Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATX-nätagg till iMac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en halvdöd iMac G5 Rev A som jag lagade nätagget i (se: http://www.99.se/emac-imac/223971-laga-doed-imac-g5-rev.html)
Men nu försökte jag laga bort även det otroligt störande ljudet som detta nätagg framkallade, men det gick åt skogen så nu behöver jag ett nytt nätagg och funderade genast på om jag kanske kunde använda ett vanligt ATX-nätagg eftersom jag har några sådana liggandes, istället för att köpa ett nytt Apple-nätagg för drygt 800:- + frakt.
Jag hittade som tur var en "pinout" för nätagget i iMac G5 Rev A (http://www.xlr8yourmac.com/images/imacg5_power_supply_pinout.gif), det enda kruxet är att Apple stoppat in två extra pinnar, en 24V och en jord på ena änden för driving av skärmen. Men ett ATX-nätagg är ju bara på 12V. Så min fråga är om någon här har någon bra idé på hur jag ska lösa detta problem?
Kan jag använda ett annat nätagg som ger ut 24V och plugga in det på dom två extra pinnarna, så att jag alltså kör med två nätagg? Eller kan jag modifiera ett på 12V så man kan få ut 24V från det?
Det andra som skiljer dom åt är att iMacens nätagg har fler 12V-pinnar än ATX har, men det borde väl bara gå att brygga dessa?

Självklart har jag inga krav på att få plats med nätagget i iMacen, utan då får man ju förlänga kablarna från nätagget och dra in dom i iMacen genom strömkabelhålet.

Pinout iMac G5 Rev A power supply: http://www.xlr8yourmac.com/images/imacg5_power_supply_pinout.gif

Pinout ATX: http://www.certtalk.com/kb/article_images/702/fig-1.gif

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-12 22:07

Friskt kopplat hälften brunnet säger jag
Jag skulle nog se om det inte sitter ett liknande i samtliga Macar av den årsmodellen och sen försöka köpa en där moderkortet har ryckt och som ändå ska slängas.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-12 23:22

Ska du köra dubbla nätagg dvs ett för 12V och ett för 24V så bör du nog koppla ihop jorden så de åtminstone har samma potential. Du kan ju seriekoppla 12V från 2 st ATX-agg så får du ju 24V. Snacka om strömslukande imac

12V-pinnarna kan du nog lugnt brygga.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-09-14 19:47

Jag undrar vad man driver med 24V, är det inget som drar nämnvärt med ström så kan man kanske köpa en "råtta i vägguttaget" som adderar 12V till den vanliga 12V matningen. Tänk på att ha en reglerad matning så du inte bränner något. Undvik något som ens luktar skyddsjord på hjälpaggregatet.

Självklar kan du köra med två olika aggregat, jorda dem gemensamt bara.

Vore man mer seriös så finns booster lösningar / step-up men vart hittar man en lös sådan från 12V till 24V.

Sätt inte aggregatet för långt ifrån maskinen, det är ganska rejäla strömmar så redan vid korta kabellängder blir spänningsfallet betydande (om nu inte kabelarean är mastodontisk).

Själv hade jag nog slantat och köpt ett original ändå det brukar bli bäst, trist men sant. Fast vad sjutton ... lite kul ska man ju ha

Lycka till!

Råkade ut för samma sak som dig och testade laga med att byta kondensatorer, men det höll i tre månader sedan heldött, blev att lightmodda ett atx aggregat och använda en lös 24v nätadapter. Inte snyggt men funkar klockrent förutom att det är lite törstigare på ström nu, ca 120w mot tidigare 100.
Behövde bara stifta om ngra kontakter i atx pluggen och sedan sätta in två lösa kontakter där stiftet för 24v och extrajorden är, gick bra att föra in atx pluggen i hålet där stickkontakten har varit.
Gemensam jord för nätaggregaten, 24v nätaggregatet är ett switchat aggregat på 70w, med valbar utspänning på mellan 15 och 24v, funkar bra att köra skärmen på 15v, har inte testat att köra den på 12v men det hade varit smidigt om det funkade. Har för mig att skärmen vill ha kring 2A max.

Senast redigerat 2007-09-14 20:48
1
Bevaka tråden