Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple återkallar iMac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-18 21:59

Ringde till Appleförsäljaren här i Luleå och tänkte höra om dom hade några 24" iMac i lager. Svaret jag fick var lite oroande, han sa att Apple har återkallat alla iMacs pga någon sorts tillverkningsfel. Han sa även att det skulle dröja ca 1-1,5 månad att få hem en iMac från Applestore, och det skulle ta kring 2-3 veckor för dem att få in iMacen i lager igen.

Har inte hört någonting om det här förutom att det var problem med skärmen, fast det gällde väl bara 20"?

Så, är det jag som inte hänger med eller svamlade återförsäljaren?

Tror mer att det beror på komponentbrist eller/och för liten tillverkningskapacitet som gör att iMac är bristvara men det han sa kanske kan stämma.

Komponentbrist? Om Apple återkallat? "Sorry, men vi har inte haft möjlighet att montera allt som ska sitta i datorn. Kan Du skicka tillbaka den så vi kan komplettera?". Jo det skulle se snyggt ut det - seppuku ligger nära till hands i tanken.

Ursprungligen av leonardo:

Komponentbrist? Om Apple återkallat? "Sorry, men vi har inte haft möjlighet att montera allt som ska sitta i datorn. Kan Du skicka tillbaka den så vi kan komplettera?". Jo det skulle se snyggt ut det - seppuku ligger nära till hands i tanken.

Läs en gång till! Han säger att bristen på iMac ute hos återförsäljarna inte beror på återkallelse, utan snarare på komponentbrist.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-19 12:53

Hoppas att det är skärmarna som uppgraderas. Har varit mest snack om 20-tummaren. Men 24-tummaren verkar också ha en hel del undermåliga skärmar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läs en gång till! Han säger att bristen på iMac ute hos återförsäljarna inte beror på återkallelse, utan snarare på komponentbrist.

Exakt det jag gör - första posten:

Ursprungligen av SPNKr:

Ringde till Appleförsäljaren här i Luleå och tänkte höra om dom hade några 24" iMac i lager. Svaret jag fick var lite oroande, han sa att Apple har återkallat alla iMacs pga någon sorts tillverkningsfel.
...

Sen kommer det en post om något helt annat:

Ursprungligen av Simon Templar:

Tror mer att det beror på komponentbrist eller/och för liten tillverkningskapacitet som gör att iMac är bristvara men det han sa kanske kan stämma.

Det jag kommenterar är att det knappast kan vara en komponentbrist som avspeglas i den första posten. Jag tycker det är glasklart läst - och skrivet. Att det uppstår brister i logistikkedjan, är ingen ovanligt, och knappt värt att ägna uppmärksamhet åt enligt min mening, men ett återkallande av redan levererade apparater är allvarligare.

Fast å andra sidan ska jag kanske inte döma ut detta närmast perversa spekulationsintresse som alltid rått kring Apple och deras produkter. Jag borde ju lärt mig efter 23 år att det är den heliga graal vi talar om och inte ett arbetsredskap.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-19 12:58
Ursprungligen av SPNKr:

Så, är det jag som inte hänger med eller svamlade återförsäljaren?

På svenska applestore verkar då leveranstiden vara normal, 2-4 dagar.

Undrar om det var samma snubbe (i prova-butiken) som i vintras försökte lura i mig att leveranstiden för en macbook var ca två månader och detta gällde "överallt"? Jag behöver väl knappast tillägga att jag beställde datorn någon annanstans och fick den inom en vecka...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 13:46

Jag tycker att det låter positivt om det är så att de tar itu med sina kvalitetsproblem. Är själv sugen på en iMac (postleopard) och har läst de diverse bristrapporteringarna. Det är svårt att bedömma hur vanliga dessa fel är. Men är det så som återförsäljaren i Luleå säger, så är det bara att hoppas att de kommande exemplaren av iMac är behäftade med färre fel...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-09-19 16:03

Här ser man tydligt nackdelen med att ha skärmen inbyggd.

  • Medlem
  • 2007-09-19 16:07

Liten uppdate, tydligen var det inte skärmen det var fel på utan att den kraschade helt enkelt. Om man ska tro försäljaren dvs.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-09-22 13:06
Ursprungligen av SPNKr:

Ringde till Appleförsäljaren här i Luleå och tänkte höra om dom hade några 24" iMac i lager. Svaret jag fick var lite oroande, han sa att Apple har återkallat alla iMacs pga någon sorts tillverkningsfel. Han sa även att det skulle dröja ca 1-1,5 månad att få hem en iMac från Applestore, och det skulle ta kring 2-3 veckor för dem att få in iMacen i lager igen.

Har inte hört någonting om det här förutom att det var problem med skärmen, fast det gällde väl bara 20"?

Så, är det jag som inte hänger med eller svamlade återförsäljaren?

Liten uppdate, tydligen var det inte skärmen det var fel på utan att den kraschade helt enkelt. Om man ska tro försäljaren dvs.

Vilken återförsäljare i luleå är det du har pratat med om jag får fråga?
Då det bara finns 2 butiker här i luleå som säljer Mac, varav 1 APR återförsäljare.

Jag vill påstå lagerbristen av iMac beror på någon viss komponent som blivit bristvara. Åtminstone är det vad jag får höra av Apple när jag pratat med dom på telefon om varför vi inte fått våra beställda iMacs. Vi har inte hört någonting om att det skulle vara nått sorts fabrikationsfel och inte heller att dom återkallat några maskiner alls. Vi har inte heller gått ut med nånting sånt till kund.

Om det är oss på Prova: (Apple Premium Reseller) du pratat med måste det ha blivit ett missförstånd?

  • Medlem
  • 2007-09-22 13:19
Ursprungligen av dreft:

Vilken återförsäljare i luleå är det du har pratat med om jag får fråga?
Då det bara finns 2 butiker här i luleå som säljer Mac, varav 1 APR återförsäljare.

Jag vill påstå lagerbristen av iMac beror på någon viss komponent som blivit bristvara. Åtminstone är det vad jag får höra av Apple när jag pratat med dom på telefon om varför vi inte fått våra beställda iMacs. Vi har inte hört någonting om att det skulle vara nått sorts fabrikationsfel och inte heller att dom återkallat några maskiner alls. Vi har inte heller gått ut med nånting sånt till kund.

Om det är oss på Prova: (Apple Premium Reseller) du pratat med måste det ha blivit ett missförstånd?

Det var på APR, och missförstånd tvivlar jag på att det var. Jag t.o.m. frågade han om det och han verkade rätt säker på sin sak...

Du jobbar där eller? Du råkar inte sitta inne på nån lite mer exakt datum när ni får in iMacs då? Annat än 2-3 veckor.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-09-22 18:45
Ursprungligen av SPNKr:

Det var på APR, och missförstånd tvivlar jag på att det var. Jag t.o.m. frågade han om det och han verkade rätt säker på sin sak...

Du jobbar där eller? Du råkar inte sitta inne på nån lite mer exakt datum när ni får in iMacs då? Annat än 2-3 veckor.

Ja jag jobbar där, Det besked jag fick av Apple när jag frågade senast i onsdags var preliminärt 8e oktober, detta gällde dock ett par enstaka maskiner, försenade pga komponentbrist.

Med lite tur kan det finnas andra lagermaskiner på ingående före det men det är inget jag kan kolla upp förens på måndag.

Skicka mig ett PM angående vilken av maskinerna du är intresserade av så kan jag kolla upp detta på måndag.

1
Bevaka tråden