Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iLounge recenserar nya iPod nano med video

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iLounge har publicerat sin recension av nya iPod nano, den feta lilla rackaren med video. Jag har inte riktigt uppskattat utseendet på denna nya Nano hittills, men som jag skrivit i andra trådar misstänker jag att man smälter för den när man ser den. iLounge bekräftar detta med råge (min markering):

Three weeks before publication of this review, the world was absolutely convinced that Apple’s third-generation iPod nano ($149/4GB, $199/8GB) would be a massive failure. Leaked shots of the device revealed that it would give up its flattened tube-like shape for a nearly square enclosure with bizarre screen and Click Wheel proportions, and its rounded edges looked more like a cheap Chinese calculator design than something the world would expect from Apple’s vaunted industrial design team. Similarly, early estimates of the nano’s size suggested that it would be nearly equivalent to a Hobbit-like 5G iPod, only thinner.

Everyone was wrong. And, as was the case with the iPod mini and the past two iPod nanos, Apple got it right. With a 2-inch, 320x240-pixel display and twice as much storage as last year’s $149 and $199 iPod nanos, the third-generation model might not photograph well, but it is shockingly excellent when you see it in person—precisely the right combination of features for Apple’s asking prices. Even we’re surprised that it’s the first iPod since 2005 to earn our flat A rating.

Mycket bra betyg alltså.

Läs hela recensionen: Apple iPod nano (with video, 4GB/8GB)

iLounge har också recenserat nya iPod classic, men där är de inte lika lyriska.

Senast redigerat 2007-09-08 23:08
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-09 19:52

Får hålla med dig om att den utseendemässigt är den fulaste iPoden så här långt. Lite tycker jag även att iPod Classics utseende börjar bli lite väl gammal för att känna intressant.

Jag bryr mig personligen väldigt lite om utseendet däremot och kommer att köpa en iPod Classic trots att den börjar bli lite trist utseendemässigt sett

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-09 20:23

Skön läsning! Min nano red kommer kanske redan imorgon... Längtar!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 14:46

Kollade på nya nanon i en applestore häromdan. Den är j*vligt snygg! Den ser lite klumpig ut till en början man när man väl får den i sina händer smälter man som smör. Däremot känns CoverFlow lite laggigt, känns som det kör med en framerate på 5-10 fps och utan antialiasing. Inte helt snyggt imho.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-10 14:50

Den är här! Och den är så smäcker! Synkroniserar just nu. Fast Red ligger mer åt mörkcerise...

Ursprungligen av rk:

Den är här! Och den är så smäcker! Synkroniserar just nu. Fast Red ligger mer åt mörkcerise...

Har du några bilder? Säkert många som vill se "äkta" bilder från någon här på forumet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-10 15:49
Ursprungligen av Adrian B:

Har du några bilder? Säkert många som vill se "äkta" bilder från någon här på forumet.

Får fixa det när jag kommer hem i så fall. Har min kamera hemma och alla jobbkameror är nerpackade pga ommålning av rummen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-10 18:18

Några bilder med kort skärpedjup i svagt ljus (himlen är mörk och det regnar som f-n i Malmö just nu).
Den är såå tiny, det är svårt att förstå eller se det utan att ha sett den i verkligheten. Den andas kvalitet rakt igenom...

Ursprungligen av rk:

Några bilder med kort skärpedjup i svagt ljus (himlen är mörk och det regnar som f-n i Malmö just nu).
Den är såå tiny, det är svårt att förstå eller se det utan att ha sett den i verkligheten. Den andas kvalitet rakt igenom...

Tackar för bilderna! S*t*n vad fet minin ser ut bredvid!

Jävlar vad liten den är! Lite sugen, och då iPod touch inte verkar vara den PDA jag önskade (man kan inte ens lägga till kalendertider eller skriva anteckningar) så får man satsa på en liten, och nanon verkar ruggigt läcker.

Bra ljud?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-10 19:49

hur är det med film på den lilla skärmen??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-10 21:28

Leftrustle: Ljudet känns helt ok, i alla fall med mina 128 kbit/s ACC-låtar som jag kör med. Maxvolymen är kanske lite låg ibland beroende på platta. Basen är som vanligt inte mycket att hurra för i Apples standardlurar men med t ex Koss the Plug blir det ett helt annat tryck. De (originallurarna) sitter dock som en smäck i mina öron så det kommer nog att få bli lite basfattigt framöver.

_mattias: Den lilla skärmen är fantastiskt skarp så en iPod-rippad film ser riktigt bra ut. Skärmen är, som de också säger i recensionen ovan, dock ganska liten så man hamnar ganska snabbt i ett läge där man håller iPoden sådär ca 20 cm framför näsan... I alla fall då man kör med undertexter och widescreenformat (med svarta kanter upptill och nedtill). Men t ex Rapport-podcasten i fullskärmsläge och utan texter är väldigt vilosamt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-11 20:16

Är den nya Nanon tunnare än den "gamla"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-12 09:07
Ursprungligen av Bjork:

Är den nya Nanon tunnare än den "gamla"?

Bjork: Tunnare, kortare och bredare...

Ja, vad gäller själva gränssnittet så är det väl just Cover Flow som känns lite slött. Det hänger inte med om man scrollar lite snabbare. Men sen är ju också frågan; vem använder egentligen Cover Flow? Det är lite som hemma på den gamla goda vinyltiden tycker jag. Kompisar kunde bläddra genom skivbackarna medan man själv gärna ville ha en struktur, t ex artister i någorlunda alfabetiskt ordning, för att snabbt hitta en skiva.

Alltså, jag kommer knappast använda Cover Flow. Däremot funkar det nog bra på en fest om man inte har annat än en iPod tillgänglig.

Två andra iakttagelser:
- Skrollhjullet kan nog inte bli så mycket mindre. Jag har ganska stora händer och det här är på gränsen... Det här funkar bra, men mindre...? Njae, tror inte det. (Funderar stilla på hur nästa generation nano kan se ut. Det finns inte många millimeter kvar att ta på. Inte på något håll!)
- Låsknapppen kräver att man har inte har bitit av naglarna helt vilket jag har en ovana att göra...

Korta reflektioner efter drygt ett och ett halvt dygns testande:

+ Designen. Folk får tycka vad de vill, men den är riktigt trevlig enligt mig, speciellt den röda
+ Skärmen. Ljusstark och helt ok färger.
+ Fräscht gränssnitt.

- Bitvis seg respons i gränssnittet och hackiga animationer.
- Coverflow hackar småhackar och har ingen kantutjämning när man bläddrar mellan album (ger en lite billig känsla när allt annat ser mjukt och snyggt ut)
- Buggig sync? Slår jag på funktionen för att synca all musik så kör den även över alla podcasts, ljud och video – dessa syns dock inte i iPodens gränssnitt om inte podcastsyncen har aktiverats i iTunes.

Förhoppningsvis kommer det en uppstyrande firmware inom en inte allt för avlägsen framtid.

Var inne på janssons data i helsingborg och kollade på både nano och classic idag. Jag vet inte om det var olika komprimeringar eller vad men den video podcasten dom laggt in såg mycket sämmre ut på nanon än classicen.

Såg nästan ut som en dålig TS ripp på nanon men dvd kvalité på classicen.

Annars sjukt imponerad av storleken på nanon, helt sjukt liten. Nästan lite för liten. Men tror det får bli en classic, riktigt fin skärm och gott om utrymme, man vill ju inte känna sig begränsad längre fram i tiden.

1
Bevaka tråden