Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tolka info vid start i Verbose mode?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 22:20

Finns det något kommando-snille där ute?

Efter man startat i verbose mode och vill undersöka vad som sas vid uppstarten hur gör man då?

Jag antar att det måste finnas något bra kommado i terminalen där man kan se vad som sas vid uppstarten igen. Vad skulle de kunna va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 23:50

dmesg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 18:45

Hmmm

Tack Ntity för kommandot. Tyvärr så verkar inte de felmeddelande som man ser i uppstarten komma upp i terminalen.

Det är inget regelrätt felmeddelande utan mera ett error-mummel (som kommer upp ver 10-15 uppstart, typ). Vad som händer är att en eller två rader blir inverterade med text som inte brukar vara där eller bara fylls med vita fyrkanter.

Eftersom det alltid händer i slutet av uppstarten så hinner man aldrig uppfatta vad som står eller vilka rader som fyllts med vita fyrkanter.

Hoppades på att man skulle kunna se samma konstiga rader i terminalen efteråt men icke. Jämförde två terminal meddelanden en utan konstig uppstart och en med men jag kan inte hitta någon differens.

Kan man inte stoppa uppstarten så man kan se vad som står?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 19:47

stoppa uppstarten blir svårare, det gömmer sig inte i loggarna i /var/log ?

system.log är det troligaste gömstället men det beror ju på vad som händer med

dmesg visar bara kernelns medelanden efter en boot, då systemet byter till multiuser och userland startar så loggas det inte där längre utan i loggarna, så med det i åtanke är det mest troligt inte kerneln som klagar utan något annat.. du har inga "plugins" laddade eller kernelmoduler?

ex shapeshifter, haxie, eller udda moduler för hårdvara, jag har en USB-2-serial konverter som behöver en modul som är lite underlig exempelvis.

1
Bevaka tråden