE över hela skärmen och ljusstarkare. Jajo> hur många har du sett? jag har också sett en del (min egen + några olika i olika macaffärer i borås och köpenhamn) och alla de har haft skitbra skärm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 13:02
Ursprungligen av Anders Båth:

Jajo> hur många har du sett? jag har också sett en del (min egen + några olika i olika macaffärer i borås och köpenhamn) och alla de har haft skitbra skärm.

Jag har sett 7 20" och över tio 24"are (varav 3 exemplar på mitt skrivbord - fick två utbytesmaskiner innan jag tröttnade).

Jag tror att det handlar om hur kritiskt man tittar på skärmen. Som fotograf/grafiker är det en arbetsskada att bedöma skärmkvaliteten när man ser en ny dator, särskilt en som man planerar att arbeta med själv. Jag gjorde ju misstaget att anta att den nya iMacen skulle ha jämförbar kvalitet med den gamla vita iMacen - inte särskilt professionellt gjort av mig.

Att du (och majoriteten av alla iMac-köpare därute!) tycker att skärmen är superbra är enbart nåt du ska vara glad över. Jag är ganska säker på att de datorer du sett har haft samma brist, men att du inte ser det. Det är lite som en kompis till mig som är dirigent, han har ofta svårt att njuta av musik för att han analyserar den för mycket, medans jag njuter i fulla drag. Han är avundsjuk på mig, med all rätt. Jag önskar att jag bara kunde njuta av iMacen - det är verkligen en fanastisk dator, men det faller på skärmen för mig. Var och en har olika gräns och det är det som i slutändan ska avgöra, inte vad jag eller nån annan tycker.

/ Jacob

Earth> Nu är jag inte någon skärmexpert överhuvudtaget, men du ska veta att de som skriver är de som oftast har problem (med sina skärmar). Du hör inte mycket av alla de som är supernöjda med skärmen. Nu representerar jag en sån person här. Det är möjligt att om man är proffsediterare att denna skärmen inte räcker (vilket jag inte kan uttala mig om men samtidigt får halvsvårt att tro då det är den bästa skärm jag haft på nån av alla mina otaliga macar).

Bevaka tråden