Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag förminska en disk image fil?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-18 21:59

Jag skapade ett backup disk image med Carbon Copy Cloner. Den är på disken 4.2GB. Men när jag försöker bränna den säger brännaren att filen är 6.8GB stor. När jag mountar disken står det att den har 2.5GB fritt utrymme. Hur kan jag minska ner image filen så att det tomma utrymmet försvinner och passar på en normal DVD skiva?

//Rob

Hej, du kan använda dig av Terminalen och hdiutil för att arbeta med image-filer. Kolla mansidan.
//Patrik

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-19 13:03

Vill du bränna ner själva image-filen eller vill du återskapa den disk som imagen kommer ifrån? Som jag har förstått det är det två olika saker. Det låter på dig som att du försöker expandera imagefilen (återskapa disken).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-19 14:37

Tack för alla svar men jag har en image fil som är 4.2GB på disken. När jag mountar den står det 6.8GB med 2.5GB fritt utrymme. Jag vill få bort det tomma utrymmet från image filen så att jag kan bränna en kopia på en normal DVD. Jag kan ju använda DVD DL men är för dyrt för backup.

Finns det något program som gör om image filen och tar bort det tomma utrymmet? Komprimera filen hjälper inte eftersom det är inte själva image filen som jag vill bränna utan innehållet.

//Rob

Jag har inte provat. Men jag har för mig att funktionen "Radera ledigt utrymme" finns i programmet "Skivverktyg" som ligger i "Verktygsprogram"-mappen i mappen "Program". Om du drar in din diskimage där och kollar runt så kanske det finns en lösning?

1
Bevaka tråden