Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Hur göra i utlandet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Det finns nog mer lämpliga forum för min fråga, men jag vet ju att det är här de smartaste människorna håller till.

Jag har en mobil med Telia Refill. Jag ska åka en vecka till England nu på söndag kväll. Hur ringer jag billigast där? Jag kommer främst att ringa hem till (och ta emot samtal från) Sverige. Men kanske ett par till England också.

Jag är förvirrad. Jag har hört något om att det bästa är att skaffa ett abbonnemang där, men då blir det alltså ett nytt telefonnummer? Eller kan jag liksom bara styra om min mobil från Telia till vad de nu använder? (Jag är dock låst till Telia!) Jag har även en gammal telefon, ska jag ta med mig båda och ha olika lösningar för dem?

Eller ska jag vara så himla hipp att jag införskaffar en Skype-nalle?? Struntar den i vilket land jag befinner mig i, så att säga? Med en sådan kan jag väl ringa billigt även till dem med vanlig telefon? Ljudkvaliteten? Är det svårt att hitta trådlösa nätverk i närheten, så att det går att ringa?? (Jag ska till en by utanför Manchester)

Eller om jag inte ska ändra något, jag litar inte på att allt står med på Telias prislistor, kan det bli så att även om jag ringer korta samtal hem, så kopplas det förbi kontantkortet och jag får hem en saftig faktura?? Jag har ingen aning (och jag låter paranoid, upptäcker jag nu).

Förra sommaren fyllde jag på mitt kontantkort innan jag åkte till Frankrike. Då hade jag Comviq Kontant. Enligt Comviqs hemsida fattade jag som att det skulle funka, så det var inte kul att i Frankrike upptäcka att jag inte kunde ringa med min telefon där... Min sambo som hade Telia-abb (ej kontant) kunde ringa...

Jag är korkad när det gäller sådant här, så den som kommer med ett förslag om hur jag ska göra måste vara detaljerad... :">

Det kanske är oviktig info, men jag har en Sony Ericsson K800i.

Otrooooooligt tacksam för hjälp!

/Anna

...och jag vet, jag veeet, jag frågar om hur jag ringer billigast... men det är mest det att jag inte vet om det blir gigantiska prisskillnader mellan olika sätt att ringa. Men jag har inte planerat att ringa timslånga samtal flera gånger om dagen... Och jag är inte snål, jag är ju villig att investera i en Skype-telefon... (Jajaaa, shut up now Anna)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-14 14:35

Hej Anna, bäst är nog att ringa kundtjänst och fråga. Eller kolla Telias hemsida. Eller både och...

Förr i tiden fungerade kontantkort utomlands bara om de var personligt registrerade.

Priset är ganska högt, ca 5 kr per minut tror jag. Oavsett om du ringer eller om du blir uppringd. Ännu dyrare blir det om nån ringer dig och du inte svarar, för då betalar du dubbelt så mycket per minut för deras lämnade meddelanden. Och sen 5kr till per minut för att lyssna av det.

Köper du ett kontantkort i England så kostar det ingenting att ta emot samtal, men då får du ett helt nytt, engelsk, nummer. Och så blir det dyrt för den som ringer till dig istället. Och det är inte säkert att du kan ringa svenska nummer med engelskt kontantkort.
Och ska du köpa ett engelskt kontantkort så måste du ha en mobil som inte är låst till svensk operatör.

Mycket strul och krångel, helt enkelt. Jag tror det enklaste sättet är att kolla om ditt nuvarande kontantkort går att registrera för utlanssamtal, och sedan tänka på att inte ringa för långa samtal.

Hoppas det hjälpte lite, kanske får du fler svar här. Annars skulle jag som sagt ringa kundtjänst och prata med dem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-14 14:39

Tja, tidigare har ju alla operatörernas kontantkortslösningar varit begränsade till Sverige. Men jag tror nog att det numera går att ringa hem samt att bli uppringd i utlandet. Oavsett kontant eller inte så betalar du själv delen Sverige till utlandet oavsett vem som ringer upp.

Du har rätt i att det billigaste när man ringer lokalt inom (ut)landet är att köra ett lokalt abb. Annars vandrar samtalet tur & return Sverige. Men ett kontaktkort innehåller väl också en startavgift vid köpet som du ska räkna in.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-17 13:05

Det hela beror ju på hur länge du ska vara i England...

En alternativ lösning som nog blir allra billigast för folk som ska ringa dig, skaffa SkypeIn med ett svenskt nummer som du sen kopplar vidare till ett brittiskt kontantkort. Det kommer kosta dig ~ 1.50kr/minut när någon från Sverige ringer dig men de betalar bara för ett lokalsamtal. Britter som behöver ringa dig ringer direkt till ditt kontantkort utan extra avgifter.

Vet inte om jag skulle rekommendera en WiFi telefon, det är inte helt lätt att hitta öppna trådlösa nätverk här i Manchester, ska du till en by utanför kommer du ha ännu större problem.

Det absolut billigaste sättet är att när du kommer till england köpa ett "prepaid phone card" och ringa från fasta telefoner. Be folk SMS:a till dig istället och ring dom från den fasta istället. Det blir mycket billigare.

Fungerar inte det, byt abbonnemang (Tele2 Amigos t.ex.) Telia må ha bra täckning men är tokdyra, speciellt från utlandet.

Jag brukar oftast mobilen ändå, det kostar lite mer men kombinerar man det med ett prepaid kort så att man iallafall själv kan ringa billigare.

Värsta räkningen hittills är väl en sådär 2600:- ex. moms på en vecka....;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 14:16

Och skall du inte vara där så länge kan det vara en idé att testa att vara utan telefon...

För vilken lösning du än väljer så är det dyra samtal... såvida du inte har tillgång till internet och kan köra Skype hela vägen.

Tack för all hjälp!

Har nu gjort två besök i England, och jag använde bara telefonen "som vanligt". Det blev ingen tid eller ork över för att titta på alternativa lösningar, men jag ringde inte så mycket.

Jag skäms över att jag inte tackar för hjälpen förrän nu, jag har haft så mycket annat i huvudet och glömde bort det helt enkelt... :">

/Anna

1
Bevaka tråden