Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PROBLEM med Airport Extreme - utöka nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har äntligen fått prylarna.

jag har ett nätverk där Airport Express är kopplat till ComBort modem. Allt funkar som det skall och jag är mkt nöjd.

Jag vill utöka detta nätverk med en Airport Extreme som skall kopplas med en extern USB-disk. Extreme skall inte ha någon ethernet kabel inkopplad.

Jag vet att detta är en annorlunda konfiguration, fråga nu inte varför, den skall bara vara såhär helt enkelt.

I vilket fall, när jag väl skall konfigurera Airport Extreme så väljer jag att den skall utöka nätverk, väljer nätverk och matar in de uppgifter som behövs. När allt är färdigt så uppdaterar jag. Extreme lyser grönt och Express lyser grönt. Men då är jag inte inloggad på mitt nätverk. När jag väl gör detta så blir Extreme gulblinkande och sedermera försvinner den ur Airport verktyg. VAD GÖR JAG FÖR FEL?

Måhända att Apple är intiutivt, men denna gången borde dom fan bifogat ett paper clip.

/Fjonken

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-13 01:35

Men det är i detta fallet inte Extreme som du ska jobba med utan EXpress. Extreme ska ju bara vara förlängning på dit nätverk plus USB hubb och inget annat.

Ursprungligen av what:

Men det är i detta fallet inte Extreme som du ska jobba med utan EXpress. Extreme ska ju bara vara förlängning på dit nätverk plus USB hubb och inget annat.

Jamen den funkar ju alldeles utmärkt. Vad skall jag ändra hos den?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-13 11:36

Du måste berätta för Express att den ska vara en WDS Main och att den ska tillåta att din Extreme får ansluta som en WDS Client. I Extreme ska du berätta att Express är WDS Main. Referenserna i alla fallen baseras på MAC-adresserna för basstationerna.

Läs mer om det i Design Airport Network - finns på DVD:n och/eller hos Apple.

Det visade sig att jag gjorde allting helt rätt. Men eftersom express:en hade kontakt till internet så uppdaterades inte firmware på extreme och det var där problemet låg. Inte förrän jag kopplat extreme direkt till internet via ethernet så för uppdatering så fick jag det att fungera som jag ville.

Dock lite bekymmer med hastigheten. Förde över en fil på 230 mb till hdd:n, det tog nästan exakt 5 min= 0.93 mb/s. Nu går nätverket iofs i G-hastighet ( ca 7 mb/s) så jag tycker att det borde gå att få det lite fortare, eller är jag ute och cyklar?

/Fjonken

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-13 15:21
Ursprungligen av Josafan:

Det visade sig att jag gjorde allting helt rätt. Men eftersom express:en hade kontakt till internet så uppdaterades inte firmware på extreme och det var där problemet låg. Inte förrän jag kopplat extreme direkt till internet via ethernet så för uppdatering så fick jag det att fungera som jag ville.

Om Expressen och Extremen hade kontakt skulle du via AirPort Utility ha kunnat både detektera att din Extreme hade gammal firmware samt att uppdatera densamma. Det gör man via Check for Updates... i programmenyn.

Ursprungligen av Josafan:

Dock lite bekymmer med hastigheten. Förde över en fil på 230 mb till hdd:n, det tog nästan exakt 5 min= 0.93 mb/s. Nu går nätverket iofs i G-hastighet ( ca 7 mb/s) så jag tycker att det borde gå att få det lite fortare, eller är jag ute och cyklar?

Vi antar att du menar att du sände en 230MB stor fil som det tog ca 5min vilket ger 0,77MB/s (230/(5*60)=0,766666...). Sedan pratar du om en G-hastighet som jag antar du egentligen avser 802.11g (lilla g) vilket i länklagret är mycket riktigt 54Mbps (54/8=7MBps), men det är inte den verkliga hastigheten som du kan tillgodoräkna dig i nätverket. I praktiken är den lite lägre, typ ca 20Mbps - det du anger är max-hastigheter. USB 2.0 och hastighetern på själva hårddisken borde båda vara snabbare än det trådlösa nätverket, så dessa borde inte påverka.

Sedan får du räkna bort lite prestanda då du kör med WDS. Den inkräktar på bandbredden då även trafiken mellan basstationerna äter på bandbredden och inte bara klienterna som pratar med respektive basstation. Att koppla ihop ett gäng basstationer och ändå bibehålla maximal prestanda går nog bäst genom att koppla ihop dessa med ethernet-sladd.

Sist kanske du upptäckte att jag strikt tillämpar b och B för bit respektive byte. Gör det du också så undviker du missförstånd. Det är faktiskt skillnad på m = milli = 0,001 och M = mega = 1000000. Bit/sekund eller byte/sekund är också signifikant. Slutligen kan man också skriva lilla g för 802.11g när man refererar till 54Mbps då stora G kan tolkas av nätverksfolk för Gigabit Ethernet, vilket är något helt annat.

1
Bevaka tråden