Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

efterlysning: enkel projektplanering

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-12 12:57

Är ute efter ett slags projektplaneringsverktyg. Har sökt i forumet, men hittar mest gamla trådar och de nyare var inte till så mycket nytta för mig heller.

Programmet jag är ute efter ska användas av mig och min polare/kollega i Danmark som jag har en del projekt ihop med. I cykelbranschen kan nämnas.
”Arbetsuppdelningen” oss emellan är i stort sett så att jag gör ritningar och kommer med idéer till tekniska lösningar, min polare sköter kontakt med tillverkare och distributörer, men har även input i design och konstruktion.
Vi brukar bolla idéer med varann via MSN och e-mail, men det händer rätt ofta att man glömmer bort vad som sagts och vilka ritningar som skickats (inte alltid så att båda parter har det senaste med andra ord).

Så det vi skulle behöva är föjande.

- Projektvis indelning
- Lista för vad som ska göras och vad som gjorts
- Något sätt att se vem som gjort varje redigering/uppdatering
- Möjlighet till synkning via server, gärna automatisk.

Allt detta gärna med en enkel interface, inget behov av en uppsjö avancerade funktioner med hög inlärningströskel. Det ska ju användas och är det för avancerat och krångligt så kommer det misskötas. Det är inga superstora projekt som kräver massor med planering vi håller på med. Behöver mest ett verktyg för att hålla oss ”på samma blad” så att säga.

Är det någon här som kanske sett/har något som kan verka vettigt?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-12 16:02

Sök även på MacUpdate.com och VersionTracker.com så kanske du hittar något. Även Apples Mac OS X download-sektion kan vara av intresse.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-13 05:18
Ursprungligen av Hagelin:

Jäklar!
Vid en snabb anblick så ser det där ut att vara ganska exakt vad vi behöver.

Ni andra: Kom gärna med fler tips om ni har några.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-13 08:06

Jag tänkte igår, men rekommenderar nog också basecamp. Kolla på omniplan om ni vill ha en offline verison

Jag gillar 37signals produkter (Basecamp mm) men det är intressant att det gör en projektplaneringsapp utan tidsrepresentation av pågående uppgifter (tasks), mao. inga gantt charts. Det är svårt tycker jag att få en överblick av stora komplexa projekt utan grafisk representatation av det som sker tycker jag.

Om du har eller vill/kan skaffa en webbplats baserad ett Open Source CMS som heter Joomla, så finns en utmärkt och gratis extension till Joomla som tidigare hette Hydra men nyligen bytt namn till "Project Fork". Båda dessa är alltså gratis och den senare har fått mycket höga betyg av sina användare.

Andra grejer du kan få till en CMS-baserad webbplats finns på min ofärdiga webbsite som heter CMSDemo. Just artikeln om Projekthantering är inte skriven ännu.

Trådtips: Länkar om projektledning tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-14 06:59

Tack för svar och tips.
Basecamp verkar ju lovande, men det är alltid trist att behöva betala varje månad. Och helt gratis är ju inte fel, så tack Taz_1999 för de tipsen. Kollar in nu.

Ah, en Joomla baserad modul. Tack Taz!

1
Bevaka tråden